نقش فرصت‌آنلاين در مقابله با هجمه رسانه اي اخير به خميني شهر

ارسال در خبر و گزارش

مدير مسئول و تعدادي از didar2اعضاي هیئت تحریریه دو هفته نامه فرصت و مسئول روابط عمومي شهرداري خميني‌شهر روز دوشنبه با احمد حقیقی فرماندار جدید شهرستان دیدار کردند.

 

بلندگوی شهرداری نیستیم

در این دیدار ابتدا حسین غفوری مدیر مسئول نشریه فرصت ضمن عرض تبریک به احمد حقیقی به خاطر انتصابش به فرمانداری خمینی شهر به بیان تاریخچه ای از فرصت پرداخت و تاکید کرد: فرصت در موقعیتی پا به عرصه خبری اجتماعی و فرهنگی شهرستان گذاشت که علاوه بر وجود حساسیت ها و موضع گیری های فراوان سیاسی در شهر، برخی مسئولین نیز از سعه صدر و تحمل کافی برای انعکاس انتقاد ها برخوردار نبودند.

وی خاطر نشان کرد: علی رغم اینکه شهرداری صاحب امتیاز این نشریه است و تمام هزینه هایش را می پردازد اما فرصت به هیچ عنوان بلندگوی شهرداری نبوده و نیست و تنها در یک یا نیمی از یک صفحه در هر شماره کلا به مسائل شهرداري كه آنهم در واقع مسائل شهر است می پردازد.

دكتر غفوری با اشاره به این نکته که ما از همان ابتدا به اطلاع همه ادارات و ارگان ها رساندیم که برای انعکاس عملکرد و کلا اعلام برنامه هایشان با فرصت در ارتباط باشند گفت: فرصت با بیان مسائل و مشکلات شهر و ارائه راه حل هایی برای برون رفت از مشکلات و همچنین با انعکاس نکات مثبت شهر و معرفی نخبگان خمینی شهر توانسته به ارتقاي فرهنگي کمک کند.

یک تیتر ساده اما حساب شده

وی به حادثه اخیر در باغات خمینی شهر و تبعات ناشی از انعکاس نادرست توسط برخی نشریات و خبرگزاری های کشور اشاره كرد و گفت: دنیای امروز دنیای ارتباطات و رسانه است و هیچ چیز را نمی شود پنهان کرد و این واقعيت می طلبد که مقامات شهر از کانال های رسمی و مدیریت شده به این عطش خبری پاسخ بدهند. اگر مدیران ما به انعکاس گام به گام و صحیح این حادثه از تريبون فرصت آنلاين پرداخته بودند حالا ما پس از گذشت سه هفته از ماجرا شاهد این همه التهاب نبودیم.

مدیر مسئول دو هفته نامه فرصت در ادامه گفت: ما در انعکاس اخبار نه تنها به دنبال تشویش اذهان عمومی و بر هم زدن نظم عمومی نبوده ایم بلکه عملکرد ما نشان می دهد که همواره در صدد به سامان کردن امور بوده ایم مثلا در مسئله قمه زنی در محرم سال گذشته علی رغم تمام موضع گیری های مختلف و بعضاً تند برخي مسئولين كه فضا را ملتهب مي كرد اين فرصت بود كه با استاندار، معاون سياسي امنيتي استانداري، فرمانده انتظامي استان و برخي مسئولان شهرستان مصاحبه و از قول آنها ضمن تشريح افتخارات مردم عزيز خميني شهر، با یک تیتر ساده اما حساب شده مبني بر اينكه "برخورد سخت در دستور كار نيست" توانست التهاب شهر را فرو بنشاند.

مديرمسئول فرصت تصريح كرد: فرصت در عين احترام به مسئولان و تلاش براي نماياندن نكات مثبت و خدمات آنها - كه وظيفه اين نشريه هم هست - انتقادي عمل مي كند  و همواره در كنار مردم و مطالبات و خواسته هاي بر حق آنها بوده و در آينده نيز همين گونه خواهد بود.

غفوري افزود: معتقديم همانگونه كه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري بارها فرموده اند و در كلام بزرگاني نظير شهيد دكتر بهشتي هم آمده است مردم ولي نعمت مسئولانند و خدمت به آنها وظيفه همه ماست و در راه خدمت صادقانه به مردم، خط كشي هاي سياسي و اعتقادي نيز نبايد ملاك باشد و همه مردم بايد از خدمات نظام اسلامي بهره مند گردند. وي افزود: بر اين اساس، فرصت همواره تلاش كرده با پرهيز از سياه نمايي، به تبيين و انعكاس خواسته هاي به حق مردم شهرستان بپردازد و بلندگوي آنها باشد ضمن اينكه معتقديم مردم شريف خميني شهر خواسته هاي زيادي از مسئولان ندارند و اگر مسئولان بدور از سياست زدگي و جناح گرايي به خدمت بپردازند و در راه حل مشكلات اساسي شهرستان گام بردارند مردم در كنار آنها هستند.

