فرهنگ اشتباه در مصرف انرژی برق، عامل ازدیاد مصرف آن است

ارسال در علمی

همایش مدیریت مصرف برق در خانه، در سینما فرهنگ برگزار شد. به گزارش خبرنگار فرصت در این همایش که به همت اداره برق شهرستان و مخصوص بانوان برگزار شد، سخنرانان به توضیح اهمیت مدیریت مصرف انرژی برق و راهکارهای عملی آن پرداختند.

 مهندس صادقی در ابتدای این همایش با اشاره به بالا بودن مصرف انرژی برق در ایران افزود: مصرف انرژی در ایران 3 برابر متوسط مصرف جهان و 6 برابر متوسط اروپاست که پایین بودن بهای برق، فرسوده بودن تجهیزات، افزایش جمعیت و توسعه شهرنشینی و نبود فرهنگ صحیح استفاده از عوامل این ازدیاد مصرف است.

وی همچنین افزود: فرهنگ ما نشات گرفته از قیمت است به این معنا که اگر چیزی قیمتش پایین باشد در مصرف آن مدیریت نمی کنیم.


صادقی با بیان این که روشنایی ها و یخچال فریزر، عمده مصرف برق خانوارها را تشکیل می دهند افزود: در فصل گرما وسایل سرمایشی مانند کولر نیز به این دسته اضافه می شوند.


وی به اهمیت برچسب انرژی وسایل برقی اشاره کرد و تاکید کرد: صرف این که وسیله برقی در حال کار کردن است نمی توان گفت که مفید است؛ مهم است که وسیله برقی با چه انرژی ای کار می کند و دارای چه برچسب انرژی می باشد. وسایل برقی کهنه و فرسوده باید عوض شوند و وسایل تازه با کارایی بالا جایگزین آن ها شوند.
مهندس شیروی نیز به پیک مصرف انرژی اشاره کرد و توضیح داد: در شش ماهه اول سال بین ساعات 19 تا 23 و در شش ماهه دوم سال بین ساعات 17 تا 21 ساعات پیک مصرف یا ساعات پرباری محسوب می شوند.


وی استفاده از وسایل در ساعات کم باری و به کار بردن وسایل با راندمان بالا را از جمله راهکارهای تغییر در منحنی بار و بهبود الگوی مصرف عنوان کرد.
خانم اله بخشی نیز به تشریح راهکارهایی در زمینه استفاده بهینه از وسایل برقی پرکاربرد نظیر روشنایی ها، یخچال و فریزر، کولر، ماشین لباسشویی، جارو برقی، اتو و وسایل صوتی و تصویری پرداخت.


گفتنی است شعار این همایش «بانوان؛ پیشتازان مدیریت مصرف انرژی» بود و به شرکت کنندگان گواهی حضور اعطا خواهد شد.