خواص معجزه گونه لیمو ترش

ارسال در علمی

 

limoلیموترش یکی از محبوبترین چاشنی ها در آشپزی جهان است. مزه ترش و حس تازگی لیموترش مذاق را تازه و خنک می کند.

اما در کنار مزه خوب، بوی مطبوع و رنگ زیبا، خواص درمانی زیادی هم دارد که از قدیم الایام در ایران و بسیاری کشورهای دیگر شناخته شده اند. لیمو ترش منبع بسیار خوبی از ویتامین C، منیزیم، ویلو فلاوین، ویتامینB، فسفر و پتاسیم و 5 درصد آب آن از نوعی اسید به نام اسید سیتریک تشکیل شده که در همه مرکبات یافت می شود. این محتوای غنی غذایی باعث شده لیموترش به عنوان ماده ای درمانی برای انواع بیماریهاي جسمی و حتی گاهی روحی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

- آب لیمو بوی دهان را رفع می کند؟

آب لیمو برای مراقبت های دندان هم به کار می رود. با ریختن آب لیموی تازه روی قسمتهایی که دچار درد است، درد دندان كمتر می شود. ماساژ دادن لثه ها با آب لیمو خونریزی لثه را متوقف می کند. برای رفع بوی دهان می توانید کمی پوست لیموی تازه را بجوید یا اگر تلخی آن ناراحتتان می کند، کمی لیموی تازه را در دهان خود بچکانید. این کار باعث می شود تا مدتی دهان تان تازه شود و بوی نامطبوع آن هم برطرف شود.

 

- چگونه ناخن ها را محکم کنید؟

یک عدد تخم مرغ را با پوست، درون یک لیوان آب لیمو بیندازید، پس از دو روز تخم مرغ را از آب لیمو در آورده و روزی نیم ساعت ناخن هایتان را در این محلول قرار دهید. ناخن های شما پس از مدتی سخت و سفت می شوند. می توانید در صورت تمایل با یک پنبه آغشته به این محلول، ناخن ها را ماساژ داده و کمی صبر کنید. سپس برای حفظ چربی و لطافت ناخن، کمی روغن زیتون اطراف ناخن ها با حوصله ماساژ دهید تا گرمای دستتان به جذب روغن کمک کند. اجازه دهید تا مدتی این چربی روی ناخن شما باقی بماند.

 

- چربی موها را بگیرید.

برای ایجاد هایلایت های طبیعی طلایی و قهوه ای در موهایتان، کمی آب لیمو به موها بزنید و سپس آفتاب بگیرید. این کار را چند بار تکرار کنید تا رنگ موهایتان به طور طبیعی روشن تر شود.

آب لیمو برای پوست سر مفید است و شوره سر را کاهش می دهد. عصاره حاصل از آبگیری یک لیموی تازه را حدود 10 دقیقه روی پوست سر ماساژ دهید، سپس آن را با آب به طور کامل بشویید. اگر پوست سرتان خارش دارد، آب لیموی تازه درمان آن است، شما می توانید با مقداری آب لیموی تازه رقیق شده، پوست سر را ماساژ دهید سپس با آب خنک سر را آبکشی کنید، البته در صورتی از این درمان استفاده کنید که با خاراندن، پوست سرتان را زخم نکرده باشید. یکی دیگر از فواید آب لیمو برای سر، رفع چربی زیاد آن است. عصاره دو عدد لیمو ترش تازه را در یک لیتر آب خنک حل کنید و موهایتان را با این محلول بشویید. این روش باعث درخشان و شاداب شدن انواع موها می شود و تأثیر مواد شیمیایی کدر کننده را از مو پاک می کند.

 

- آب لیمو چه تأثیری در کاهش تب دارد؟

مصرف آب لیمو باعث کاهش تب در افراد بیمار می شود. برای این منظور چند قطره آب لیموی تازه را با آب خنک مخلوط کرده سپس توسط یک حوله، بیمار تب دار را پاشویه کنید. آب لیمو با افزایش تعرق به پایین آوردن تب بیمار کمک می کند.

