در هر دقیقه حدود یک میلیون کیسه پلاستیکی مصرف می شود

ارسال در بهداشت و درمان

هردقیقه نوع بشراز این بابت چقدر ضرر می کند
آمار نشان می دهد خانواده€Œهای ایرانی روزانه 45 میلیون کیسه پلاستیکی مصرف می کنند.واین میزان درجهان درسال به پانصد میلیارد عدد می رسد. مصرف کیسه ها ی پلاستیکی در همین حد باقی نمی ماند واگر اقدامات جدی صورت نگیرد باز هم افزایش می یابد چراکه در بیست و پنج سال گذشته میزان مصرف جهانی کیسه های پلاستیکی از رقم تقریبا صفربه این میزان رسیده است.
مصرف این تعداد کیسه پلاستیک به معضلی جهانی تبدیل شده است. چرا که
این ناخواندهای سمج حدود 400 تا 500 سال در طبیعت ماندگاری دارند و به راحتی تجزیه نمی€Œشوند .بنابراین وقت وتوان لازم را برای ایجادمشکل برای حال وآینده بشر دارند.مشکلات ومعضلاتی که ایجاد می کنندجامع وفراگیراست تقریبا موجود ومکانی نیست که اززیان آنها درامان باشد.مسیرهای آبی را مسدود میکنند ، به مرجان هاآسیب رسانده و آب اقیانوسها را آلوده می کند، برای جانداران دریایی مشکل ایجاد کرده وحتی آنها را خفه می کنند. به علاوه برای تولیدآنها منابع زیادی به هدر می رودتولیدی که درواقع درخدمت سلامت بشر نیست .معضلات کیسه های پلاستیکی به موارد ذکر شده ختم نمی شود .آنها با انسانها دوست نسیتند چراکه مثلا هنگام سوزاندن در کوره های زباله سوزی، گازهای بسیار بدبو و سمی تولید می کند. گازهای سمی تولید شده از این احتراق سلامت بشر راتهدید کرده وبیماریهای متعددی راسبب می شوند.توجه به تهدیدهای کیسه های پلاستیکی برای محیط زیست وانسان سبب واکنشهای متعدد در سطح دولت هاونیزسمن های محیط زیستی شده است. همگی به دنبال یافتن راهکارهای مهار مشکل هستند. اتحادیه اروپا به دنبال تصویب قانونی است که تولید و استفاده از کیسه های پلاستیکی را به نصف کاهش دهد.
برخی کشورها تلاش زیادی برای کاهش استفاده از کیسه های پلاستیکی انجام داده اند . برای مثال دانمارک کمترین مصرف این کیسه ها را در داخل اتحادیه اروپا دارد.

هم اکنون به طور متوسط در این کشور هر نفر در سال فقط چهار عدد کیسه پلاستیکی مصرف می کند . برای دستیابی به این مهم یعنی مقابله با بحران ازطرف کارشناسان وفعالان محیط زیست پیشنهادهای مختلفی طرح شده است .
تعدادی اعتقاد دارند تولید آن را به طور کامل باید ممنوع کرد و برخی هم معتقدند باید از مردم برای استفاده از کیسه های پلاستیکی مالیات دریافت کرد یا آن را با کیسه های قابل تجزیه جایگزین کرد.درراستای دستیابی به این هدف یک روز هم به صورت نمادین روز بدون کیسه پلاستیک اعلام شده است. درمنطقه ما تلاشهای جسته وگریخته ای گاه وبیگاه صورت می گیردکه ازجمله آنها تلاش برخی فروشگاهها برای جایگزین کردن کیسه های بادوام به جای کیسه های پلاستیکی است که در صورت تبدیل شدن به فرهنگ مفید خواهد بود.