هیأت ها برای باشکوهتر شدن مراسم روز تاسوعا همکاری کردند

ارسال در اخلاق و اندیشه

 

DSC06191ساماندهي هيئات مذهبي و شئون عزاداري در خميني شهر، چند سالي است كه در دستور كار مسئولان قرار گرفته و با محوريت سازمان تبليغات و همكاري ديگر ارگان ها دنبال شده است.

 

حاج رضا رحيمي از جمله مداحان شهرستان است كه در نقش مسئول شوراي هيئات، در اين امر همكاري هاي زيادي صورت داده و تلاش كرده ضمن تعامل مثبت با هيئات، زمينه اين همدلي را فراهم كند.

به بهانه برگزاري حمراسم عزاداري صبح تاسوعا در ميدان امام، گفتگويي داشتيم با او كه مي خواست از همكاري و همراهي هيئات در برنامه تاسوعاي ميدان امام تشكر كند.

اين گفتگو را با هم مي خوانيم.

خمینی شهر چند هیات دارد؟

300 تا هیات دارد که تا کنون 240 تا مجوز گرفته اند و بقیه هم در تدارک اخذ مجوزند و همکاری های خوبی با شورای هیئات داشته اند.

از تعداد مداحان شهرستان خبر دارید؟

تا قبل از محرم حدود 300 مداح آقا و 120 مداح خانم را در شهر شناسایی کردیم.

برای مداحان دوره های توجیهی هم برگزار می کنید؟

چندی پیش یک دوره آسیب شناسی مداحی طی سه جمعه متوالی در سالن فرمانداری برای آقایان مداح ترتیب دادیم، همایشی را هم تحت عنوان " پلیس و امنیت خادمین" با همکاری نیروی انتظامی در مسجد ملاحیدر علی برپا کردیم که سخنران جلسه سردار کرمی بود و مورد استقبال  هیئات و مردم قرار گرفت، همایش پیر غلامان امام حسین (ع) را در امامزاده سید ابراهیم برگزار کردیم و همچنین 6 نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی برپا کرده ایم و کتاب هایی را با 20 درصد تخفیف در نقاط مختلف شهر در معرض فروش گذاشته ایم.

شما به عنوان یکی از متولیان اصلی برگزاری مراسم صبح تاسوعا، این برنامه را چطور دیدید؟

این دومین سال برگزاری مراسم روز تاسوعا بود که البته سال گذشته عصر برگزار شد. برنامه امسال با وجودی که دیر دست به کار شدیم اما خوب بود البته ما منکر نواقص و کمبود ها نیستیم و منتظریم تا مردم پیشنهادات و انتقاداتشان را به ما برسانند. انشاله سال آینده از یک ماه قبل دست به کار می شویم و با مسولین هیئات هم مشورت خواهیم کرد.

امسال این جلسه و رایزنی برگزار نشد؟

با وجود وقت کم جلسات متعددی پیرامون زمان و مکان برگزاری این مراسم با حضور فرماندار، معاون فرماندار، سازمان تبلیغات، نیروی انتظامی، سپاه و شهرداری و شورای هیئات برگزار شد.

فکر نمی کنید مسولان هیئات خیلی خوب می توانستند به برگزاری هر چه بهتر این مراسم و زمان و مکان مناسبش کمک کنند؟

شورای هیئات حضور داشتند و انشاله برای برنامه های آینده از هیئات کمک می گیریم.

مراسم روز تاسوعای امسال و سال گذشته را در مقایسه چطور می بینید؟

سال گذشته شرکت عموم مردم بیشتر بود و امسال هیئتی ها بیشتر شرکت کرده بودند اما حضور روحانیون خیلی کمرنگ بود در صورتی که انتظار می رود این عزیزان شرکت کنند تا شهرمان به عنوان حسینیه ایران جایگاه خودش را حفظ کند و من از روحانیون بزرگوار تقاضا دارم با ما همکاری بیشتر و بهتری در این زمینه ها داشته باشند. هیاتی ها هم در چنین مواقعی باید اختلافات را کنار بگذارند و همه به خاطر امام حسین (ع) وارد صحنه بشوند و نگویند که این مربوط به نظام است. وقتی حرف از امام حسین (ع) باشد ما همه یکی هستیم از مقام معظم رهبری تا بقیه مردم چه مداح، چه سینه زن و چه آنکه کفش عزاداران را جفت می کند. ببینید این اتحادی که در هیئات زنجان یا نقاط دیگری که تلویزیون پخش می کند، چقدر زیباست.

شما برای وحدت هیات ها چه کرده اید؟

من اولا از تمام هیات هایی که در این مراسم حضور پیدا کردند تشکر می کنم ولی این تشکر زبانی را کافی نمی دانم و از مسوولین تقاضا دارم که بودجه هایی را در اختیار ما بگذارند تا بتوانیم به نحو شایسته تری از این هیات ها تجلیل کنیم. ما در راستای ایجاد وحدت کار چندانی نتوانسته ایم بکنیم اما همیشه در میان هیئات حاضر شده ایم و چایشان را خورده ایم و تقاضایمان این بوده است که اختلافات تفرقه افکن را که عده ای وارد هیات های ما کردند کنار بگذارند و راهنمایی ها را بپذیرند.

