تقلب در مواد غذایی

ارسال در بهداشت و درمان

شبکه بهداشت شهرستان کم وبیش اخباری از کشف موادغذایی تاریخ مصرف گذشته،غیرمجازوتقلبی منتشرمی کند که در مورد اخیرآن خبر از معدوم شدن 5تن از این نوع موادغذایی کشف شده داده شد.در مطلب پیشروبه برخی از تقلبها پرداخته می شود.
سرکه تقلبی
سرکه طبیعی بیشتر از انگورپس ازطی فرایند تخمیرتهیه می شوداین کار قبل از پیدایش کارخانه های تولید سرکه درخانه ها ومغازه ها انجام می گرفت که امروزه در معدودی از خانه ها گاه تولید می شودکه به سرکه خانگی معروف است.
سرکه ي طبيعي به ويژه سرکه ي انگور تا حدي گران قيمت است، معدودي از افراد براي سودجويي در اين ماده و تهيه ي سرکه ي ارزان قيمت، مقداري اسيد تجارتي را با آب به میزانی مخلوط می کنند که مقدار اسيد آن معادل سرکه ي طبيعي باشد . آب واسید ساخته شده را با موادی طعم می دهند تا طعم خاص سرکه را پیدا کند . برای اینکار از مواد معطر ساختگي يا گیاهی مانند فلفل، ريشه ي گياه بابونه، فلفل فرنگي و خردل استفاده مي نمايند.
راه دیگر تقلب در سرکه رقیق کردن سرکه ي طبيعي با آب می باشد . مشکل اینجاست که برای تنظیم وزن مخصوص سرکه رقیق شده مواد شیمیایی به آن اضافه می کنند که برای سلامت انسان مضر است.
آب لیموی تقلبی
مصرف کنندگان بیشتر در معرض آب لیموی غیر طبیعی یا تقلبی هستند چون این مایع ترش کننده وطعم دهنده هم طرفدار بیشتری دارد وهم مواردمصرف وسیعتری دارد . آب لیموی غیر طبیعی یا تقلبی در بازار مصرف معمولا به عنوان آب ليموي طبیعی به فروش می رسد. آب لیموی تقلبي ازکاه زبر و آب ولرم وپوست ليموي آب گرفته ومواد شیمیایی و جوهر ليمو تهیه می شود.
رقیق کردن آب لیموی طبیعی بامقداري آب وافزودن جوهرليمو به آن راه دیگر تقلب در آبلیمو می باشد.
آبغوره تقلبی
آبغوره که ازآبگیری ازغوره انگور تهیه می شود طرفداران خود رادارد ومیزان عرضه آن در فروشگاه هادر حد آبلیمو نمی باشد ولی با این وجودگاه گزار شاتی از کشف آبغوره تقلبی انتشار می یابد. روشهای تقلب در این ماده غذایی نیز کم وبیش مشابه موارد قبلی است.
برخي آبغوره تقلبی را از مخلوط کردن جوهرليموبا آب و کمي آب غوره تهیه وبه فروش مي رسانند.بهر حال نظارت مستمرمراکزبهداشتی ونیزدقت مصرف کنندگان می تواند برای جلوگیری ازمصرف مواد تقلبی مفید باشد.