مردان مریخی، زنان ونوسی

ارسال در اخلاق و اندیشه

Pictureنویسنده:            جان گری

 

مترجم:               سید رضا نیازی

 

انتشارات:        راهیان سبز

 

چاپ مورد استناد:       چاپ اول  1378

تعداد صفحات:              376 صفحه

کتاب پیش رو، کتابی است که توسط مترجمین و ناشرین گوناگونی ترجمه و منتشر شده است و خلاصه ای که می خوانید از روی کتاب در دسترس نگارش یافته است.

بر اساس ایده و ابتکار جان گری، اصولاً مردان و زنان از یک سیاره نیستند، بلکه مردها اهل سیاره مریخ و زنان اصالتی ونوسی دارند، پس قاعدتاً، در احساسات و خواسته ها و زبان بیان آنها با هم تفاوتهایی دارند و رفتارهای آنها پیامهایی متفاوتی را مخابره می کند، ولی حال اگر قرار است این دو با هم در یک کره مشترک یعنی زمین با هم زیر سقفی زندگی کنند، ضروری ترین نیاز آنهات دست یافتن به یک زبان مشترک و درک زبانهای همدیگر است تا بتواند همدیگر را درک کنند تا از زندگی مشترک خود لذت ببرند باید توجه شود که هدف نباید برداشتن تفاوت ها باشد، بلکه درک زبان هم چاره  ساز است، لذا مطالب این کتاب در این چهارچوب نگارش یافته است.

در فصل اول کتاب سیزده فصل جان گری که البته کوتاه و بلند هستند، مؤلف کوشیده ابتدا طرح و ایده خود را بیان کرده و تفاوت ها را گوشزد کند، ولی کاری به دلیل و چرایی تفاوت ها ندارد، بلکه کوشیده تا با قبول آنها با رمز گشایی از رفتارها و گفته ها روابط طرفین را آسان و راحت نماید.

فصل دوم این مسأله را طرح می کند که ارزش ها در نزد زنان و مردان با هم تفاوت دارند و اگر این را طرفین ندانند دچار سوء تفاهم و اشتباه شده و عواقب آن گریبان طرفین را خواهد گرفت.

انسانها در زندگی روزمره خود دچار استرس می شوند اما راه مقابله با  آن در اهالی دو سیاره متفاوت است و فصل سوم به این موضوع می پردازد.

موتور متحرکه زندگی بشری انگیزه است، اما جالب اینکه چگونگی ایجاد آن در زن و مرد متفاوت است، در فصل چهارم درباره این موضوع و نیز سه گام مؤثر در بهبود روابط مهاجرین دو سیاره، قلم فرسایی شده است.

به فصل پنجم کتاب که می رسیم، می بینیم نویسنده، سعی دارد چرایی عدم درک مشترک زن و مرد و دلیل سخن گفتن به دو شیوه متفاوت را بشکافد، تا با رمزگشایی از آنها احتمالاً مریخی ها و ونوسی ها، زبان هم را بفهمند و دلایل و شرایط صحبت و سکوت آن دو را بیابد.

اما مشکل دیگر در روابط زن و شوهر اینکه اصولاً صمیمیت را این دو و از یک طریق لمس نمی کنند و از طریق رفع نیازهای متفاوتی به آن می رسند، یعنی اینکه نسخه خود را نمی توانی برای شریک خود به پیچی عمده مطالب فصل ششم در این باب است.

ونوسی ها و مریخی ها هر دو دچار افت و نیز احساسات و عواطف می شوند، اما تعبیر و تفسیر آن در هر طرف در صورت عدم رمز گشایی از آن غلط خواهد بود و البته دردسرساز، با خواندن فصل هفتم حقایقی در این باره خواهیم یافت.

به فصل هشتم که می رسیم، می فهمیم راه ابراز عشق به طرف مقابل، همان روشی نیست که می پسندیم، بلکه آن هم زبان و روش های خاص خود را دارد، مرد اعتماد و پذیرش و تشویق می خواهد و در مقابل زن توجه، درک و احترام.

شاید بتوان مباحث فصل نهم را ملموس تر در روابط زن و شوهرها دانست، زیرا نمود ظاهری هم سیاره نبودن و زبان مشترک نداشتن طرفین در مشاجره کردن آنها جلوه می کند که در این فصل به ابعاد آن پرداخته شده است که بد نیست به آن عنوان فصل مشاجره بدهیم. کتاب علاوه بر فصول نام برده شده، چهار فصل دیگر هم دارد که به تفاوت امتیازها و نحوه اخذ آن در زن و مرد، معرفی روشهای کارساز ارتباطی در موارد بحرانی و نیز تفاوت برداشت ها و نحوه درخواست کمک کردن آنها می پردازد.

فصل آخری کتاب به عشق و جاودانه بودن آن و کاربرد تمام فصولی آن و نیز گذشت و نقش آن در تحکیم روابط موجودات دو سیاره که حال در یک سیاره ادامه حیات می دهند پرداخته و این رمز پایداری خانواده هایی است که به هم عشق می ورزند و در مقابل هم گذشت می کنند که هر دو سنگ یک من نباشند تا به ما تبدیل نشوند که خلاف آن افزایش روز افزون جدایی هاست.

نتیجه ای که از خواندن کتاب مذکور می گیریم، اینکه زن و شوهر باید همواره به یاد آورند که از دو سیاره متفاوت اما برای همدیگر هستند و باید تلاش کنند، زبان، نیازها و رفتارهای متفاوت همدیگر را بشناسند و مهارتهای ارتباطی خود را دائماً توسعه دهند تا راحت زندگی کنند، کتاب معرفی شده می تواند راهنمای خوبی برای تمامی فصول زندگی باشد، قبل از ازدواج و در حین زندگی بشرطی که کتابی حاضر در قفسه کتابخانه منزل باشد تا هر بار انسان فراموش کار آن را ورقی بزند.