خيرين مسجد آقاعلی اکبر چگونه استعدادپرور شدند؟

ارسال در اخلاق و اندیشه

 تعدادی از این کانون ها تبدیل به مراکزی برای تجمع پویندگان علم و دانش شده که سرمایه های گرانسنگ مادی و معنوی جامعه هستند وکمک به رشد و تعالی آنها کمک به شکوفایی استعدادها و سرمایه گذاری برای جامعه ای سالم خواهد بود. یکی از این مراکز فعال و موفق "کانون فرهنگی اندیشه" است که در پل تاریخی گاردر، جنب مسجد آقاعلی اکبر واقع شده. گفتگوی فرصت با مرتضی صادقی مسئول کتابخانه و سالن مطالعه این مجموعه شما را با فعالیت های این کانون بیشتر آشنا می کند. صادقي مي گويد کانون فرهنگی اندیشه در سال 1383 کار خود را با یک کتابخانه وکلاس قرآن شروع کرد. کتابخانه به همت چند تن از اهالی خیّر محل و پیگيری های مجدّانه آنها راه اندازی شد و اگر چه در سالهای اولیه با مشکلات عدیده و مقاومت های محلی روبه رو بود اما با پشتکار و پشتوانه دانشجویان و دانش آموزان پا گرفت و روز به روز پیشرفت کرد و در حال حاضر از بهترین کانون های فرهنگی سطح شهر یا حتی استان است.
و اما گفتگو با مرتضي صادقي.


دراین کانون بیشترچه فعالیت هایی انجام می شود؟
اصلی ترین فعالیت این کانون و در واقع برگ زرین آن بخش کتابخانه و سالن مطالعه است. كتابخانه برادران که خوب جواب داد، کتابخانه خواهران نیز راه اندازی شد. کم کم یک مجموعه کلاس نیز در زیر زمین همین کتابخانه تشکیل شد. در کنار این ها کلاس های آمادگی کنکور، کلاس زبان و یکسری کلاس های فنی و حرفه ای که مورد علاقه بچه های محل بود هم به آن اضافه شد. ساعت کاری سالن مطالعه برادران که از صبح زود تا ساعات پایانی شب است و همچنین مجهز بودن یکی از کلاس های کانون و کلاس قرآن داخلی مسجد به ویدئو پروژکتور از جمله مزایای کانون ماست.

نقش کانون در پر کردن اوقات فراغت اهالی محل خصوصا تابستان ها چگونه است؟
تابستان 91 بسیار از این نظر پربار بود، کلاس های کارآفرینی، زبان، کنکور و... برگزار شد اما تابستان امسال از نظر علمی برای بچه های کانون بسیار پربار بود. برگزاری چند جلسه تجلیل از کنکوری های موفق و همچنین یک ضیافت افطاری از برنامه های تابستان امسال بود.

از موفقیت هایی که این کانون تابه حال کسب کرده بگویید.
از موفقیت های این کانون رتبه های کنکوری خوبی است که اعضا تا کنون کسب کرده اند.کسب رتبه یک دکتری و چندین رتبه برتر در مقطع کارشناسی ارشد در تابستان امسال از جمله آن هاست.

اسم مي بريد؟
آقای علیشاهی علوم قضایی تهران، آقای آقایی صنعتی اصفهان، سیدجواد میردامادی مکانیک امیرکبیر، مصطفی عابدی هوا و فضای امیرکبیر، محمد وهابی ادبیات اصفهان، فرهاد زمانی علم وصنعت تهران، جواد عابدی مدیریت اصفهان، مرتضی صادقی دکترای آسیب شناسی ورزشی دانشگاه اصفهان. این گزیده ای از موفقیت هایی بود که امسال دانشجویان ما کسب کرده اند و فکر می کنم نام بعضی ها را از قلم انداختم که از آن ها پوزش می طلبم.


شرایط استفاده از این کانون؟
شرط خاصی برای کسی نمی گذاریم، درب این کانون به روی هرکس که اهل علم و فرهنگ باشد باز است.

هزینه ها چطور تامین می شود؟
 این کانون کاملا مردمی و توسط خیرین محل اداره می شود و به نظرم رمز موفقیتش هم همین مردمی بودنش است.

برای مراسم مذهبی هم برنامه داريد؟
کانون ما به کمک خیریه و مسجد دراین زمینه هم فعالیت دارد. برگزاری احیای شب نیمه شعبان، دعای کمیل شب های جمعه، نماز عید فطر و...

از آنجایی که این کانون باخیریه در ارتباط است دانش آموزان و دانشجویان عضو کانون در زمینه امور اجتماعی و خیریه هم فعالیت دارند؟
بچه های کانون ما بسیار علاقه مند و مشتاق به فعالیتهای اجتماعی و خیرخواهانه اند و هر جایی در امور خیریه درخواست کمک شود، لبیک می گویند. ما اینجا یک مجموعه هستیم و در همه زمینه ها به یکدیگر کمک می کنیم.

از فعالیت های ورزشی و اردوهای تفریحی کانون نیز بگویید؟
خوشبختانه بخش اردوی ما فعال است و بچه ها به صورت ماهانه یا 2 ماه یکبار عازم اردو می شوند. سالن ورزشی قبلی هم قرار است دوباره برپا شود به خصوص برای فوتبال که بچه ها بسیارفعال و علاقمند هستند.


فکر می کنید میزان رضایت مندی کسانی که به اینجا رفت و آمد دارند چقدراست؟
وقتی افرادی از اقصی نقاط شهر  با دوچرخه به این جا می آیند خود گویای رضایت مندی شان است.

برای آینده کانون چه برنامه هایی دارید؟
گسترش فعالیت های کانون در سطح شهر و به صورت فرا محلی از برنامه های اصلی کانون است. ما باید به تناسب پیشرفت جامعه، کانون خود را نیز پیشرفته تر کنیم تا بتوانیم موفق تر باشیم.کتابخانه دیجیتال، مجهزکردن سالن مطالعه به اینترنت، برگزاری کلاس های کمک آموزشی گسترده تر و حتی راه اندازی بخش ورزشی، اقدام برای ثبت کانون و... از جمله برنامه های آینده است که انشااله به زودی محقق بشود.

از ارتباط این کانون با خیریه حضرت ابوالفضل(ع) بگویید؟
اصلا نمی توان این کانون را از خیریه جدا کرد چون خیریه است که کانون را اداره می کند. در واقع كتابخانه، مسجد، کلاس قرآن و خیریه یک مجموعه هستند که با یکدیگر و تحت لوای مسجدآقا علی اکبر فعالیت می کنند.


حرف آخر؟
از آقایان حاج ابوالقاسم سرتیپی و علی دباغی تشکر می کنم. دوست دارم از زحمات بی دریغ خیرین و دست اندرکاران کانون هم تشکر کنم. در بخش کتابخانه آقایان دکتر جواد شاهین، مهندس سعید سروش و عبدالحسین دباغی (متولی اصلی مسجد) تلاش های بسیاری از خود نشان داده اند. از آقای احمدی در بخش کلاس قرآن و آقای طاهری در بخش اردوهای کانون، خانم ها سرتیپی و فاطمی و همچنین آقایان سرتیپی، اعلایی (مسئول سابق کتابخانه و سالن مطالعه) و وطنخواه و همه کسانی که در این راه تلاش کرده اند هم کمال تشکر را دارم.