مهمانی سر سفره خدا در جوار امامزاده سید محمد

ارسال در اخلاق و اندیشه

 

sayyed-mohammad1کافیست نگاهی گذرا بیندازی به پلاک پشت این ماشین هایی که در سوت و کوری این پارکینگ، تنگاتنگِ هم آرام گرفته اند تا مطمئن بشوی غیر از تو و برادرت و همسایه هایت خیلی های دیگر از دور و نزدیک آمده اند

شاید برای زیارت، شاید به قصد تفرج زیر سایه آرام بخشی که از یک همجواریِ چند ساعته با یادگار سید الساجدین(ع) به دست می دهد که به قول "فرزاد جمشیدی"- مجری خوب صدا و سیما- با مدینه صدای حاج مهدی منصوری دلشان پرواز کرده است تا مدینه الرسول و پایشان را کشانده است تا وسط این جمعیتی که یک صدا زمزمه می کنند: الهی لا تودبنی بعقوبتک

 

شاید دوشادوشِ هم توی بازار امامزاده سید محمد می چرخیدند تا برای دخترکشان که دوباره بهانه گرفته بود عروسک بخرند وهنوز جذبه نگاه هیچ عروسکی چشم های دخترکشان را نربوده، جذبه سخن های حاج آقا ارزانی از میان هیاهوهای جورواجور کوچه بازاری دلشان را اسیر کرد و پایشان را از پله ها بالا آورد و دخترکشان را با همه بهانه هایش سپردند به مهربانیِ مربیان مهدِ حرم و با خیال آسوده گم شدند میان جمعیت و چشم دوختند به پرده نمایشی که هزاران چشم را کشانده بود سمت خودش...

چیزی نمانده بود به آغاز مهمانی خدا که اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مردم را از برپایی مراسمی در سراسر ماه رمضان با خبر کرد: هرشب قرار بود یکی از مداحان خوب کشوری بیاید آستانه امامزاده سید محمد و یک دل سیر مردم خمینی شهر و اطراف را میهمان ابو حمزه اش کند و البته تبلیغات این اداره خبر از حضور سخنرانانی با حرف هایی خوب و شنیدی هم می داد، اتحادیه قرآنی شهر هم قرار شد هر روز عصر با نوای گرم قاریان قرآن پذیرای زائران امامزاده سید محمد باشند، مهد قرآن هم راستی خبردار شده بودیم که می خواهد یک مهد حرم راه بیندازد برای بچه ها تا بابا مامان ها آسوده تر از مراسم سخنرانی و نیایش بهره ببرند.

...و خلاصه مشتری های خدا امسال آن جا زیاد بودند و تجربه اي ارزشمند بود از همكاري محافل مذهبي خميني شهر تا مراسمي در شأن نام شهر و ماه رمضان ترتيب بدهند.

و اواخر ماه مبارك، رفتيم میان این جمعیت مشتاق تا از مهمانان خدا درباره این مراسم و رسمش بپرسیم.

خانمی که توانسته است دو سه شب اینجا سر سفره خدا بنشیند می گوید: من همیشه دلم می خواست ماه رمضان بتوانم توی یک چنین مراسمی شرکت کنم چون همیشه این مراسم را فقط از تلویزیون می دیدم، معمولا مراسم ابوحمزه ای که اطراف ما برگزار می شود شکل سنتی دارد.

یکی دیگر از شهروندان هم برپایی این دعایی که خودش سرشار از نشاط است را در یک چنین فضای باز و باصفایی خیلی در جذب جوان ها موثر می داند.

مرد حدودا 40 ساله ای که تا آنجا که توانسته در این مراسم حاضر شده می گوید: همه چیزش را پسندیدم البته کاستي هایی هم هست که چندان به چشم نمی آید و چیزی که از همه بیشتر آدم را سرذوق می آورد مهمانانی اند که از شهرهای اطراف آمده اند، شاید این مراسم بتواند ذهنیت نادرستی را که حادثه باغ از خمینی شهرِ ما برایشان ساخته بود از بایگانی ذهنشان پاک کند.

خانمی که تازه راننده شده است و توانسته یکی از شب ها خانواده اش را با سلام و صلوات بیاورد امامزاده برای مراسم، از شلوغی پارکینگ گله دارد: یک کم دیر رسیدیم و خیلی گشتم تا جایی پیدا کنم برای پارک که بعد راحت بتوانم ماشین را بیاورم بیرون، آخرش هم از ترس، مراسم تمام نشده بند و بساط را جمع کردیم و راه افتادیم مبادا شلوغ بشود وسط ماشین ها گیر کنیم.

یکی دیگر از خانم هایی هم که این مسیر را خودش پشت فرمان می نشیند، می گوید: همه چیزش خوب بود تنها چیزی که مرا نگران می کرد تاریکی این مسیر بود، یک کم بی احتیاطی کافی بود تا حادثه ای رخ بدهد.

خانمی که با خانواده اش شب بیست و یکم ماه رمضان برای مراسم احیا آستانه امامزاده را انتخاب کرده بودند هم می گوید: ما فامیلی آمده بودیم و نشسته بودیم دور قبر داییِ شهیدم، همه با هم حرف می زدند و صدا به این پایین ها درست نمی رسید.

یکی دیگر از همشهریان هم که در یکی از شب های قدر آن جا احیا گرفته بود می گفت: همه چیزش عالی بود اما برگشتن به قدری ترافیک شدید شد که کم مانده بود بی سحری شویم...

