گزارش اختصاصي فرصت از رواج بازيهاي رايانه اي مخرب در خميني شهر

ارسال در خبر و گزارش

586760610_origبرای اين گزارش میتوان چند بهانه ردیف کرد:

1- تابستان و اوقات فراغت

2- آمار قابل توجه جوانان و نوجوانان شهر

3- کمبود مراکز تفریحی و ورزشی 4

- نفوذ ابزارهای ارتباطی جدید تا درون خانه ها 5

- تنوع و جذابیت ابزارهای جدید سرگرمی و ارتباطی و...

همه اینها کافی است تا قانع شویم اذعان کنیم که بازی های رایانه ای، امروزه شیوع و نفوذ بالائی در میان نسل جدید- جوان و نوجوان- دارند.

امروزه در بسیاری از منازل خمینی شهری ها یک دستگاه رایانه وجود دارد و یکی از استفاده های اصلی از این رایانه ها، بازی است بخصوص اگر جوان و نوجوانی هم در آن خانه باشد.

راه دوری نرویم. برای دانستن میزان شیوع این بازیها، راه های زیادی هست مثل سر زدن به کشوی میز کامپیوتر بچه هایمان و یا پرس و جوی کوتاه از مغازه های فروش سی دی در شهر.

ما راه دوم را برگزیدیم و سر به مغازه هایی شهرمان زدیم تا ببینیم وضعیت فروش برنامه های رایانه ای چگونه است.

آنچه می خوانید نگاه کوتاه است به این موضوع چند بازی رایانه ای پرفروش در خمینی شهر را معرفی میکنیم و آنگاه به یکی از این بازی ها یعنی sims را که پرفروش و مورد توجه و البته تأثیر گذار است را بیشتر می پردازیم.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که به گفته یکی از فروشندگان، اغلب خریداران بازی های رایانه ای، نوجوانان 14 سال به بالا هستند و تا افراد 45 ساله هم برای خرید مراجعه می کنند.

 

بازي همسايه آزاري

در اين بازي فرد نقش يك پسر شيطان را دارد كه با همسايه خود به سفر دور دنيا مي‌رود و اگر در شيطنت‌هايي كه فرد انجام مي‌دهد او را سه بار ببينند، بازي را باخته است.

بازي همسايه‌آزاري۲ يك بازي خنده‌دار و زيبا است. شما در اين بازي در نقش يك پسر شيطون هستيد كه با همسايه خود به سفر دور دنيا رفته. اين بازي كمي سخت‌تر از همسايه‌آزاري۱ است، زيرا از مرحله۵ شما با دو نفر كه يكي پيرمرد همسايه‌آزاري۱ است ويكي ديگر زنش كه در همسايه‌آزاري يك عكس او روي ديوار بود. البته اگر شما را سه‌بار ببينند شما باخته‌ايد كه در همسايه‌آزاري۱ همان بار اول شما باخته بوديد. بازي همسايه‌آزاري۱ گرافيك۳۲، رَم۶۴ مي‌خواهد كه اجرا شود.

 

معرفی بازی Call of Duty

در مراحل اوليه بازي شما با داستان مخوف و سهمگين روبرو مي‌شويد که شامل مراحلي براي آمادگي شما از جنگ و ورود به دنياي جديد سري Call of Duty مي‌باشد.

داستان ابتدايي بازي که مشخص شده است بسيار کوتاه اما روشن‌کننده برخي ابهامات در مورد وقوع جنگ مي‌باشد يک وطن‌دوست روسي به نام Zakhaev مي‌خواهد آزادي و ملت‌گرايي شوروي سابق را به روسيه بازگرداند و با کمک نيروهاي مافيا و سازمان‌هاي ديگر به غرب يا همان آمريکا حمله کند، او براي تحقق يافتن اهداف خود به ياري فردي نياز داشت که در نهايت براي همکاري نزد فردي به نام Al-Asad در خاورميانه مي‌رود و با کمک او يک گروه تروريستي را کمک مالي مي کند.

بازي از آنجا آغاز مي‌شود که که شما از داخل يک قصر که در خاورميانه قرار دارد و مال شماست خارج مي‌شويد و از پشت اتومبيل خود اوضاع به‌هم ريخته و هرج و مرج شده در شهر را نظاره مي‌کنيد و بعد از مدتي تيتراژ نمايش داده مي‌شود Zakhaev يک اسلحه به Al-Asad مي‌دهد و او تيري از همان تفنگ به سمت صورت شما شليک مي‌کند و000 داستان بازي تا همين قسمت توسط سازندگان بازي تشريح شده و بقيه را در بازي تجربه خواهيد کرد.

