ساکنان استان اصفهان بیشترحواسشان جمع دیابت باشد

ارسال در بهداشت و درمان

دیابت درسیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری از شیوع کمتری برخوردار است و در استان‌های مازندران، اصفهان، یزد و تهران شیوع بالایی دارد.
به گزارش فرصت آنلاین به نقل ازبهداشت نیوز، رئیس پژوهشگاه غدد ومتابولیسم دانشگاه علوم‌پزشکی تهران درنشست خبری که به مناسبت روزجهانی دیابت با ذکراین مطلب گفت: 422 میلیون نفردردنیا به دیابت مبتلا هستند، که 20 میلیون ازآنها ایرانی می باشند.
محمدباقرلاریجانی افزود: نتایج مطالعات نشان می‌دهد، شیوع دیابت در مردان ایرانی 11.5 درصد و در زنان 12.9 درصد است. شیوع دیابت در افراد بالای 25 سال بیش از 10 درصد و در افراد بالای 55 سال تقریبا 50درصد گزارش شده است.
به گفته وی، 50 درصد افراد بالای 55 سال به دیابت مبتلا هستند و یا به نوعی از اختلال تحمل گلوکز رنج می‌برند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه چاقی و دیابت در کشورهای با درآمد متوسط شیوع نسبتا بالاتری دارد، یادآور شد: یکی از دلایل مهم ابتلا به دیابت، چاقی است. رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم‌پزشکی تهران افزود: یک‌چهارم جمعیت کشور از چاقی رنج می‌برند.
و چاقی می‌تواند موجب تشدید و بروز علائم دیابت شود. به همین دلیل به افرادی که دچار چاقی هستند توصیه می‌شود به صورت مرتب، فشارخون، فشار چربی و فشار قند خون خود را کنترل کنند.

لاریجانی با توجه به نتایج تحقیقاتی که درخصوص میزان فعالیت ایرانیان انجام شده است، عنوان کرد: نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد اگر ملاک داشتن فعالیت‌ بدنی را یک ساعت درروزدرنظر بگیریم، نشان می‌دهد 90 درصد ایرانیان از فعالیت کافی برخوردار نیستند، البته این آمار در افراد مختلف و در سنین متفاوت متغیر است، اما به طور کلی کاهش فعالیت در زنان جدی‌تر از مردان است.
وی گفت:آمارها نشان می‌دهد تنها 70درصد بیماران دیابتی از داروبه صورت مناسب استفاده می‌کنند، در واقع 30درصد بیماران یا دارو مصرف نمی‌کنند و یا اطلاع خوبی درخصوص مصرف آن ندارند که این امر یک هشدار جدی است و باید این افراد تحت آموزش قرار بگیرند که البته دراین میان نقش رسانه‌ها غیرقابل انکار است.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم‌پزشکی تهران یادآور شد: افراد مختلف دیابتی که قند خون خود را به صورت منظم بررسی نمی‌کنند در معرض خطر ابتلا به عوارض جانبی دیابت ازجمله قطع عضو (پا) قرار دارند.
وی با بیان اینکه عدم کنترل قند خون و ابتلا به دیابت خطر سایر بیماری‌ها را برای این بیماران در پی دارد، گفت: افراد دیابتی 4 برابر سایر افراد در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند و احتمال بروز مشکلات عروقی در این افراد 60 تا 70‌ درصد سایرافراد جامعه است. همچنین باید گفت بیشترین قطع پا در افراد دیابتی انجام می‌شود.
معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: همچنین بروز نارسایی‌های کلیوی درافراد دیابتی 25 درصد بیش از سایرافراد است و همچنین خطر سکته مغزی در این بیماران بیشتر است، بنابراین بیماران دیابتی باید نسبت به کنترل قند خون، فشارخون و چربی‌خون خود آگاه باشند.
همچنین باید گفت 15درصد هزینه‌های بهداشتی و درمانی هر کشور به دیابت و عوارض آن اختصاص دارد، بنابراین توجه به دیابت و کنترل آن علاوه برافزایش عمرمفید افراد می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های حوزه سلامت کشور شود.