مقایسه مقبره بیهقی در سبزوار با مقبره ابن مردویه در خمینی شهر

ارسال در خبر و گزارش

tarikhبیهقی و ابن مردویه هر در زمره علما و دانشمندان به نام قرن5-4 هجری هستند. مذهب هر دو منتسب به شافعی بوده و البته ارادت زیادی به اهل بیت (ع) داشته اند. امروز مقبره یکی در سبزوار و دیگری در خمینی شهر واقع شده است. مقایسه بین مقبره این دو دانشمند بزرگ و نحوه تجلیل از آنها جالب توجه می باشد.

 

 آرامگاه ابوالحسن زید بیهقی


در مركز بخش ششتمد، در جنوب شرق سبزوار به فاصله 36 كيلومتر، زادگاه و مدفن ابن فندق (ابوالحسن زيد بيهقي) مورخ، اديب و فقيه شافعي مشهور و نگارنده كتاب "تاریخ بيهقي" مي باشد. آرامگاه بيهقي برفراز تپه اي در ناحيه جنوب غرب ششتمد با طرحي نو و زيبا قرار دارد و در محوطه باغ اين آرامگاه، يك كتابخانه به ياد وی، احداث شده است .بیهقی در سال384 هجری قمری در بیهق متولد شد. بیهقی شافعی مذهب بود اما به دلیل اخلاص ویژه‎ای که به مولا علی (ع)‌داشت در برخی منابع وی را شیعه معرفی کرده‎اند. از بیهقی می‎توان کتابهای «سُنَن کبری؛ اَلاَسْماء وَ الصِّفات و کتاب دلائِلُ النُّبُوة» را نام برد.

آرامگاه ابن مردویه:

احمد ابن مردویه‏ی اصفهانی، محدث، حافظ، مفسر و مورخ است. او از ابوسهل بن زیاد قطان، ابن‏اسحاق خراسانى، محمد اسوارى، احمد بندار و دیگران حدیث شنید. ابن طاووس در کتاب الیقین وی را با عناوینی چون «ملک الحفاظ» و «طراز المحدثین» یاد کرده است. ابن مردویه به فن حدیث شناخت کامل داشت و با راویان حدیث، آشنا و بسیار پرتوان و نیکو نگارش بود. در سال323  متولد شد و در بیست و سوم یا بیست و چهارم رمضان سال 410 در گذشت.

در مورد مذهب وی به صراحت سخن گفته نشده و احتمال شافعی مذهب بودن وی مطرح گردیده است با این حال کتاب مناقب علی بن ابیطالب(ع) بیانگر شدت ارادت وی به خاندان اهل بیت(ع) است به گونه ای که در برخی منابع وی را شیعی معرفی می کنند. در «معجم البلدان» و «الكنى والالقاب» و «هدیة الاحباب» سال وفات او 352 ق ذكر شده است. از آثار وى می توان به «المستخرج على صحیح البخارى»؛ «التاریخ»، درباره‏ى تاریخ اصفهان؛ «تفسیر القرآن» یا «تفسیر الكبیر»، معروف به «تفسیر ابن‏مردویه»؛ «الامالى» در سیصد مجلس و...  اشاره کرد.

کتاب مناقب علی بن ابیطالب(ع) اثر احمد ابن مردویه‏ی اصفهانی چاپ دارالحدیث