بازي در گذشته نه چندان دور از زمان حال رخ مي‌دهد و داستان در هر مرحله توسط راوي داستان به شما شرح داده مي‌شود. همچنين در يکي از ماموريت‌ها کشتي با نام AC130 حامل اسلحه‌هاي مرگبار وجود دارد که در بازي همين نام بر روي مرحله مي‌باشد و شما بايد اسلحه‌هاي مرگبار را با کمک هم تيمي‌هاي خود از اين کشتي پاکسازي کنيد.

کارکترهاي مختلف در بازي از نقاط مختلف جهان وجود دارند به عنوان نمونه شما در اين سري منطقه برفي و زمستاني را در روسيه و منطقه صحرايي British را در شمال آفريقا در بازي خواهيد ديد و همچنين وجود جنگ در مناطق گرمسير جنگلي نيز تاييد شده است.

سبک بازي modern combat خواهد بود يعني جنگ پيشرفته نظامي. بازي شامل افرادي برگزيده از يگان‌هاي مختلف مي‌باشد که هر کدام مختص عملي ساخته و پرداخنه شده‌اند پس تقريبا با جنگ تاکتيکي مواجه هستيم.

 

Gti

بازی بی‌نظیری و زیبا که جزء برترین بازی‌های سال2005 شناخته شد. داستان بازی در شهر سان آندریس و شما شخصیت سی‌جی را کنترل می کنید بازی به قدری وسیع و دیدنی است که شما را غرق می‌کند در بازی کارایی‌های بسیاری اضافه شده است از جمله این کارها سوار شدن بر دوچرخه و انجام مراحل بسیار طولانی و زیبا است. هر قسمت از شهر افراد با قیافه‌های خاص خود را دارد بازی پر است از ماشین های مختلف و شما قدرت تغییر قدرت ماشین‌ها، خرید اسلحه، خالکوبی، خرید لباس، خرید پیتزا و بسیاری از کارها که حتی در تصور یک بازی‌خور نیز نبود نیز در اختیار شما قرار گرفت بازی از سه شهر بسیار بزرگ تشکیل شده بود که هر قسمت از وسعتی بسیار زیاد برخوردار بود. شما می‌توانستید برای خود خانه‌های مختلف در جای جای شهر بخرید و حال کنید.

 

جنگ سوخت

داستان بازی در سال2024 زمانی رخ می‌دهد که تمامی ذخایر نفتی جهان تمام می‌شود و پس از مدتی یک میدان نفتی در نزدیکی دریای خزر یافته می شود. آمریکا و اروپا در قالب ائتلاف غرب(Western Coalition) برای تصاحب چاه نفت به سوی دروازه های مسکو حرکت می کند و در این هنگام متحدین شرق (Red Star Alliance) یا ستاره‌های سرخ متحده که شامل روسیه و چین می شوند، مقابل آنها می‌ایستند و به این ترتیب جنگ‌جهانی سوم به وقوع می‌پیوندد. شما نیز در این بین نقش یک تفنگدار ارتش آمریکا را دارید که تازه در حال وارد شدن به این منطقه هستید که ناگهان جنگ در میگیرد000.

