علت اضطراب و افسردگی در جامعه/ ویژگی‌ افرادی که ترور شخصیت می‌کنند

ارسال در بهداشت و درمان

دومین همایش ملی روانشناسی کاربردی به همت موسسه آموزش عالی امین فولادشهر در اصفهان برگزار شد.
به گزارش فرصت آنلاین به نقل ازخبرگزاری فارس اصفهان، دومین همایش ملی روانشناسی کاربردی همراه با حضور اساتید و متخصصان برجسته در قالب سخنرانی€Œها و ارائه مقالاتی در سالن همایش€Œهای کتابخانه شهرداری برگزار شد.


اصغر آقایی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان در این همایش اظهار کرد: همه ما متخصصان علوم روانشناسی باید از سطح تئوری و آموزش صرف فراتر رفته و به شیوه€Œهای عملی€Œتر کردن علم روانشناسی بپردازیم.


وی ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که در روانشناسی کاربردی اهمیت دارد و افراد زیادی بدون اینکه خود افراد از این موضوع مطلع باشند مبتلا به آن هستند مبحث سوءاستفاده روانی است که همه ما گاهی به عنوان سوءاستفاده€Œ کننده یا سوءاستفاده شونده در این چرخه ایفای نقش می€Œ کنیم.

 

استاد دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، بازاریابی عصبی، ترور شخصیتی و روابط بین همسران را از جمله مجاری دانست که در آن احتمال سوءاستفاده روانی می€Œرود.
وی گفت: هر نوع آزار روانشناختی که فرد در نتیجه آن دچار اضطراب و افسردگی شود و یک نفر قدرت€Œطلب بر فردی ضعیف€Œتر سلطه پیدا کند، سوءاستفاده روانی نام دارد.
آقایی به ترور شخصیتی به عنوان مصادیقی از آسیب€Œهای روانی اشاره کرد و گفت: ترور شخصیتی رفتاری است که در زمانی که فرد نمی€Œتواند از طریق روش متداول به خواسته€Œاش برسد در مورد یک فرد برتر از خود اعمال می€Œکند که این رفتارهای انتقادآمیز اعتماد به نفس فرد قربانی را به شدت پایین می€Œ آورد.


وی به ویژگی€Œهای افراد که ترور شخصیت می€Œکنند اشاره کرد و گفت: کمبود اعتماد به نفس، نیاز به اعمال قدرت برای جبران حقارت درونی، کمبود دانش و تخصص، احساس کمبود در بخشی از خصوصیات مانند ظاهر و هوش و استعداد از ویژگی€Œهای این افراد است.

 

استاد دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان ادامه داد: سوءاستفاده روانی زمانی رخ می€Œدهد که فردی سعی بر معتقد کردن فرد دیگر به وسیله اعتقادات درست یا نادرست خود دارد و فرد قربانی گاهی متوجه این سوءاستفاده نمی €Œشوند.


وی افزود: تمام این رفتارها بر توانمندی€Œ های فرد قربانی اثر می€Œ گذارد و در نهایت ناامیدی و بی€Œ پناهی را القا می €Œکند و اثرات آن تا به حدی عمیق می€Œ شود که واقعا به این باور می€Œ رسد که آنچه دیگران می€Œ گویند، درست است.