عوارض مشروبات الکلی

ارسال در علمی

imagesدر عصر حاضر یکی از مشکلات نوجوانان و خصوصاً جوانان میخوارگی است. متأسفانه برخي از افراد جامعه و گروه های مختلف به درد خانمانسوز شراب نوشی مبتلا شده اند و شیوع این معضل، حاصل تلاش غیر انسانی کسانی است که در این راستا به فعالیت مشغولند و دامی است که از جانب استعمارگران و سرمایه داران بزرگ طراحی شده که علاوه بر سودجویی قصد دارند نیروهای جوان کشور را به اضمحلال و نابودی بکشند و سیه روزی را بر رخسار آنان بنشانند.

در این مقاله سعی می شود که ضمن آشنایی با خواص الکل، اثرات کوتاه مدت و لند مدت مشوربات الکلی بیان شود.

 

الکل

 الکل در دمای اتاق یک مایع شفاف، سریعتر از آب تبخیر می گردد و در آب هم به سهولت حل می شود و از تخمیر حبوبات، میوه ها، از تغییر شیمیایی در سوختهای فسیلی همچون گاز، زغال سنگ و نفت و از ترکیب شیمیایی منوکسید کربن و هیدروژن به وجود می آید.

میزان الکل در محصولات متفاوت می باشد. در آب جو 4 الی 6 درصد، در شراب 7 الی 15 درصد و در مشروبات الکلی تقطیر شده همچون جین، ودکا، ویسکی 40 الی 95 درصد می باشد.

سرعت جذب الکل و میزان قدرت مست کنندگی به عواملی چون پر و خالی بودن معده، وزن بدن، چربی بدن و جنسیت بستگی دارد. افراد الکلی که به طور مستمر الکل مصرف می کنند نسبت به آن مقاومت پیدا کرده و در واقع بدنشان به مصرف الکل سازگاری پیدا می کند بنابراین برای ایجاد حالت مستی به الکل بیشتری نیاز دارند. اگر الکل همراه با دیگر قرصیهای روانگردان (اکستازی) مصرفت گردد قدرت سرکوبگری اش افزایش یافته و می تواند بسیار خطرناک باشد.

الکل مصرفی از طریق کبد، ششها و تعریق دفع می گردد. قسمت اعظم الکل توسط آنزیمهای کبد اکسید شده و به اسید استیک، دی اکسید کربن و آب تبدیل می گردد. به طور متوسط یک انسان معمولی قادر است 15 میلی الیتر الکل را در طی یک ساعت دفع کند.

با اندازه گیری میزان غلظت الکل در خون فرد می توان تعیین کرد فرد به چه میزان تحت تأثیر الکل می باشد. مرحله نشاط آور با غلظت کم شروع می شود و مراحل برانگیختگی، سرگشتگی، بهت، کما و مرگ در غلظتهای بالا می باشد. (میزان 5/0 درصد و یا بیشتر الکل در خون سبب مرگ می گردد).

 

اثرات کوتاه مدت مصرف الکل در بدن

الكل در ارتباطهای بین سلولهای عصبی تداخل کرده و فعالیت گذرگاه های محرک عصبی را سرکوب و گذرگاه های باز دارنده عصبی را افزایش می دهد. در کل یک سرکوبگر دستگاه عصبی می باشد. اتساع مردمک چشم، افزایش ضربان قلب، بی خوابی، تهوع و استفراغ، سرگیجه، احساس بی قراری، خستگی و اضطراب، افزایش تعریق بدن، درد عضلانی، کاهش کنترل رفتاری، کاهش تعادل بدن، کاهش قوه تشخیص، کاهش دید فرد و افزایش ادرار از اثرات کوتاه مدت مصرف الکل می باشد.

 

اثرات بلندمدت الکل

از دست دادن عاطفه، تغییر شخصیت، اختلال در سیستم عصبی، مشکلات پوستی، سوء تغذیه، مشکلات مالی و خانوادگی، رفتار خشونت آمیز، اضطراب و افسردگی شدید، آسیب دائمی به کبد و مغز، سرطان سینه و حنجره و لب و مری، سقط جنین، ناباروری، بی میلی جنسی، زخم معده، فشار خون بالا و سکته قلبی، کم خونی، تورم کبد، اختلال در سیستم ایمنی بدن، خودکشی از اثرات بلند مدت مصرف الکل می باشد.

در زنان باعث به وجود آمدن دگرگونیهایی در نطفه شده و باعث تولد کودکان ناقص الخلقه می شود. طبق آمار منتشر شده توسط پزشکی قانونی جرایم قانونی بر اثر نوشیدن مشروبات الکی بالا می باشد. در پایان به خاطر بسپارید علم ثابت کرده است، شراب هیچ فایده دوایی ندارد و این تصور که شراب برای بعضی از دردها دواست، غلط و نادرست می باشد البته قبل از اینکه علم این حقیقت را تأیید کند، اسلام آنرا اعلام نموده است.