تنها نوآوری بازی روبات‌های جنگی بازی می‌باشند که سازندگان پیش از انتشار روی آن‌ها مانور زیادی می‌دادند. در دموی نخست بازی هم نشان می‌دهد که سربازان از یک نوع روبات جنگی همانند تانک برای از بین بردن سربازان دشمن در یک ساختمان استفاده می‌کنند. کار با این روبات‌ها در بازی بسیار لذت‌بخش می‌باشد. مثلاً در یکی از مراحل بازی درون یک دکل دو سرباز دشمن با تیربارهای قدرتمند در حال تیراندازی به شما و افرادتان هستند؛ اگر هم پیشروی کنید به ناچار با عزرائیل ملاقاتی خواهید داشت! بر روی یکی از جعبه‌های مهمات دو روبات کوچک همانند بالگرد وجود دارد که بر روی آنها موشک اندازهایی نصب شده و شما باید آن را پرواز دهید و به وسیله ایشان برج را منهدم کنید. انواع دیگری از این روبات‌ها در بازی وجود دارد که یک نمونه از آن همانند تانک است و تیربار بسیار قوی‌ای بر روی آن نصب شده است و یا نوع دیگری از آن شبیه ماشین‌های اسباب‌بازی می باشد و می‌توانید آن را حرکت دهید و در هر جا که می‌خواهید منفجر کنید تا سربازان اطراف آن کشته شوند. خوشبختانه شما این قابلیت را دارید که در هنگام استفاده از روبات، سرباز خود را کنترل کنید. فکر نکنید هر جا گیر کردید و پیشروی برایتان مشکل شد، می‌توانید از روبات استفاده کرده و دمار از روزگار دشمنان در بیاورید چون که آنها به راحتی می توانند روبات کوچولوی شما را منهدم کنند. اما شما عملاً می‌توانید بازی را بدون استفاده از روبات‌ها پیش ببرید. همان‌طور که از نام بازی نمایان است، برای پیروزی در جنگ باید در جبهه های مختلفی نبرد کرده نقاط بیشتری از خاک دشمن را تصرف کنید؛ در واقع هر مرحله بازی یک جبهه است که چند مأموریت در آن وجود دارد و تا یک جبهه(مرحله) را تصرف نکنید، نمی‌توانید در جبهه بعدی نبرد کنید. اما باید این را در نظر داشت که بازی کاملا تیمی می‌باشد و بدون کمک افراد خود مسلماً نمی‌توانید جبهه‌هارا تصرف کنید و نکته‌ای که بازی را آسان کرده، این است که شما به هر کجا که حرکت کنید افرادتان به دنبال شما و می‌آیند و در همین حین شما را پشتیبانی می‌کنند. اما متاسفانه از کار تیمی نسل جدید خبری نیست.

 

سيمز

مخرب‌ترين بازي كه با وجود غيرمجاز بودن فروش آن در يكي از سي‌دي‌فروشي‌هاي شهرمان پيدا شد. سيمز زندگي يك خانواده آمريكايي است كه فرد مي‌تواند نقش دختر آن خانواده را بازي كند. در اين طرح زندگي تمامي كارهاي شخصي يك فرد عادي را مي‌تواند انجام دهد. در آن فرد با يك توهم آزادي روبروست و خصوصي‌ترين كارهاي زندگي را مي تواند تجربه كند.

در مورد اين‌گونه بازي‌ها و بازي‌هاي هم سطح آن از نظر نوع تأثيرگذاري كارشناسان نظريات گوناگوني ارائه داده‌اند:

آقاي منتظمي كارشناس مسؤول هسته مشاوره شهرمان بازي را اين‌گونه تعريف مي‌كند: بازي ابزاري است براي ابراز خود. بچه‌ها با بازي كردن خود را مطرح مي‌كنند، حرف مي‌زنند. بازي موجب شكوفا شدن خلاقيت آن‌ها مي‌شود. البته نوع بازي‌ها در شكوفايي خلاقيت‌ها و تأثير در زندگي افراد نقش مستقيمي ايفا مي‌كند همه بازي‌ها به خودي خود نفي نمي‌شوند. اما بازي‌ها تا جايي مفيدند كه فرد لذت ببرد و كامياب شود و هر چيز كه از حد متعارف خود خارج شود مطمئناً آسيب‌زا است. از مهم‌ترين عواملي كه موجب مي‌شود بچه‌ها به بازي‌هاي رايانه‌اي بيش از حدمعمول روي بياورند، ارتباط ناسالم خانواده‌ها و ديدگاه‌هاي اشتباه آن‌ها است. به‌علاوه جذابيت‌هايي كه بازي‌هاي رايانه‌اي دارند. با روي آوردن مفرط به بازي‌هاي رايانه‌اي است كه پله‌پله از دست دادن چيزهايي كه بچه‌ها دارند، شروع مي‌شود.

بعداز سخنان آقاي منتظمي بهتر ديدم كه به علل جذابيت بازي‌ها و اثراتي كه ممكن است بر روي زندگي افراد بگذارد، مطالبي را عنوان كنم.

اساسي‌ترين عنصر در جذابيت بخشيدن به بازي‌هاي رايانه‌اي، پاداش‌هاي كوچك و مستمر است كه يك اصل روان‌شناختي است. براساس اين اصل، دادن يك پاداش كوچك به فرد به‌صورت زنجيره‌وار او را به سمت پاداش‌هاي بعدي هدايت مي‌كند. بدين ترتيب بازي‌ها به‌صورت تركيبي از مانع-پاداش درآمده‌اند كه وقتي بازيگر از هر مانع عبور مي‌كند، يك پاداش كوچك دريافت مي‌نمايد.