اين عضو شوراي اسلامي خميني شهر صراحت كلام فرصت را نقطه قوت آن دانست و تصريح كرد: براي فرصت اصل، اصول اساسي نظام و آرمانهاي انقلاب اسلامي است و ما در اين راه، مصالح  انقلاب و مردم را بر مصالح گروهي و شخصي و جناحي مقدم مي داريم.

وي با تشريح برخي از مشكلات و كمبودهاي اساسي شهرستان از فرماندار خواست  بعنوان نماينده عالي دولت مطالبات اساسي مردم خميني شهر از قبيل اختصاص بودجه‌هاي فرهنگي، پرداخت عوارض آلايندگي، جاده كمربندي، مشكل زمين هاي تصرف شده خميني شهر، بحران مالي در شهرستان و ... را پيگيري كند و در اين راه فرصت همواره در كنار فرمانداري خواهد بود.

غفوری در پایان سخنانش از فرماندار خواست تا به ارائه نقطه نظرات خود در مورد فرصت بپردازد.

 

نشریه باید حق گرا باشد

در ادامه این دیدار، فرماندار، مطبوعه را از جمله وسایلی دانست که می تواند جامعه را رشد بدهد و افراد را به سمت مطالعه بکشاند. وی نام " فرصت" را زیبا و با مسمی دانست و گفت: امیدواریم فرصت بتواند از هر لحاظ فرصتی برای شهرستان باشد.

حقیقی اولین ویژگی یک نشریه را جامعیت آن دانست و افزود نشریه ای جامع است که حق گرا باشد و حب گرایی و بغض گرایی در آن راه نداشته باشد.

وی با تاکید بر رعایت حقوق دیگران و جلوگیری از تضییع حق افراد در اجتماع گفت: بعضی نویسنده ها مسائل را به گونه ای مطرح می کنند که به خواننده جهت بدهد و خواننده به نتیجه ای برسد که مد نظر نویسنده است در صورتی که مطلب باید خالص باشد و نتیجه گیری به خواننده واگذار شود. حقیقی در ادامه نشریه را به چاقویی تشبیه کرد که اگر برای کاربرهای درست تعریف شده به کار رود خیلی خوب است و در غیر این صورت می تواند مخرب بوده و باعث ایجاد فساد شود.

قانونی برای همه

وی با  اشاره به دیدگاه  حضرت علی در مورد عدالت گفت: اگر مطبوعه ای کار خودش را درست انجام ندهد عدالت عمومی دچار خدشه می شود و در نتیجه رضایت عمومی تبدیل به رضایت خصوصی می شود. فرماندار همچنین گفت: ما برای  خبرنگار و کارگر و شهردار و فرماندار و ... فقط یک قانون داریم و آن خدمت به مردم است. یک شهردار با خیابان سازی و یک روزنامه نگار با ایجاد رشد در آگاهی های مردم به ارائه خدمت می پردازد.

همه مطالب فرصت تولیدی است

در ادامه این دیدار حمید شهبازی مدیر روابط  عمومی شهرداری از نگاه باز فرماندار به مطبوعات ابراز خرسندي کرد و افزود: خط قرمز فرصت مصالح ملی و منافعی است که برای  شهر تعریف شده است و فرصت تا کنون علی رغم برخی پیشنهادات در دام هیچ گروه سیاسی قرار نگرفته و همچنان استقلال خودش را حفظ کرده است.

وی صراحت لهجه و استقلال را رمز موفقیت فرصت دانست و افزود شهرداری به عنوان صاحب امتیاز این دو هفته نامه در طی 50 شماره هیچ وقت اهدافش را به نشریه تحمیل نکرده و هیچگاه قلمی به تعریف شهرداری نپرداخته است و حتی بارها مورد نقد قرار گرفته و به راحتی پذیرفته است.

شهبازی ادامه داد: همانطور که ملاحظه می کنید بر سر برگ نشریه می نویسیم دو هفته نامه فرهنگی و اجتماعی شهرستان خمینی شهر و نه شهرداری خمینی شهر. وي با بيان اينكه همه مطالب فرصت توليدي است افزود: اين امر يكي از امتيازات فرصت در بين مطبوعات استان است. شهبازي كسب مقام نشريه برتر در بين مطبوعات غيرروزانه استان در جشنواره مطبوعات سال گذشته توسط فرصت را نشانه موفقيت اين نشريه در بعد مطبوعاتي و حرفه اي دانست و استفاده از نیروهای بومی و همچنین مطالب تولیدی را از ویژگی های برجسته فرصت دانست.