خلاصه اینجا با کلکسیونی از آدم ها برمی خوری که به هر قصد و نیتی که آمده اند زبان به ستایش می گشایند اما آنچه درد دل همه است و باید به گوش مسوولین برسد تا برای سال آینده و سال های پیش رو فکری بکنند، "کمبود فضا" است.

یکی از جوان هایی که خود از طرفداران مراسم پرشور آستانه امامزاده است می گوید: دانشگاه صنعتی از چپ و راست آستانه را محدود کرده است و زمین هایی را که برایش بلااستفاده است در انحصار خودش گرفته، امامزاده به این زمین ها احتیاج دارد و مسوولین باید با مذاکره، بخشی از این زمین ها را در اختیار آستانه قرار بدهند که یکی از مراکز بزرگ زیارتی-سیاحتی شهر است چرا که این فضا  برای سال های آینده جوابگوی این جمعیت نیست.

اما برای آشنایی بیشتر از چگونگی برگزاری این مراسم پرشور و همچنین مراسم جزءخوانی، گفتگویی ترتیب دادیم با "محمد حسین باقری" از فعالان قرآني شهر كه رابط اتحادیه قرآنی شهرستان با اداره اوقاف بود و مجری مراسم جزخوانی قرآن.

برگزار کننده این مراسم کدام ارگان بود؟

اداره اوقاف و امور خیریه خمینی شهر مراسم سخنرانی و دعا را برگزار می کرد ولی جزءخوانی را اتحادیه قرآنی شهرستان به عهده داشت.

از کی مقدماتش شروع شد؟

حدود 4 ماه قبل از ماه مبارک.

نسبت به سال های قبل چقدر تغییر کرده بود؟

هر شب پیش از دعای ابوحمزه سخنرانی هم داشتیم ضمن اینکه صدا و سسیما هم فیلمبردار می فرستاد و مراسم از شبکه 5 هم پخش می شد، یکی دیگر از برنامه های ویژه امسال هم برگزاری محفل نورانی قرآن با حضور قاری مشهور مصری "انور شحات محمد انور" بود.

استقبال چطور بود؟

نسبت به پارسال و سال قبلش که برای اولین بار این مراسم برگزار می شد استقبال بیشتری شده بود.

حدودا چند نفر؟

به گفته مسوولین اداره اوقاف حدودا شبی 20 هزار نفر که البته در شب های قدر جمعیت بیش از این بود.

فکر می کنید چند درصد از جمعیت از شهرهای اطراف می آمدند؟

نیمی از حضار غیر خمینی شهری بودند.

برگزاری چنین مراسمی چقدر می تواند خمینی شهر را به دیگران بشناساند؟

استقبال استانی و همچنین پخش مراسم از صدا و سیمای اصفهان بسیار می تواند موثر باشد.

برگزاری اینچنین برنامه هایی می تواند باعث ارتقاي انديشه ديني در مردم هم بشود؟

فکر می کنم موضوعاتی که برای سخنرانی ها انتخاب شده بود و حتی مداحی ها می توانست در این باره تاثیرگذار باشد. موضوعاتی مثل مهدویت، مکاتب انحرافی و...

انتخاب موضوعات تا چه حد نیازسنجی شده برای نسل جوان بود؟

سعی شده بود که متناسب با نیازهای جوانان باشد و با نظرسنجی های انجام شده سال آینده کیفیت موضوعات از لحاظ معنوی تقویت خواهد شد.

به نظرتان برگزاری چنین مراسمی می تواند از بروز ناهنجاری های اجتماعی نظیر اتفاق باغ پیشگیری کند؟

متاسفانه وقوع بعضی ناهنجاری ها به چهره شهرمان خدشه وارد کرد و چنین فعالیت هايی صد در صد می تواند موثر باشد.

برگزاری چنین برنامه هایی در بقاع متبرکه و امامزاده ها چقدر در شناساندن قدر و عظمت این بزرگواران موثر است؟

بالاخره این مکان های مقدس همیشه مامن و ماوای دوستداران اهل بیت(ع) است با هر درجه از ایمان و اعتقاد و این برنامه ها می تواند پای افراد بیشتری را به اینجا باز کند.

همکاری مهد قرآن در زمینه تدوین برنامه "مهد حرم" برای نگهداری از بچه ها چه بازتابی داشت؟

نظرسنجی ها و مراجعات مردم به مسوولین برای قدردانی و سپاسگزاری، نشان از به جا بودن این برنامه داشت.

با توجه به زیارتی – سیاحتی بودن این مکان، قطعا کسانی صرفا به قصد تفریح می آمدند، این از معنویت برنامه نمی کاست؟

این مکان یکی از مناطق تفریحی پر طرفداراست که با توجه به همجواری کوه با امامزاده، هم به تقویت جسم کمک می کند و هم تقویت روح و این خودش در جذب مخاطب موثر است البته تمهیداتی نیز در این مورد اندیشیده شده است و در حال اجراست.

چه انگیزه ای پای دست اندکاران اتحادیه قرآنی را به امامزاده باز کرد برای مراسم جزءخوانی؟

یکی اینکه این مکان مورد استقبال بسیاری از مردم است خصوصا در این فصل و دیگر اینکه لازم دیدیم فضای پاک امامزاده به عطر کلام خدا هم مزین شود.

با تشكر از شما.