عامل ديگري كه در جذابيت مؤثر است، توان انجام اموري كه در زندگي روزمره قادر به انجام آن نيستيم، است. بازي‌هاي رايانه‌اي بدون اين‌كه به بازيگر آسيب برساند، فرصت تجربه اموري مثل استفاده از اسلحه، رانندگي با سرعت بالا و انجام هر امر خطرناك ديگري را براي او فراهم مي‌كند. هر چه فرد امكان بيشتري براي دخل و تصرف در گزينه‌ها داشته باشد، لذت بيشتري مي‌برد و براي او جذابيت بيشتري دارد. بازيگر بايد بتواند به‌عنوان يك فاعل مختار، گزينه‌ها و عملكردها را انتخاب كند. به همين دليل سازندگان بازي‌هاي رايانه‌اي به سمت طراحي بازي‌هايي رفتند كه از لحاظ سناريو متعدد و از لحاظ گرافيك با حداكثر شبيه‌سازي به زندگي روزمره و از نظر بازي به ايفاي نقش نزديك‌تر باشند. بنابراين در عمل بازيگر با يك توهم آزادي روبروست كه اين بر جذابيت مي‌افزايد.

يكي ديگر از جذابيت‌ها وارد شدن در دنيايي است كه كنترل آن به‌دست خود فرد است و هيچ كس دخالتي در آن ندارد.

اصل ديگري از جذابيت اين است كه بازي‌هاي رايانه‌اي داراي تصاوير دوبعدي است وهمين امر سبب شده تا50 درصد با تصاوير واقعي انطباق داشته باشد و همچنين داراي موسيقي متن است. اين بازي‌ها با استفاده از تصاوير پرتحرك و صداهاي مهيج دنيايي از هيجان را به انسان‌هاي تشنه جنب و جوش ارزاني مي‌كند و همين جذبه روح و جسم آنان را مطيع خود مي‌سازد و به عالمي از تخيلات مي‌برد كه خود را محور و قهرمان اصلي ماجرا مي‌پندارند.

 

محاسن بازي‌هاي رايانه‌اي

• يادگيري را آسان و توجه بچه‌ها را جلب مي‌كند.

• با رايانه هر چند بار كه بخواهند مي‌توانند موضوعي را ببينند و مرور كنند.

• بازي‌هاي رايانه‌اي بسيار متنوع هست و به كودكان اين امكان را مي‌دهد تا نقاشي‌ها يا داستانهايي را خلق كنند و خلاقيت آن‌ها را افزايش مي‌دهد و يا بازي‌هايي هستند كه كودكان را به تاريخ يا جغرافيا علاقه‌مند مي‌كند.

• بازي‌هاي رايانه‌اي آموزشي به كودكان كمك مي‌كند تا مهارت‌هايي را تمرين كنند.

• كودك بدون كثيف كردن لباسها و اطراف مي‌تواند به راحتي نقاشي بكشد و رنگ‌ها را عوض كند. مثلا اگر از رنگ سبز لباس نقاشي‌اش خوشش نيامد باكمك رايانه مي‌تواند رنگ آن را عوض كند.

• مفاهيم و مباني رياضيات را باكمك شكل‌هاي كودكانه به كودك آموزش مي‌دهد.

• به عقيده بعضي از پزشكان بازي‌هاي رايانه‌اي به فرزندان ما كمك مي‌كند كه به داروهاي مسكن كمتر احتياج پيداكنند.

• باعث هماهنگي چشم و دست وعضلات فرزند ما مي‌شود.

• مي‌تواند وسيله كمك آموزشي براي معلولان و پركردن اوقات فراغت آنان باشد و موجي رشد كودكان عقب افتاده ذهني درك بهتر آنها ازفضا شود

• كاه بازي‌هاي رايانه‌اي موجب نگرشي مثبت به يادگيري رسمي‌تر رايانه مي‌شود.