از مراسم زنجان گفتید، فکر می کنید ما چقدر توانسته ایم جایگاه خودمان را به عنوان حسینیه ایران حفظ کنیم؟ بعضی ها می گویند تلویزیون دارد این وجه را از خمینی شهر می گیرد، اگر تلویزیون بگوید زنجان حسینیه ایران است فکر می کنید قابل پذیرش نباشد؟

من فکر می کنم که ما داریم به حسینیه ایران بودن نزدیک می شویم و البته این همکاری همه مردم و خصوصا هیاتی ها و روحانیون را می طلبد. صداقت باید جای هر حرفی را بگیرد و تقوی جای هر کاری را.

فکر نمی کنید برای اتحاد این 300 هیاتی که در مقایسه با دیگر نقاط کم نظیر است نیاز به یک مکان بزرگ داشته باشیم، یک مکانی که بشود مراسم روز تاسوعا یا عاشورا را آنجا برگزار کرد؟

بله! خیلی خوب است امیدواریم که این محقق بشود. ما برای اینکه بتوانیم مراسمی درخور شهرمان برپا کنیم نیاز به همکاری داریم مثلا ما پیرغلامانی داریم که احترامشان واجب است اما این عزیزان در خانه نشته اند و همکاری نمی کنند، ما از همه مردم تقاضای کمک و همکاری داریم.

فکر می کنید چرا نماز ظهر عاشورا آنگونه که باید استقبال نشد؟

من همیشه به زائران امام حسین (ع) می گویم دنبال این نباش که دستت را به حرم برسانی بلکه ببین چه کسی این حرم را حرم کرده است؟ امام حسین (ع) برای امر به معروف و نهی از منکر رفت اما ما هنوز به آنجا نرسیده ایم که که در این روزها کسی را امر به معروف بکنیم و نگوید به تو چه؟ برای اینکه امام حسین (ع) نماز ظهر عاشورایش را به جا بیاورد دو نفر ایستادند و سینه شان را آماج تیر ها کردند آن وقت ما برای اموری ارزش قائل می شویم که اصل نیستند.

مشکل از کجاست؟ چه کسی باید به نوجوانی که نقش حضرت علی اکبر را اجرا می کند بگوید که علی اکبر برای چه به شهادت رسید؟

متاسفانه روحانیون در این زمینه کم کاری می کنند و گاهی به بیان مطالبی می پردازند که گفتنش لازم نیست چرا که خدا را شکر نسل جدید همه با سواد هستند و خودشان به خوبی به خیلی از مسائل واقفند.

یکی از مشکلات اساسی در رابطه با هیئات، راه بندانی است که ایجاد می شود، در این باره کاری کرده اید؟

با همه هیات صحبت هایی داشته ایم پیرامون اینکه زمان حرکتشان را به نیروی انتظامی اطلاع بدهند تا راه را برایشان هموار کند اما  متاسفانه توجهی نشان نداده اند علی رغم اینکه نیروی انتظامی در این مورد اعلام آمادگی کرده بود و من جا دارد اینجا از سرهنگ یاردوستی به خاطر زحمات و همکاری های این ایام تشکر کنم.

هیات ها چگونه می توانند نظراتشان را با شما در میان بگذارند؟

همه روزه صبح تا ظهر در سازمان تبلیغات و عصرها در دفتر شورای مداحان شنونده سخنانشان خواهیم بود و قصد داریم با همفکری هایی که با مسوولین داشته ایم تک تک هیات را دعوت کرده و از پیشنهادات و انتقاداتشان پیرامون مراسم تاسوعا بهرمند شویم تا برنامه های آینده با کیفیت بهتری برگزار شود. ممکن است یک نفر بنویسد: "رحیمی تو اصلا نباید باشی" ما به نظرش احترام می گذاریم و با هیچ هیاتی مشکل نداریم.

برای ساماندهی سخنرانان و مداحانی که از شهرهای دیگر دعوت می شوند هم اقدامی کرده اید؟

متاسفانه بعضی روحانیونی که از شهرهای دیگر می آیند حرف هایی می زنند که نباید بزنند و جوان و نوجوان ما را به راهی می برند که ما نمی خواهیم در صورتی که ما خودمان در شهر هم روحانیون خیلی خوبی داریم و هم مداحان قابلی. ما در این رابطه پیشنهادی هم دادیم که سازمان تبلیغات هر شهری که قرار است روحانی یا مداحش به شهر ما بیاید به سازمان تبلیغات ما خبر بدهد اما متاسفانه عملی نشد. ما حتی چند سال پیش جلسه ای با فرماندار  وقت گرفتیم برای بنرهایی که در همین رابطه در سطح شهر نصب می شود که با ما هماهنگ بشود اما اجرایی نشد.