سرماخوردگی، علایم و روشهای درمانی در طب سنتی-2 ( سینوزیت)

ارسال در بهداشت و درمان

 

teb-sonnatiدر قسمت اول توصیه های درمانی و نسخه های دارویی طب سنتی در درمان سرماخوردگی ارائه شد واینک ادامه بحث مطرح می گردد.از مهمترین عوارض بیماری سرماخوردگی، سینوزیت یا التهاب سینوسها می باشد که معمولاً همراه با درد در ناحیه پیشانی و گونه ها و ترشح خلط از بینی یا حلق است

که همراه با گرفتگی صدا بوده و شخص مبتلا دائم صدای خود را صاف می کند و خلط صبحگاهی دارد.سردردها ممکن است شدید بوده و سالها فرد را اذیت کند. از دیگر علایم سینوزیت می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1- تب و احساس برافروختگی صورت و تندی نبض.
2- کاهش حس بویایی، عطسه، ترشح آبکی و سردردی که در هوای سرد تشدید می شود.
3- ترشح عفونی غلیظ ته حلق و نشستن پوشش سفید بر روی زبان.
4- احساس نیاز به عطسه کردن که معمولاً موفق به عطسه نیز نمی شود اما در صورتی که عطسه کند معمولاً درد آرامتر می شود.
5- درد در ناحیه ابروها و بالای چشم و انتشار آن به گونه ها و اطراف صورت.
6- احساس دوران در چشمها و سرگیجه.
7- درد در ناحیه بینی که گاهاً با ترشحات خونی همراه بوده و زخم و خارش مخاط بینی را به همراه دارد.
سینوزیت از بیماریهای شایع شهر ماست که علت آن استفاده زیاد از موتورسیکلت و همچنین هوای سرد و خشک منطقه اصفهان میباشد و شاید کمتر کسی سابقه ابتلا به آن را نداشته باشد. همچنین در پی درمان ناموفق سرماخوردگی- خصوصاً در اطفال که با مصرف بیرویه آنتی بیوتیکها سیستم ایمنی آنها نیز ضعیف شده است- عارضه سینوزیت شیوع می یابد.

 

جهت درمان این عارضه، ضمن توصیه به رعایت دستورالعملهای ارائه شده در شماره قبل، رعایت موارد زیر پیشنهاد می شود:
1- از مصرف آنتی بیوتیکها اجتناب شود. چرا که این دارو به جای دفع عفونت منجر به خشکی و رسوب آن در سینوسها شده و با وجود احساس درمان اولیه، سینوزیت را به نوع مزمن آن تبدیل خواهد کرد.
2- درمان توصیه شده در طب سنتی عبارت است از: روان سازی اخلاط عفونی و هدایت آن به بینی جهت دفع از راه بینی با عطسه و ترشحات که این درمان ریشهای بوده علاوه بر درمان بیماری، پاکسازی سینوسها را نیز انجام داده باعث احساس سبکی و سرحالی شده و از عوارض فراوان آنتی بیوتیکها نیز مبراست. بخور ضد سینوزیت شامل آویشن و تخم گشنیز و گل ختمی همراه کاهجو از درمانهای قاطع سینوزیت است. طرز استفاده به این صورت است که گیاهان مذکور را روی آبی که در حال جوشیدن است ریخته، زیر چادر با حولهای سر و صورت خود را بخور می دهید. این کار هر شب به مدت 20 دقیقه انجام می شود. پس از انجام بخور با ترکیبات عطسه آور انفیه خود را به عطسه کردن وادار کنید به طوری که 20-10 عطسه داشته باشید و این کار بسته به شدت و مدت زمانی که به سینوزیت مبتلا هستید ادامه مییابد. از دیگر بخورهای گیاهی می توان به بخور برگ مورد، اکالیپتوس و سیاهدانه اشاره کرد. همچنین بخور تخم گشنیز همراه گل بابونه و آویشن و گل ختمی نیز اثرات درمانی قوی دارد که طبق دستور اولیه استفاده می شود.
از نسخه های درمانی دیگر می توان به روغن بنفشه اشاره کرد. چکاندن چند قطره روغن بنفشه داخل بینی، صبح و موقع خواب (خصوصاً بعد از انجام بخور گیاهی) درمان مؤثر و مفیدی جهت رفع سینوزیت است. استفاده از محلولهای استنشاقی غلیظ نیز در درمان سینوزیت مؤثر است. برای نمونه می توانید از اسانس غلیظ آویشن کوهی یا اکاليپتوس یا جوشانده غلیظ سیاهدانه جهت استشاق استفاده نمایید.
دستور تهیه جوشانده سیاهدانه:

5 قاشق غذاخوری سیاهدانه پودر شده را همراه دو لیوان آب به ملایمت حرارت دهید تا یک لیوان بماند. این محلول را صاف کرده هر بار به صورت گرم گرم استشاق نمایید. این دارو خاصیت ضد گریپ، ضد سینوزیت و ضد زکام دارد و برای کسانیکه از گرفتگی دائمی بینی شاکی هستند بسیار مؤثر است. به جای سیاهدانه، می توانید از تخم گشنیز یا برگ مورد نیز که طبق همان دستور تهیه شده باشد استفاده نمایید.
کسانیکه از دردهای سینوزیتی در ناحیه پیشانی و شقیقه ها شکایت دارند می توانند نصف استکان گلاب و نصف استکان سرکه را مخلوط کرده قبل از خواب روی شعله ملایم جوشانده و سر و صورت را با بخار مستقیم آن بخور داده محلول باقیمانده را به پیشانی و صورت بمالند. مالیدن روغن آویشن کوهی یا مخلوط روغن بادام تلخ و روغن بید به پیشانی و صورت نیز در تسکین درد مؤثر است.