 

معايب بازي‌هاي رايانه‌اي

الف) آسيب‌هاي جسماني

چشمان فرد به دليل خيره شدن مداوم به صفحه نمايش رايانه به شدت تحت فشار نور قرار مي‌گيرد و دچار عوارض مي‌گردد. مشاهدات نشان داده است كه نوجوانان چنان غرق بازي مي‌شوند كه توجه نمي‌كنند تا چه حد ازنظر بينايي و ذهني برخود فشارمي اورند. به دليل اين كه فرد در يك وضعيت ثابت تا ساعت‌ها مي‌نشيند، ستون فقرات و استخوان‌بندي او دچار مشكل مي‌شود. همچنين احساس سوزش و سفت شدن گردن، كتف‌ها و مچ دست از ديگر عوارض كار نسبتاً ثابت و طولاني‌مدت با رايانه است. پوست فرد در معرض مداوم اشعه‌هايي قرارمي گيرد كه از صفحه رايانه پخش مي‌شود. ايجاد تهوع و سرگيجه خصوصاً در كودكان و نوجواناني كه زمينه صرع دارند، از ديگر عوارض بازي‌هاي رايانه‌اي است. علاوه بر موارد فوق مي‌توان به مواردي نظير مكان و زمان انجام بازي كه باعث محدود شدن خواب مي‌شود و همچنين حلقه‌هاي سياه زير چشم‌ها و لرزش دست‌ها اشاره كرد. البته متخصصان بهداشت نگران حملات قلبي آن‌ها نيز به دليل كم‌تحركي و هيجان زياد هستند.

 

ب)آسيبهاي رواني –تربيتي

1. تقويت حس پرخاشگري

مهم‌ترين مشخصه بازي‌هاي رايانه‌اي حالت جنگي اكثر آن‌ها است و اين كه فرد بايد براي رسيدن به مرحله بعدي بازي با نيروهاي به اصطلاح دشمن بجنگد، استمرار چنين بازي‌هايي افراد را پرخاشگر و ستيزه‌جو بار مي‌آورد. خشونت مهم‌ترين محركه‌اي است كه در طراحي جديدترين بازي‌هاي رايانه‌اي به حد افراط از آن استفاده مي‌شود.

2. انزوا طلبي

افرادي كه به طور مداوم با اين بازي‌ها درگيرند، درون‌گرا مي‌شوند. در جامعه منزوي و در برقرارري ارتباط اجتماعي با ديگران ناتوان مي‌گردند. روحيه انزواطلبي باعث مي‌شود كه فرد از گروه همسالان جدا شود. اين خود سرآغازي براي بروز ناهنجاري‌هاي ديگر است كه البته در آمار هسته مشاوره شهرمان نيز اين امر بسيار مشهود بود. مادري در اين مورد مي‌گويد فرزندم به بازي‌هاي رايانه‌اي معتاد شده است. او هر روز خود را به صفحه تلويزيون مي‌رساند و از دنياي بيرون به كلي بي‌خبر است. حتي متوجه رفت و آمد ميهمانان نمي‌شود و هميشه بعداز دست كشيدن از اين برنامه با سردرد و كسالت مواجه مي‌شود.

3. تنبل شدن ذهن

دراين بازي‌ها به دليل اين كه كودك و نوجوان با ساختني‌ها و برنامه‌هاي ديگران به بازي مي‌پردازد و كمتر قدرت دخل و تصرف در آن‌هارا پيدا مي‌كند، اعتماد به نفس او در برابر ساختني‌ها و پيشرفت ديگران متزلزل مي‌شود. تصور بيشتر خانواده‌ها اين است كه در بازي‌هاي رايانه‌اي فرد در بازي مداخله فكري مداوم دارد. اما اين مداخله فكري نيست بلكه اين بازي‌ها سلول‌هاي مغزي را گول مي‌زند و از نظر حركتي نيز فقط چند انگشت كودك را حركت مي‌دهد. ما هر چه در اين مسير حركت كنيم و بازي‌ها را گسترش دهيم، انسان‌هايي را تحويل جامعه خواهيم داد كه سرخورده، افسرده، غيرمتحرك و غيرسازنده هستند و خوداتكايي آن‌ها بسيار كم خواهد بود و ابتكار عمل نخواهند داشت. درحالي كه براي جامعه نياز به انسان‌هايي خلاق مبتكر و متفكر داريم.

4. تأثير منفي در روابط خانوادگي

با توجه به اين‌كه زندگي در كشور ما نيز به طرف ماشيني شدن پيش مي‌رود و در بعضي خانواده‌ها زن و مرد شاغل هستند و يا بعضي از مردان بيش از يك شغل دارند خود به خود روابط عاطفي و دركنار هم بودن خانواده كمتر شده و عده زيادي از اين وضع و وجود تلويزيون به‌عنوان جعبه جادويي كه باعث سرد شدن روابط خانوادگي شده ناراضي هستند. حالا نيز جعبه جادويي ديگري با جاذبه سحرآميزتري به نام رايانه اضافه بر اين وضعيت شده و مشكلات را دوچندان كرده است. مهم‌ترين مشكل آن كه آماري بسيار بالا را در برگه‌هاي ثبت هسته مشاوره به خود اختصاص داده است، روابط بين افراد خانواده است كه هرروز نيز برتعداد ان افزوده مي‌شود.

