امامزاده سید محمد

ارسال در اخلاق و اندیشه

sayyed mohamad b

مکان: خمینی شهر بلوارآزادگان کیلومتر 3 جنب دانشگاه صنعتی
 نسب امامزاده سید محمد بن زید بن علی ابن الحسین (ع) نسب این امامزاده بزرگوار با دو واسطه به حضرت سید الشهدا (ع) می رسد.مرقد امامزاده که اموزه به زیارتگاهی بزرگی تبدیل شده است دردامنه کوه سید محمد واقع شده است .
ساخت بنای جدید امامزاده از سال ۱۳۶۱ آغاز گردید و همچنان در مراحل تکمیلی ساخت و ساز است. گنبد فعلی از کف ۳۶ متر ارتفاع داشته و کاشیکاری زیبایی آن به سبک کاشی کاری گنبد مسجد امام اصفهان است. دو مناره به ارتفاع ۴۲ متر به شکل مناره های مدینه منوره در دو طرف گنبد فیروزه ای آن به چشم می خورد. نوع معماری گلدسته ها از روی بام به بالا ابتدا بصورت ۴ ضلعی و سپس ۸ ضلعی و سرانجام بصورت دایره است.

sayyed mohamad d

در ضلع شرقی حرم مطهر ایوان معروف به گزی ها وجود دارد که بنایی است ارزشمند و تاریخی طبق نظر کارشناسان قدمت این ایوان به حدود۷۰۰ سال قبل و مربوط به دوره ایلخانیان است و در میراث فرهنگی به شماره ۸۶۹ به ثبت رسیده است.
وجود ایوان فوق به پیشینه تاریخ مرقد و قدمت آن افزوده است. در قدیم و با توجه به قرار گرفتن بقعه امام زاده در دامنه کوه اشیاء امامزاده هراز چند گاهی مورد سرقت اشرار و راهزانان قرار گرفته و شجره نامه این بزرگوار نیز به تاراج رفته است اما بنا به دلایل موجود، تولد این امامزاده بزرگوار در قرن سوم هجری می باشد.

 

 

 

sayyed mohamad c

 

در داخل بقعه، ضریحی فلزی ا

 

ز جنس نقره در ابعاد ۴×۳ در سال ۱۳۷۱ توسط هیئت امناء وقت بر روی سنگ مزار امامزاده و به جای ضریح چوبین قبلی قرار گرفته است.
مساحت بقعه ۱۴×۱۴ متر و دارای شبستانی به طول ۳۴ متر طول و ۱۴ متر عرض می باشد و ایوان جنوبی آن دارای ۹ متر طول ۴٫۵ متر عرض می باشد. کل زیربنای مساحت امامزاده به ۲۰۰۰ هزا متر می رسد.
سقف داخلی بقعه مقرنس گچی و آینه کاری می باشد که شامل ۲۰ پایه بوده که در نوع خود بی نظیر است. سه رواق  درساختمان امامزاده به چشم می خورد. رواق حضرت رسول (ص)، رواق حضرت زینب (س) و رواق آیت الله احمدی.

 

امکانات رفاهی
جایگاه ویژه و ممتاز امامزاده سید محمد (ع) در منطقه خیل عظیم زائران داخلی و خارجی رابه محل به ویژه در ایام سوگواری و اعیاد و برپایی مراسم مذهبی به خود جذب می کند .
در جهت رفاه حال زائران و زواری که از راه های دور و نزدیک و حتی خارج از کشور به این مکان مشرف می شوند، امکاناتی در محل فراهم شده است از جمله ۱۵ زائر سرا و ۵ سوئیت که پذیرای مهمانان این امامزاده بزرگوار عظیم الشان می باشند. بازارچه ای نیز با ۴۷ غرفه پایین امامزاده افتتاح گردیده که جایگاه عرضه محصولات و هنرهای دستی و سوغات این دیار است. همچنین کتابخانه ای با بیش از ۲۵۰۰ جلد کتاب در جنب حرم ساخته شده که مورد استقبال اهل ادب قرار گرفته است. همچنین سالن اجتماعاتی با ظرفیت ۱۵۰ نفر با امکانات صوتی و تصویری حرفه ای نیز برای برپایی سمینارها و جلسات در کنار کتابخانه و حرم امام زاده سید محمد ساخته شده است.