فراهم کردن زمینه اشتغال بهترین کار خیر است

ارسال در خبر و گزارش

«رییس هیات مدیره گروه اقتصادی عرش (مجموعه های اقتصادی برجسته در زمینه های صنعتی، معدنی، عمرانی، صادراتی و مخابراتی در سراسر کشور)، رییس هیات مدیره انجمن سنگ ایران، کارآفرین صاحب سبک در حوزه سنگ و معدن، ایجاد اشتغال برای بیش از 10 هزار نفر، خیّر بزرگ فرهنگی در داخل و خارج از کشور و...»
اگر نام «ابوالقاسم شفیعی» را در گوگل جستجو کنید به عناوین بالا برمی خورید. کارآفرین و خیّر موثر و برجسته کشوری که هر کجا می رود با افتخار اعلام می کند یک خمینی شهری است. با وی در حاشیه همایش خیران در موسسه تحقیقاتی درمانی حضرت رسول (ص) به گفتگو نشستیم و نقطه نظراتش در رابطه با امور خیر جویا شدیم.

از کجا شروع کردید؟
از صفر شروع کردم. شبانه درس می خواندم تا روزها بتوانم کار کنم چون اصلا وضعیت مالی خوبی نداشتیم اما حالا به جایی رسیده ام که روزانه یک میلیارد هزینه می کنم. نسل امروز دچار آفت شتابزدگی شده اند، توصیه من به جوانان این است که در کنار پشتکار، صبوری هم به خرج بدهند. یکی از رموز موفقیت من ورودم به کارهای خیر است و به جوانان توصیه می کنم که وارد عرصه امور خیریه بشوند.

در همایش امروز خیّران زیادی به روی صحنه دعوت شدند که از آنها تجلیل بشود اما بسیاری از آنها در سنین سالخوردگی بودند و خبری از حضور جوان ها نبود، چرا جوان ها در این حوزه وارد نمی شوند؟
 چرا جوان ها هستند اما کم هستند و این وظیفه منِ پدر است که پسرم را تشویق کنم و مطمئنا اگر در این زمینه گام برداریم موفق خواهیم شد.

اگر بخواهید از کسی به عنوان الگوی خودتان نام ببرید، آن شخص کیست؟
علمای عامل. من در دوران نوجوانی و جوانی این توفیق را داشتم که از محضر علما استفاده کنم. مطالعات خودم هم در ورودم به این عرصه بی تاثیر نبود.

از نظر شما که دنیا گشته هستید و در همه جای کشور هم فعالیت داشته اید، کدام حوزه برای ورود خیرین در کشور ما اولویت دارد؟
ما بیشتر از فقر اقتصادی، فقر فکری و فرهنگی داریم و بیشتر از این موضوع رنج می بریم. کار فرهنگی هم لزوما به این معنا نیست که فرهنگسرا و دانشگاه بسازیم بلکه هر کس باید به سهم خودش در این کار شریک باشد. ما حتی در دعاهایمان هم کم پیش می آید بگوییم خدایا به ما عقل بده. پیامبر اکرم (ص) هم با فقر فرهنگی و فکری اعراب به مبارزه برخاست. مقام معظم رهبری هم از فرهنگ به عنوان بازوی اقتصاد یاد کردند.  

شما برای مبارزه در این عرصه چه راهی را انتخاب کردید؟
بنده عضو خیرین مسجد ساز هستم البته بیشتر در خارج از کشور و کشورهایی مثل سوئد، نیوزلند، آفریقا و... ساختن حوزه علمیه، مدرسه و...حدود 5 هزار نفر از افراد بی بضاعت هم هستند که ماهانه به حسابشان پول واریز می کنیم و...

گفتید که به خمینی شهری بودن تان افتخار می کنید، برای شهر خودتان چه می کنید؟
بنده عضو هیات امنای خیریه تحقیقاتی درمانی حضرت رسول (ص) هستم و همچنین عضو هیات امنای حوزه علمیه الزهرا (س). ساختمانی برای تحقیقات حوزه الزهرا (س) احداث کرده ایم.


خمینی شهر در یکی دو ساله اخیر شاهد حضور بسیار فعال خیرین بوده به گونه ای که با ورود به عرصه های مختلف از قبیل ورزش، کتابخانه، بهداشت و درمان و... بسیاری از امور را به عهده می گیرند اما بعضی به این موضوع انتقاد دارند و معتقدند که حضور فعال خیرین ممکن است باعث شود که اعتباراتدولتی به اندازه کافی به ما نرسد، نظر شما چیست؟
دولت هر چه هم ثروتمند باشد باز هم توان حل تمام مشکلات را به تنهایی ندارد. در کشورهای ثروتمندی مثل آمریکا هم سازمان های مردم نهاد، بسیاری از امور را به عهده می گیرند بنابراین ورود و حضور خیرین بسیار لازم است چراکه کارِ روی زمین مانده همیشه زیاد است در ثانی متمولین به خاطر برکت مال خودشان هم که شده باید وارد این عرصه بشوند.

تعریف شما از محرومیت زدایی چیست؟
محرومیت یک امر نسبی است و خط فقر مرتب معنی اش تغییر می کند. یک زمانی ما در خانه یخچال نداشتیم مادرمان کوزه را آب می کرد و می گذاشت سایه تا خنک بماند، آن زمان یخچال فقط در خانه ثروتمندان پیدا می شد اما حالا کسی که یخچال ندارد فقیر به حساب می آید.

منظورم این است که الان در کشور خیریه های حمایتی زیاد داریم به نظرتان این حوزه چقدر می تواند در محرومیت زدایی موثر است؟
خب قطعا فراهم کردن زمینه اشتغال خیلی بهتر و موثر تر خواهد بود و این بهترین نوع کار خیر است.