دانشگاه آزاد چه سودی برای خمینی شهر داشته است؟

ارسال در علمی

azadحضور بیش از 20 ساله دانشگاه آزاد اسلامی در شهرستان خمینی شهر کافی است تا فرصت ها و البته آسیبهایی را متوجه خمینی شهر کند. در این زمینه به سراغ رئیس این دانشگاه رفتیم تا فارغ از مسائل داخلی این دانشگاه، به موضوع ارتباط این دانشگاه با شهر بپردازیم. با هم می خوانیم.

***

آقای دکتر! از دانشگاه آزاد اسلامي خميني شهر و موفقيت هايش بگوئيد؟

دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر در زمینه های علمی موفق بوده و افتخارات متعددی بدست آورده است. رتبه چهارم جهان در طراحی هواپیماهای بدون سرنشین آلمان، رتبه سوم مسابقات هلند در بخش مقاومت پروازی در بین 27 کشور از جمله آلمان، انگلیس، ارتش آمریکا، کره، مصر و دانشگاههای امیرکبیر، صنعتی اصفهان و ...، کسب رتبه دوم جهان در مسابقات رباتیک سنگاپور، مقام اول رباتیک کشور، رتبه دوم مسابقات شناورهای بدون سرنشین کشور، رتبه اول سازه های ماکارونی کشور، رتبه دوم دستگاه تعیین جرم اجسام غیر همگن ژنو، مقام دوم شناورهای بدون سرنشین بخشی از این موفقیتهاست. از طرف دیگر ما بالغ بر 177 مقاله علمی ارائه شده در سمینارهای داخل کشور، 49 مقاله علمی در سمینارهای خارج از کشور و 70 مورد برای سمینارهای بین المللی داخل کشور را داشتیم. از طرف دیگر ما هر سال 7-8 همایش ملی برگزار می کنیم. برای برخی از این همایشها 300 مقاله از اقصي نقاط کشور فرستاده می شود. در این دانشگاه کارگاههای مجهزی داریم که قیمت برخی از دستگاهها بیش از 100 میلیون تومان است. در بحث اختراعات، ما اختراع موزاییکی را داشتیم که مولد برق است یعنی همین که روی آن راه می روید تولید برق می کند، با متروی تهران هم هماهنگ شده تا به صورت آزمایشی در یکی از متروهای تهران نصب شود. هزینه این موزاییک هم پایین است؛ سه تا موزاییک کمتر از 50 هزار تومن هزینه اش شده است.

شما در مقدمه صحبتهایتان به برگزاری همایشهای مختلف در این دانشگاه اشاره کردید. یکی از این همایشها، همایش بررسی الحاق خمینی شهر به اصفهان است. این همایش قرار بود اردیبهشت ماه برگزار شود که به شهریور و حالا هم به بهمن ماه موکول شد، چرا دو بار عقب افتاد؟

دلیل این تاخیرها این است که ما از ادارات شهرستان خواسته بودیم تا براساس نوع فعالیتشان، محورهای پیشنهادی خودشان را برای این همایش اعلام کنند. متاسفانه ادارات همکاری نکردند، به همین خاطر همایش عقب افتاد.

امکان دارد مجدداً عقب بیفتد؟

نه، زمان آن قطعی است، پوسترهایش هم توزیع کرده ایم.

به نظر می رسد همایش الحاق با سایر همایش های شما متفاوت باشد چرا که موضوعات سایر همایشها غیربومی است و طبیعی است که از نقاط مختلف کشور می توانند برای این همایش مقاله بفرستند ولی موضوع همایش الحاق یک موضوع بومی است و طبیعتاً کسانی می توانند مقاله بنویسند که به نوعی با خمینی شهر آشنا باشند. با این توصیفات فکر نمی کنید مقالات کمی به همایش برسد؟

پیش بینی ما این است که مقالات این همایش از داخل استان ارسال شود. دانشگاههایی که علوم سیاسی دارند در این زمینه کار می کنند.

حد نصاب مقالات برای چنین همایشهایی چقدر است؟

معمولاً اگر برای یک همایش 50 مقاله رسید می گویند این همایش علمی است.

اگر برای این همایش، کمتر از این تعداد مقاله رسید چه؟

احتمالش کم است که کمتر از این تعداد مقاله برسد. ولی اگر کمتر شد باز هم همایش برگزار می شود ولی بار علمی اش پایین می آید.