5. افت تحصيلي

به دليل جاذبه‌اي كه بازي‌هاي رايانه‌اي دارد، بچه‌ها وقت و انرژي زيادي را صرف بازي با آن مي‌كنند. حتي بعضي از افراد صبح‌ها زودتر از وقت معمول بيدار مي‌شوند تا قبل از مدرسه كمي بازي كنند و وقت‌هاي تلف شده را هم بدين صورت جبران كنند و همين صرف كردن وقت براي بازي موجب افت تحصيلي افراد مي‌شود .

 

رهنمودها

براي كمتر شدن اين آسيب‌ها به چند توصيه توجه كنيد:

• بودن در كنار خانواده يكي از بهترين عواملي است كه مي‌تواند فرزندمان را از آسيب‌هاي بازي‌هاي رايانه‌اي در امان دارد.

• اگر چنانچه قرار است از بازي‌هاي رايانه‌اي استفاده كنيد، بهتر است بازي‌هاي تصويري خلاق كه كودكان بايد به وسيله آن‌ها معماهايي را حل كنند، بيش از بازي‌هاي ديگر مورد توجه قرارگيرد.

• بازي دسته جمعي با ابزارهاي تصويري كمتر مسأله‌ساز است. اين بازي‌ها زماني مخرب خواهد بودكه كودك به تنهايي براي ساعات طولاني غرق بازي شود.

• بهتر است كه والدين همراه فرزندان خود به كوهستان باشگاه‌ها و ميادين ورزشي بروند و به بازي‌هاي مورد علاقه آن‌ها بپردازند تا انرژري عصبي و رواني آنان تخليه شده و توجهشان از بازي‌هاي رايانه‌اي منحرف شود.

• ضروري است بچه‌ها به طور مرتب بين دو نوبت بازي استراحت كنند.

• روشنايي اتاق به نحوي تنظيم شودكه زنندگي نور به حداقل برسد.

• بهتر است والدين با فرزندان خود صحبت كنند كه فقط روزهاي تعطيل مجاز به استفاده از اين بازي‌ها هستند و با استدلال و منطق آسيب‌هايي را كه رايانه به افراد وارد مي‌كند، گوشزد كنند.

• مخرب‌ترين بازي‌هاي رايانه‌اي بازي‌هايي هستند كه تصاوير آن‌ها به طور مكرر بر صفحه ظاهر مي‌شوند و فرد بايد به تمام تصاويري كه از برابر چشم وي مي‌گذرد، شليك كند. لذا توصيه مي‌شود از اين‌گونه بازي ‌ها كمتر در دسترس فرزندانمان قرار دهيم

بايد بدانيم كه استفاده نكردن فرزندانمان از رايانه و بازي‌هاي رايانه‌اي امري اجتناب ناپذير است؛ به‌خصوص در ميان پسران كه آماري فراتر از دختران در اين زمينه دارند. آمار نشان مي‌دهد كه اگر ما بازي‌هاي رايانه‌اي را يك نهاد اجتماعي‌كننده محسوب كنيم، اين بازي‌ها سن اثرگذاري را كاهش داده است. به گونه‌اي كه اگر فرزند ما از هفت يا هشت سالگي به برنامه‌هاي تلويزيون واكنش نشان مي‌داد و معناي روايت و شخصيت را مي‌فهميد، اين سن در مورد بازي‌هاي رايانه‌اي به 5سالگي مي‌رسد. بدين ترتيب بازي‌هاي رايانه‌اي اجتماعي كردن فرزند ما را زودتر از ساير رسانه‌ها آغاز كرده و در انتقال نمودهاي فرهنگي به كودك قوي‌تراز ساير رسانه‌ها عمل مي‌كند. پس انتخاب بازي‌ها بايد با شناخت گسترده‌اي انجام شود به طوري كه فرزند ما زمان زيادي را بي‌دليل صرف فعاليت‌هايي نكند كه در آن استمرار خشونت‌هاي فيزيكي به نمايش گذارده مي‌شود و يا روابطي را ترويج مي‌دهد كه در شرع و عرف ما پذيرفته نيست و او تحت تأثير اين‌گونه بازي‌ها روند نابساماني را در جامعه سپري كند.