 

- چگونه گلو درد را درمان کنیم؟

لیمو خواص ضد عفونی کننده دارد و یکی از بهترین درمان های گلو درد است. ضمن اینکه مقادیر بالای ویتامین C موجود در لیمو ترش، باعث افزایش سیستم دفاعی بدن و مقاومت بیشتر در مقابل سرما خوردگی می شود. اگر سرما خورده هستید، بهتر است آب لیمو را با عسل و چایی مخلوط کرده و بنوشید. معجون جوشانده زنجبیل، آب لیمو ترش و عسل هم در درمان گلو درد معجزه می آفریند. برای رفع ورم گلو یک قاشق چای خوری آب لیمو ترش را در آب نیمه گرم بریزید و با آن غرغره کنید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

 

- تأثیر لیمو ترش برای درمان یبوست

لیمو اگر با اب گرم مخلوط شود می تواند بسیاری از مشکلات گوارشی را از بین ببرد. حالت تهوع، سوزش معده و انگل از مشکلاتی هستند که با مصرف آب لیمو ممکن است برطرف شوند. خواص گوارشی آب لیمو، علایم ناراحتی معده مثل سوزش، نفخ و باد معده را از بین می برد، با نوشیدن منظم آب لیمو، در دفع مواد زاید به روده ها کمک کرده و یبوست را درمان می کند. همچین برای برطرف کردن سکسکه هم مفید است. آب لیمو به عنوان یک ماده نیروبخش برای کبد نیز مفید است و با کمک به کبد برای تولید بیشتر صفرا در هضم بهتر غذا تأثر دارد.

 

- تقویت کننده حافظه

لیمو تقویت کننده حافظه است. چند قطره از اسانس لیمو را روی یک دستمال ریخته و از طریق بینی استنشاق کنید. همچنین می توان این کار را در مواقعی انجام داد که می خواهید چیزی را به یاد آورید. مغز شما با استنشاق اسانس لیمو نیروی تازه ای به دست خواهد آورد.

 

- آب گوارا

لیمو یک ضد عفونی کننده طبیعی است. اگر می خواهید به مسافرت بروید و از کیفیت آب آشامیدنی مقصد اطمینان ندارید چند عدد لیمو با خود ببرید. پس از جوشاندن آب چند قطره آب لیمو به آن بیفزایید و با خیالی راحت تر آب را نوش جان کنید.

 

- ضد خون دماغ

برای جلوگیری از خونریزی بینی یک تکه پنبه آغشته به آب لیمو را در سوراخ بینی گذاشته و سرتان را کمی به عقب متمایل کنید. پس از مدتی خونریزی بینی بند خواهد آمد.

 

سه نکته تکمیلی

- شفافیت را به پوست برگردانید. لیمو کبد را تصفیه کرده و شما را از درون زیباتر می کند. برای اینکه پوستتان زیبا و درخشان شود، هر روز صبح یک لیمو ترش را در آب بریزید و کمی عسل به آن اضافه کنید. در صورتی که ناراحتی معده ندارید این نوشیدنی را ناشتا بنوشید. انداختن یکی دو برگ نعنا در این نوشیدنی هم طراوت خاصی به آن می دهد. آب لیمو به عنوان یک داروی ضد پیری هم عمل می کند و می تواند چین و چروک و جوش های سر سیاه را از بین ببرد. وقتی آب لیمو را روی نواحی سوختگی بمالید جای زخم را از بین می برد و از آنجا که ماده ای خنک کننده هم به حساب می آید احساس سوزش روی پوست را از بین می برد.

- ماسک لیمو به چه درد می خورد؟ برای کوچک کردن منافذ پوست های چرب می توانید مخلوطی از آب لیمو و آب خنک را هر شب تازه تهیه کنید و با استفاده از پنبه، پوست خود را با آن پاک کنید.  این کار نه تنها چربی اضافی، باقی مانده مواد آرایشی و آلاینده های هوا را از روی پوستتان می زداید بلکه از بروز جوش های پوستی هم جلوگیری می کند و ظاهری شفاف تر و سفت تر به پوستتان می دهد. اگر پوست خشکی دارید هرگز از این محلول استفاده نکنید.

- پس از ظرفشویی استفاده کنید: مخلوط گلیسیرین و آب لیمو بهترین و ارزانترین کرم دست است. آب لیمو و گلیسیرین را به نسبت مساوی مخلوط کنید و به دست های خود بمالید. می توانید این محلول را در ظرف شیشه ای آماده کرده و کنار سینک ظرفشویی بگذارید تا هر بار پس از شستشوی ظرفها، از آن به عنوان کرم دست استفاده کنید.