در چنینی مواقعی عرف است که به صاحبنظران مطرح سفارش مقاله می دهند تا وزن علمی همایش بالا باشد. شما در این زمینه سفارش مقاله دادید؟

ما تابحال سفارش مقاله ندادیم، نه برای این همایش نه برای دیگر همایش هایمان. به هر حال کسانی که علاقه­مند هستند خودشان در این زمینه وارد می شوند.

چرا همایش را در تنگاتنگ انتخابات برگزار می کنید؟ فکر نمی کنید دستخوش مسائل سیاسی شود؟

برگزاری این همایش از یک سال پیش مطرح بود. این هم یک همایش علمی است و قرار است در فضایی علمی مورد بررسی قرار بگیرد.

معمولاً مطرح می شود که وجود هر دانشگاهی در هر شهری به پیشرفت آن شهر کمک می کند. در عمل به نظر می رسد دانشگاه آزاد خمینی شهر ارتباط چندانی با شهر نداشته باشد، خود شما به عنوان رییس دانشگاه آزاد شهرستان در اکثر جلسات شهرستان شرکت می کنید ولی به نظر می رسد این حضور شما بیشتر یک حضور فیزیکی و غیرفعال است و بیشتر به رفع تکلیف می ماند و فراتر از این حد، دانشگاه ارتباطی با شهر ندارید.

ما یک سری وظایف داریم و تلاشمان هم این است که با مسئولان شهرستان ارتباط داشته باشیم. ما در این زمینه مشکل خاصی نداریم. ولی این ارتباط باید دوسویه باشد و اگر مثلاً همایشی برگزار می کنیم زمینه برای اهل قلم شهرستان فراهم است که وارد این موضوع شوند. از سوی دیگر امکانات مان کم است، ما امکانات و نیروی لازم را نداریم که مراسمهایی در شهرستان برگزار کنیم. ولی در مجموع فعالیتهایمان با شهر مرتبط است و مسئولان شهر در همایشهایمان شرکت می کنند و جوانان شهرستان هم –حتی اگر دانشجوی ما نباشند- می توانند در این همایشها شرکت کنند. در مراسم های شهرستان مانند راهپیمایی هم شرکت می کنیم.

از طرف دیگر بیش از 90 درصد پرسنل ما خمینی شهر هستند و اخیراً اساتید خمینی شهری هم وارد شده اند و در حال جذب اند. ما طرحی هم برای توسعه فرهنگی شهر نوشتیم و پروپوزالی با کمک 40 تن از اعضای هیأت علمی شهرستان تهیه شد ولی بودجه شهر کم بود و بخاطر کمبود بودجه این طرحها اجرایی نشد.

به موضوع خوبی اشاره کردید. اگر اشتباه نکنم دو سال پیش در کارگروه اجتماعی شهرستان، دانشگاه آزاد مسئولیت کمیته پژوهش را برعهده گرفت. معمولاً در جلسات هر وقت سراغ اقدامات این کمیته را می گیرند شما می گویید ما پیگیر هستیم و طرحها در دست تدوین است. فکر نمی کنید برای تهیه برنامه هایتان، دو سال زمان کافی باشد؟

به هرحال چنین سفارشهایی نیاز به بودجه دارد و چون بودجه اش توسط فرمانداری یا سایر ارگانها تامین نشد طرحهای ما در حد پروپوزال ماند.

ولی هروقت در جلسات از اقدامات شما سوال می شد می گفتید پیگیر هستیم. آن زمان بحث بودجه را مطرح نمی کردید.

در آن جلسات قرار شد هر اداره ای اولویت هایش را به ما بدهد و ما با سفارش انجام دهیم. وقتی بودجه اش تامین نمی شود طبیعی است که کاری هم انجام نشود.

به هر حال اگر بحث سفارش و بودجه است که ادارات می توانند سفارش هایشان را به یکی از دانشگاههای تخصصی انسانی در سطح استان و حتی کشور بدهند.

به هر حال در بودجه های ما چیزی برای این سفارشات شهرستان دیده نشده است. بودجه ما توسط دانشجویان تامین می شود برای همین در هنگام هزینه باید مراقب باشیم تا بجا استفاده شود. ادارات برای تهیه هر طرحی باید بودجه اش را بدهند. در مورد پروژه های فرهنگی استانداری هم، ما چند طرح اولیه در مورد قمه زنی و اعتیاد و ... ارائه کردیم ولی بودجه ای بالغ بر 200 میلیون تومان نیاز داشت تا اجرایی شود.

