70 درصد فاضلاب صنایع قابل بازیافت است

ارسال در بهداشت و درمان

رئیس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان گفت: 70 درصد پساب فاضلاب صنایع، قابل بازیافت و استفاده مجدد در چرخه تولید و حتی فضای سبز است.
به گزارش فرصت آنلاین دکتر مهرداد فرهادیان در گفتگو با ایرنا با اشاره به اهمیت بهینه سازی مصرف آب در صنایع افزود: سالانه 30 تا 40 میلیارد مترمکعب فاضلاب در کشور تولید می شود که فقط پنج درصد آن بازیافت می شود در حالیکه می توان درصد بسیار بیشتری از آن را استفاده مجدد کرد.


وی با تاکید بر ضرورت بکار گیری فناوری ها و روشهای نوین در بهینه سازی مصرف آب در صنایع و بازیافت پساب فاضلاب اظهار کرد: پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان در همین راستا همایش ملی « مصرف بهینه آب در صنعت، چالش ها و راهکارها » را آبان امسال برگزار می کند.


وی هدف از برگزاری این همایش را کاهش معضلات زیست محیطی و ارائه راهکارهای عملیاتی و دستاوردهای کاربردی درباره بهینه سازی مصرف آب در صنایع عنوان و اضافه کرد: دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی این توانایی و ظرفیت را دارند که در پیوند هرچه بیشتر با صنعت، راهکارهای عملی برای این موضوع ارائه و معرفی کنند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان، تصفیه و بازیابی پساب فاضلاب را یکی از محورهای مهم همایش ملی بهینه سازی مصرف آب در صنایع خواند و گفت: لازم است فناوری های نوین و ارتقاء یافته در این زمینه استفاده شود تا مصرف کمتر انرژی، هزینه های پایینتر، درصد بالاتر بازیافت پساب و افزایش راندمان بهره وری را به همراه داشته باشد.
فرهادیان با اشاره به اینکه دانشگاه اصفهان، مجری همکار در طرح کلان ملی بازیافت پساب های صنعتی، شهری و کشاورزی است، افزود: با توجه به اینکه اصفهان، صنعتی ترین استان کشور است ما آمادگی داریم تا طرحهای کاربردی را در این راستا به صنایع معرفی کنیم.


وی با اشاره به همکاری دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری سراسر کشور در برگزاری همایش ملی مصرف بهینه آب در صنایع اظهار کرد: برخی مسائل مانند خشکسالی، کمبود منابع آبی، مسائل زیست محیطی و تغییرات اقلیمی نیز ایجاب می کند که صنایع کشور خود را با آنها هماهنگ کرده و بر اساس واقعیتهای روز توسعه یابد.
محورهای همایش ملی مصرف بهینه آب در صنایع، مدیریت مصرف آب و بازیافت آن در صنعت، بکارگیری فناوری های نوین در تصفیه و شیرین سازی آب و بازیافت پساب ها، الزامات بازیافت و کاربرد پساب های شهری در صنعت، استانداردهای کمی و کیفی آب در صنعت و راهبردهای توسعه پایدار در تأمین آب صنعت است.

 

تبادل آب مجازی توسط صنعت، ضرورت سازگاری صنعت با تغییرات اقلیم در کشور، بازنگری در الگوی کشت فضای سبز در صنایع، بکارگیری فناوری های نوین کاهنده مصرف آب و کاهش میزان هدررفت آب در صنایع و اقتصاد آب و محیط زیست در صنعت از دیگر محورهای همایش است.


همایش ملی « مصرف بهینه آب در صنعت، چالش ها و راهکارها » روزهای 19 و 20 آبان امسال در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.
پژوهشکده محیط زیست با سه گروه پژوهشی تصفیه آب و بازیافت پساب، آلودگی هوا و پسماند جامد و زیست فناوری محیط زیست سال 92 در دانشگاه اصفهان افتتاح شد.