چهارستون سلامتی

ارسال در علمی

salamat-khanevade
اگر سلامتی جسمی انسان را ساختمانی فرض کنیم، چهارستون اصلی آن را سر پا نگه می دارند ، این ستونها کدامند و چه چیزهایی آنها را به خطر می اندازد، مطلب حاضر را بخوانید، جواب را در می یابید تحقیقات مختلفی که در گوشه و کنار دنیا روی عوامل حافظ سلامت جسمی انسان و عوامل تهدید کننده سلامتی از زوایای مختلف و به شکل های گوناگون انجام گرفته است، یکی از این تحقیقات که اخیراً توسط دانشمندان دانشگاه میشیگان بر روی هزاران نفر صورت گرفته، چهار عامل را حافظ سلامتی انسانهای مورد تحقیق نشان داده است که آنها را چهار ستون سلامتی می نامیم و آنها عبارتند از:


1-    عدم استعمال دخانیات
2-    تغذیه صحیح و مناسب
3-    تحرک و ورزش منظم و با برنامه
4-    نداشتن اضافه وزن و چاق نبودن


در واقع اگر به دنبال جسمی سالم هستیم باید به این چهار ستون توجه داشته و راه های دستیابی و حفظ و استحکام آن را فرا گرفته و به آن عمل کنیم.
استعمال دخانیات خطرات متعددی برای سلامت انسان دارد که عمده آنها تنگی نفس و آسیب های ریوی و سرطان ریه می باشد همچنین یکی از عوامل خطر یا زمینه سازهای سکته استعمال دخانیات است.
دود سیگار به اطرافیان به ویژه کودکان آسیب می رساند و حتی کلیه های کودکان معصوم را درگیر می کند به هر حال سیگار از عوامل بزرگ مرگ و میرها در جهان می باشد.
بی تحرکی و ورزش نکردن منجر به افزایش وزن و چاقی خواهد شد که در واقع یکی از ستونهای حافظ سلامتی انسان را تخریب می کند به علاوه  بی تحرک سبب ازدست رفتن نشاط و ترشح  نشدن مواد شیمیایی شاد کننده انسان ودر نتیجه افسردگی خواهد شد و سلامت روان را هم به خطر می اندازد.
تغذیه و مواد غذایی و انواع آن و میزان دریافت غذاها در بیماری و سلامت نقش دارند مثلاً غذاهای چرب و سرخ کرده و پرکالری سلامت انسان را به خطر می اندازند و اگر می خواهید یکی از ستونها که ستون تغذیه می باشد سالم بماند لازم است از مواد غذایی و رژیمهای مناسب و غذاهای سالم و پخت سلام اطلاعات درست داشته و برنامه غذایی خود را بر اساس آنها تنظیم کنید.
در مورد چاقی و اضافه وزن گفتنی اینکه فرد باید وزن خود را با روشهای شناخته شده که از طریق آنها می توان وزن مناسب هر کس را محاسبه کرد مقایسه کرده و وضعیت خود را دریابد که آیا وزن وی مناسب است و یا اضافه وزن دارد و اگر چنین بود طی یک برنامه آن را کاهش دهد، چاقی و افزایش وزن نقش مستقیمی در افزایش چربی ها، گرفتگی عروق،  ابتلا به کبد چرب، سرطانهای مختلف، از جمله سینه در خانمها داشته و از عوامل زمینه ساز سکته می باشد، نکته مهم در مورد افزایش وزن اینکه گاه انسان در مراحلی از زندگی به دلایلی مثل افسردگی، سرگرم بودن به مسائلی، بازنشستگی و غیره غافلگیر شده و افزایش وزن پیدا می کند، لذا کنترل وزن باید جزو برنامه های دائمی فرد باشد.
اما این عوامل با هم مرتبط هستند، بی تحرکی و پرخوری و تغذیه نامناسب چاقی وافزایش وزن می آورد و آسیب به هر یک از ستونهای نگه دارنده می تواند تمامی ساختمان را مورد تهدید قرار دهد. قدیمی ها می گفتند فلانی الحمدالله چهار ستون سالم است و حال با این اطلاعات می توان برداشت دیگری از چهار ستون سالم داشت.