برپایی نمایشگاه بزرگ قرآنی در امامزاده سید محمد/ نصب پیام های قرآنی در سطح شهر/ وجود بیش از 400 جلسه جزخوانی در خمینی شهر

ارسال در خبر و گزارش

به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین مدیرعامل اتحادیه تشکلهای قرآنی خمینی شهر در نشست خبری به تشریح برنامه های ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: به مناسبت فرارسیدن بهار قرآن این اتحادیه برنامه هایی را با همکاری چهار ارگان و اداره فرهنگی برگزار می کند؛ اداره اوقاف، اداره ارشاد، کمسیون فرهنگی شورای شهر و کنگره شهدا.


دکتر سید محمد مهدی ابطحی ادامه داد: مهمترین برنامه مشترک با اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان این اداره برپایی نمایشگاه بزرگ قرآنی در جوار حرم امامزاده سید محمد(ع) است که انشاءا... در دهه آخر ماه مبارک برپا می شود.


این استاد حوزه و دانشگاه درمورد همکاری با اداره ارشاد شهرستان توضیح داد: به منظور ایجاد رقابت سالم گروهی از طرف اداره ارشاد با همکاری اتحادیه در جلسات جزءخوانی شهر شرکت می کنند، امتیاز می دهند و در نهایت محافل برتر را معرفی می کنند. سال گذشته این کار برای اولین بار انجام شد ولی امسال این طرح قوی تر انجام خواهد شد.


مسؤول محفل قرآن امام رضا(ع) با استناد به اینکه وقتی یک نفر در ماه محرم وارد خمینی شهر می شود، از در و دیوار شهر احساس می کند، وارد حسینیه شده است، گفت: باید در ماه مبارک رمضان هم چنین احساسی به وجود آید که وارد فضایی قرآنی شده ایم. در شهری که تخمین زده می شود در ماه مبارک رمضان بیش از 300 جلسه جزءخوانی مخصوص خواهران و بیش از 100 جلسه مخصوص برادران تشکیل می شود. فلذا پیامهای قرآنی و احادیث مرتبط با قرآن و ماه رمضان آماده شده که با همکاری کمیسیون فرهنگی شورای شهر در سطح شهر نصب خواهد شد. امیدست برای اولین سال برگزاری این طرح، تحولی چشمگیر در فضاسازی خیابانهای شهر انجام گردد.


دکتر ابطحی مهمترین همکاری اتحادیه تشکلهای قرآنی با کنگره شهدای شهرستان را در چهار بند تشریح کرد و گفت: اولین برنامه ویژه ماه مبارک، یادواره شهدای قرآنی بود که با عنوان مراسم «به استقبال بهار قرآن» دوشنبه 25 خرداد در مسجد ملاحیدرعلی برگزار شد. البته همه شهدا قرآنی هستند ولی این مراسم ویژه شهدایی بود که اختصاصاً مربّی، حافظ، قاری قرآن کریم و یا دست اندرکار جلسات قرآنی بوده اند. تاکنون 71 شهید قرآنی در خمینی شهر شناسایی شده اند که قطعاً بیش از اینها هستند که به مرور شناسایی خواهند شد. دومین همکاری تألیف کتاب معرفی شهدای قرآنی و انتشار خاطرات قرآنی آنانست.


وی ادامه داد: همچنین در ماه رمضان تشکلهای قرآنی داوطلب می توانند یکی از جلسات جزءخوانی خود را با عنوان یادواره شهدای قرآنی و دیگر شهدای آن محل برگزار کنند که اتحادیه و کنگره شهدا همکاریها و اقدامات لازم را انجام خواهند داد.


استاد حوزه و دانشگاه اهتمام ویژه به بحث تفسیر و مفاهیم قرآن در جلسات جزءخوانی را چهارمین همکاری اتحادیه با کنگره شهدا اعلام کرد و گفت: جزوات تفسیر فشرده یک جزء در یک صفحه آماده و بین محافل جزءخوانی علاقمند توزیع شده است. با اجرای این طرح فرد شرکت کننده در مراسم در یک نگاه با مفاهیم کلی آن جزء آشنا می گردد و بهره بیشتری می برد. البته این طرح سال سوم را پشت سر می گذارد و امسال ضعفهای سالهای قبل برطرف شده و با افزودن فراز کوتاهی از آیات امامت و ولایت و همچنین آیات جهاد و شهادت کار علمی تر انجام شده است. این جزوه به صورت چاپی در کنگره شهدا و فایل آن در پایگاه اینترنتی www.marefat110.ir قرار دارد.
مدیرعامل اتحادیه تشکلهای قرآنی در پایان از اصحاب رسانه درخواست کرد تا در معرفی بیشتر فعالیتهای این اتحادیه و دیگر تشکلهای قرآنی همکاری کنند.
در این نشت خبری قبل از سخنان مدیرعامل اتحادیه تشکلهای قرآنی، مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن کریم خمینی شهر و مسؤول جامعه قاریان و حافظان خمینی شهر درمورد برنامه های مرکز خود صحبت نمودند.


لازم به ذکرست که اتحادیه تشکلهای قرآنی خمینی شهر از سال 1388 با 28 تشکل قرآنی عضو به صورت خودجوش و بدون هیچ گونه وابستگی به اداره یا ارگان رسمی تشکیل شد و تا به امروز بیش از 60 مجموعه قرآنی عضو این اتحادیه هستند. البته قطعاً تعداد بیشتری از مراکز قرآنی در شهر وجود دارند ولی هنوز عضو اتحادیه نشده اند. علاقمندان می توانند جهت عضویت به دفتر اتحادیه واقع در بلوار شهید طالقانی، کوچه 7، طبقه فوقانی قرض الحسنه ثامن الأئمه(ع) روزهای زوج ساعت 6 تا 8 عصر مراجعه یا با شماره تلفن 33513887 تماس حاصل نمایند و یا پیامهای خود را به سامانه پیامکی اتحادیه (۵۰۰۰۲۶۶۵۷۸) ارسال فرمایند.