 

از فرصت حمایت کنید

مدیر روابط عمومی شهرداری فرصت را مورد توجه ویژه استاندار معرفی کرد و گفت: از شما تقاضا داریم هر دو هفته یک بار وقتی را به مطالعه فرصت اختصاص بدهید تا مبادا کسانی با قضاوت های غیر واقعی باعث ایجاد ذهنیت های منفی بشوند. وی افزود: فرصت همیشه خودش را در کنار مسئولان دیده است نه در مقابل آن ها  و از نگاه نقادانه اش به عملکرد مسئولین قصد تحقیر و تخریب ندارد. شهبازی اشاره ای هم به فرصت آنلاین کرد و گفت: این سایت عليرغم مدت كوتاه آغاز به كار روزانه بیش از 1000 بازدید کننده دارد و همپای بسیاری از خبر گزاری ها ی رسمی پیش می رود.

مدير روابط عمومي شهرداري خميني شهر تصريح كرد: معتقدم فرصت افتخار شهرستان است و مسئولان بايد بدان افتخار كنند.

وی در رابطه با انعکاس خبر جنایت اخیر هم گفت: ما هم نمی خواستیم این اخبار منفی از خمینی شهر بیرون برود اما وقتی انعکاس های نادرست را دیدیم تصمیم به رسانه‌ای کردنش گرفتیم. شهبازي تصريح كرد: فرصت آمادگي دارد در هر شماره ستوني را جهت اخبار و مطالب به فرمانداري اختصاص دهد.

شهبازی در پایان از فرماندار خواست تا فرصت را مورد نقد و همچنین حمایت خود قرار دهد.

فرصت در كنار مردم است

در ادامه اين جلسه، محسن حیدری فرد سردبیر دو هفته نامه فرصت با اشاره به انعکاس نادرست و نا مناسب واقعه اخیر توسط بعضی نشریات و خبر گزاری ها در كشور گفت: ما یک متن نقادانه در اعتراض به تیتر و متن روزنامه روزگار روی سایت فرصت آنلاین درج کردیم و همین باعث شد تا این روزنامه در مطلبی تحت عنوان: " سخنی با مردم خمینی‌شهر" از این مردم عذر خواهی می کند و در چنین مواقعی است که ارزش یک سایت محلي مشخص می شود.

حيدري با اشاره به روند نشريه فرصت از ابتداي انتشار تاكنون، پيگيري مطالبات اساسي مردم شهرستان را سرلوحه فعاليت فرصت دانست و تصريح كرد: از همان ابتداي انتشار، به اتفاق آقاي دكتر باقري كه يكي از  بنيانگذاران فرصت بود، به ديدار همه مسئولين وقت شهرستان رفته و با آنها در خصوص نشريه مشورت كرديم و فصل مشترك توصيه‌هاي همه اين عزيزان، توجه به مصالح كلي نظام و در عين حال پرهيز شديد از سياست‌زدگي بعنوان درد مزمن شهرستان بود. حيدري افزود: ما نيز از آنجا كه خود بومي خميني‌شهر بوده و اين درد را احساس مي كرديم از ورود به عرصه بازي ها و رقابت هاي سياسي پرهيز كرديم و در چارچوب آرمانهاي متعالي انقلاب اسلامي و نظام و رهبري حركت نموديم.

وي ادامه داد: اين پرهيز از سياست زدگي باعث رنجش برخي دوستان و مسئولان و فعالاني شده و مي شود كه انتظار دارند فرصت بلندگوي تبليغاتي آنها باشد حال آنكه فرصت در واقع امانت مردم گرانقدر خميني شهر نزد ماست.

وي انتقادناپذيري برخي مسئولان را از مشكلات اساسي فرصت دانست و افزود: اگرچه در ابتداي كار مي دانستيم كه بواسطه عدم وجود تجربه انتشار مطبوعه در شهرستان و همچنين سياست زدگي مفرط، كار سخت است اما هر چه پيش رفتيم ديديم كه برخي مسئولان تا وقتي فرصت به تعريف و انعكاس خدمات آنها بپردازد خشنود هستند اما به محض كوچكترين انتقاد از آنها و عملكردشان، لب به گلايه مي گشايند و ابراز ناراحتي مي كنند.

