خانه سرتیپ

ارسال در اخلاق و اندیشه

خانه سرتیپ

 

نشانی :      خمینی شهر بلوار توحیدکوی 34(لادره یا حاج آقا دکتر)

 

 

خیابان امام(جنوبی) کوی شهید نقدی

 

شماره تلفن:      3515770

شرح

خانه سرتیپ سدهی با بیش از یک قرن قدمت، بازگوکننده فرهنگ نیاکان ما و بیانگر جایگاه و حرمت خانواده در میان ایرانیان می باشد. معماری آن منطبق بر باورها و اعتقادات ماست، بطوریکه اهل خانه در آن احساس آرامش کنند و به دور از اِشراف همسایگان و تسلط چشم نامحرم زندگی کنند. این خانه به شکلی طراحی شده که علاوه بر صاحبخانه، میهمانان نیز در آن احساس آرامش کنند. تأمین روشنايی، گرمای زمستان و خنکی تابستان بیشتر از طریق عوامل طبیعی همچون نور خورشید و جریان هوا بوده است. دیوانخانه محمدحسین خان امینی، معروف به خانه سرتیپ سدهی از بناهای دوران قاجار است و دارای تالار، حوضخانه، نارنجستان، اتاق های سه دری و پنج دری، چایخانه و برج مراقبت می باشد.

این بنای زیبا که از خشت خام و آجر ساخته شده، دارای تزئینات بسیار چشم نوازی است. تزئیناتی همچون گچبری، منبت کاری، آيینه کاری، پارچه هاي سقفی و پنجره هایی با شیشه های رنگی. این بنای باشکوه که سقف ایوان آن بر روی ستون های سنگی قرار گرفته است، دارای حجاری های ظریف و زیباست و شکل بیرونی آن شباهت انکارناپذیری با عمارت باغ ارم شیراز دارداین خانه قدیمی دردهه 80   با همکاری ومساعدت وراث سرتیپ سدهی به تملک شهرداری خمینی شهر درآمد وباز سازی شد و دربخشی از آن موزه مردم شناسی دایر شد.

  در پاره ای از شهرها از جمله در بجنورد ساختمان مشابه خانه سرتیپ وجود دارد و دارای بخش های متعددی است که شامل هشتی ، دالان ، حیاط، اتاق ها (سردری، پنج دری، شاه نشین)، زیرزمین، حوض خانه نارنجستان قهوه خانه، آشپزخانه، حمام اختصاصی، میدان اسب دوانی و برج دیده بانی و تعداد 38 ستون می باشد.

sartip1