پایان نامه های دانشجویی تا چه اندازه به سمت مسائل شهر سوق داده می شود؟

اولویتهای موضوعی این پایان نامه ها از بالا به ما ابلاغ می شود. نظرات خود دانشجویان هم مهم است. با این حال یک سوم مطالعات کارشناسی ارشد ما به نوعی پیرامون خمینی شهر است.

این پایان نامه ها برای استفاده در دسترس است؟

بله، در کتابخانه برای همه قابل استفاده است.

ظاهراً راه اندازی رشته سنگ را در دستور کار قرار داده اید. درست است؟

بله، نماینده پیشنهاد داد و ما مقدمات اولیه اش را فراهم کردیم و تایید منطقه را هم گرفتیم. امیدواریم نماینده کمک کند تا مراحل بعدی این رشته در تهران هموار شود و این رشته راه اندازی شود.

چقدر طول می کشد؟

بستگی به اساتید متخصصش هم دارد. معمولاً این فرایند 6 ماه طول می کشد. پیگیر هستیم ولی قول نمی دهم.

اگر اجازه بدهید موضوع نسبت دانشگاه آزاد با خمینی شهر را از زاویه ای دیگر بررسی کنیم. دانشگاه آزاد در مجموع چند عضو هیات علمی دارید؟

150 نفر عضو هیات علمی و حدود 300 نفر هم حق التدریسی است.

از این تعداد هیات علمی چند تا بومی هستند؟

حدود 20 نفر.

معاونین شما چی؟

رئیس دفتر فرهنگی و معاون فرهنگی ما بومی هستند. بجز این، بقیه معاونتها از بیرون از شهرستان هستند.

با توجه به اینکه خمینی شهر اساتید فراوانی در زمینه های مختلف دارد فکر نمی کنید 15-10 درصد برای خمینی شهر رقم کمی است؟

دانشگاه تمایل زیادی دارد که اعضای هیات علمی و مدیرانش بومی همان شهرستان باشند. چرا که در دسترس هستند، دلسوزتر هستند و راحت می توانند با شهر ارتباط برقرار کنند. با این حال جذب هیات علمی یک سری خصوصیات می خواهد؛ مثلاً باید دکترا داشته باشد. وقتی از شهرستان تامین نشد ما مجبوریم از استان و حتی خارج از استان تامین کنیم.

ولی با توجه به پتانسیل علمی بالای نیروهای شهرستان، به نظر می رسد اگر دانشگاه در برابر نیروهای بومی مقاومت نکرده حداقلش این است که دنبال نیروی بومی هم نبوده است.

نه اینطور نیست، اگر دو نفر شرایطشان با هم برابر بوده ما شخص بومی را انتخاب می کنیم. الان که در برخی رشته ها مثل مددکاری هیات علمی مان تکمیل شده است. اعضای هیات علمی برخی رشته ها مثل برق مانده که آنها هم فقط از بین دکترا یا دانشجوی دکترا می توانیم جذب کنیم.

در مورد تعداد دانشجویان شما، آمار مختلفی گفته می شود از 6 هزار تا 10 هزار، تعداد واقعی چقدر است؟

تعداد دانشجویان ما 9 هزار تاست. رقم 6 هزار مربوط به قبل است.

تا جایی که خبر دارم با ورود دانشگاه پیام نور، تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد در کل کشور کم شده است.

ما کاهش نداريم تغيير رويكرد داديم. حتی کاردانی ها را حذف کردیم و به سمت کارشناسی ارشد و دکتری می رویم.

یک سوال دانشجویی! کتابخانه مرکزی کی افتتاح می شود؟

طبق قرارداد باید تا آبان سال آینده افتتاح شود. البته پیگیر هستیم که تا آغاز سال تحصیلی جدید این اتفاق بیفتد.

سخن پایانی؟

من به مردم خمینی شهر این مژده را می دهم که براساس برنامه ریزی های انجام شده، موافقت های اولیه شده تا 25 رشته جدید کارشناسی ارشد را در این دانشگاه راه اندازی کنیم. اگر این رشته ها تاسیس شود تاثیر زیادی بر جایگاه این دانشگاه و سطح علمی اش می گذارد.