حيدري در عين حال تصريح كرد: فرصت همواره در كنار مردم و مسئولان خواهد بود و بعنوان يك واسطه، ضمن انعكاس خدمات مسئولان به مردم؛ انتقادات، گلايه ها و خواسته‌هاي مردم عزيز خميني شهر را به گوش مسئولان خواهد رساند و مانند آينه اي ناراستي هاي شهرستان را منعكس خواهد كرد.

وی با اشاره به جايگاه والاي فرصت نزد مردم شهرستان گفت: فرصت بيشترين فروش دكه اي را در بين مطبوعات دارد و بنا به تجربيات مطبوعاتي ام مي گويم اگر بررسي شود هيچ مطبوعه اي در استان چند هزار نسخه فروش تك نسخه اي دكه اي ندارد.

وي به شماره اخير (49) اشاره كرد و افزود: با اينكه در طي روزهاي اخير صدا و سيما و مطبوعات سراسري و رسانه هاي اينترنتي و حتي راديو بي بي سي  و  صداي آمريكا و ... به انعكاس گسترده واقعه اخير پرداختند و با مسئولان بارها گفتگو كردند اما در عين حال مردم منتظر شماره جديد فرصت بودند تا نظر و خبر و تحليل نشريه محلي خودشان را بدانند و بخوانند و از همين رو بايد گفت فروش حدود 4000 نسخه از نشريه تنها در يك روز آنهم بصورت تك نسخه اي كه در شماره 49 رخ داد يك ركورد بي سابقه در مطبوعات است.

سردبير دوهفته نامه فرصت در پايان سخنان خود با اشاره به تاثير بالاي سايت خبري فرصت آنلاين در انعكاس مواضع به حق مردم خميني شهر در جريان واقعه اخير، از فرماندار خواست در صورت بروز تحول تازه ای در روند پیگیری این فاجعه، فرصت آنلاین را در جریان قرار دهند تا پیش از هر گونه خبر سازی و شایعه پراکنی، شفاف سازی شود و از التهاب درون شهر کاسته شود.

پست معاونت سیاسی فرماندار فعال شود

در ادامه جلسه، روح الله حاجي حيدري یکی از اعضا هیئت تحریریه فرصت هم در این دیدار ضمن انتقاد از نقد ناپذیری و نگاه بسته بعضی مدیران شهرستان چند  پیشنهاد به فرماندار ارائه کرد.

وی به فرماندار پیشنهاد کرد پست معاونت سیاسی خود را فعال سازد تا همه مراجعات دسته  یک  و دو و ده به شخص فرماندارمنتهی نشود و فرماندار بتواند به مسائل اصلی شهر بپردازد که از جمله آن می توان به نظارت بر عملکرد بعضی ادارات که مشکلات قابل توجهی دارند و همچنین  پیگیری مصوبات ریاست جمهوری اشاره کرد.

این عضو تحريريه فرصت ضمن مقایسه ای میان شهر کاشان و خمینی شهر گفت: میان این دو شهر تنها 12 هزار نفر تفاوت جمعیت وجود دارد اما پست هاي تعريف شده براي فرمانداری کاشان با چهل و چند تا پست دو برابر پست های فرمانداری ماست و بعضا نیروهایی ناکارآمد نیز بر اساس رابطه از بیرون وارد مجموعه می شوند، در حاليكه یک فرماندار قوی فرمان را به دست می گیرد و همه چیز را مدیریت می کند.

آب، نان،فرصت

در پايان جلسه، سيدمحمدرضا ابطحي یکی دیگر از اعضاي هیئت تحریریه فرصت  گفت: بنده به عنوان یک خمینی شهری مشکل اصلی شهرم را مشکل فرهنگی می بینم و معتقدم هر وقت فرهنگ درست بشود ما بقی مشکلات قابل حل است. ما به شما به چشم یک فرماندار فرهنگی نگاه می کنیم و نه یک فرماندار سیاسی امنیتی.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه فرصت برای شهرستان فرصت خوبی بوده است اما بعضی ها فرصت را یک تهدید تلقی می کنند  و مرتبا فشارهاي پيدا و نهان وارد می کنند در صورتی که فرصت تا آنجا جای خودش را میان مردم باز کرده است که دیشب خودم شاهد بودم شخصی به سوپرمارکت محل مراجعه کرد و یک آب معدني، یک نان و یک فرصت سفارش داد. وي افزود: برخي هفته ها كه در چاپ تاخير ايجاد مي شود مردم مكرر تلفن مي زنند و مراجعه مي كنند و حتي برخي نگران مي شوند كه نكند فرصت ديگر منتشر نخواهد شد و اين نشانگر جايگاه فرصت در بين مردم است.