طرح "آرامش بهاری" در بقاع متبرکه شهرستان اجرا می شود

ارسال در خبر و گزارش

کارشناس امور فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان در این باره به خبرنگار فرصت آنلاین گفت: این طرح از 28 اسفند تا 15 فروردین 1393 در تمامی بقاع متبرکه خصوصا بقاع شاخص شهرستان نظیر امامزاده سید محمد(ع) و امامزاده سید محسن تیرانچی که محل عبور کاروان های راهیان نور است، برگزار می گردد.

توکلی ادامه داد: این طرح با هدف تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی با استفاده از ظرفیت تعطیلات نوروزی، تقویت باورهای دینی و مذهبی، ارتقای سطح فرهنگی فکری زائران و مسافران نوروزی، تبلیغ و ترویج سنت های اصیل اسلامی به هموطنان در نوروز باستانی، خدمت رسانی مطلوب و ایجاد رضایت و علاقمندی در زائران، شناساندن امامزادگان عظیم الشان و معرفی بقاع متبرکه به مسافران نوروزی انجام می گیرد.

وی با اشاره به اینکه برپایی خیمه های معرفت از جمله این برنامه هاست افزود: این خیمه ها در تمامی امامزادگان بالاخص سید محمد(ص) دائر می گردد. خیمه های پاسخگویی به سوالات شرعی، مشاوره جوانان، مشاوره خانواده، مسائل زنان، خیمه کودکان، گفتمان های دینی و غرفه «همه واقف باشیم» جهت معرفی وقف و آثار و برکات آن با حضور کارشناسان و متخصصان برپا خواهد شد. توکلی، خیمه های معرفت را از جمله برنامه هایی عنوان کرد که در سال های گذشته با استقبال زائران روبرو بوده است.
وی در ادامه، طرح مهر تندرستی یا راه اندازی ایستگاه های سلامت را از مواردی اعلام کرد که امسال به طرح اضافه گردیده است و گفت: این برنامه با تعامل مراکز بهداشتی درمانی و مجمع خیّرین سلامت برگزار می شود و هزینه های آن از طریق موقوفاتی که نیّات آن مرتبط با تندرستی یا دارو و درمان باشد، تأمین می شود.
دبیر ستاد طرح آرامش بهاری مراسم قرائت دعای توسل و مداحی در شب چهارشنبه پایان سال، ویژه برنامه تحویل سال، مراسم دعای کمیل و توسل در ایام نوروز، مسابقات فرهنگی خردسالان تا بزرگسالان، نمایشگاه تابلوهای آرامش بهاری، نمایشگاه کتاب و... را از دیگر برنامه های این طرح دانست و گفت: در طول این ایام کتابچه «آرامش بهاری» همراه با اجرای مسابقه پیامکی در ورودی امامزاده سید محمد(ع) توزیع می شود.
توکلی ادامه داد: با توجه به اینکه محل استقرار برخی روحانیونی که به عنوان مبلّغ از قم به خمینی شهر اعزام می شوند امامزاده سید محمد(ع) است، این روحانیون برای اقامه نماز جماعت و پاسخگویی به سوالات زائران به امامزادگان شهرستان اعزام می شوند.
وی با اشاره به اینکه بخشی از نذورات بقاع متبرکه صرف اجرای چنین برنامه هایی می شود گفت: از تهران یا جای دیگری برای ما بودجه نمی آید.
دبیر ستاد طرح آرامش بهاری در پایان افزود: از چندی پیش ستاد طرح آرامش بهاری متشکل از رئیس اداره اوقاف به عنوان رئیس ستاد و کارشناس فرهنگی اداره به عنوان دبیر ستاد، ایجاد گردیده است و فرماندار، رئیس ادارات تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد، هلال احمر، نیروی انتظامی، شبکه بهداشت و... همه به عنوان عضو ستاد و با محوریت اداره اوقاف همکاری می کنند.
گفتنی است در شهرستان خمینی شهر 9 امامزاده وجود دارد که اسامی آنها به این شرح است: امامزادگان سید محمد، حکیمه و رشیده خاتون درچه، سید ابوالحسن دستگرد، سید ابراهیم ورنوسفادران، سید ابراهیم فروشان، سید نجم الدین، سید محسن تیرانچی، میرمحمد اشرف جنب مصلی و سید اشرف(علیهم السلام).