خواص دارویی عسل

ارسال در علمی

 

asalعسل یا انگبین از جمله محصولات زنبور عسل است که به لحاظ خاصیت غذایی از مقوی ترین محصولات غذایی و طبیعی محسوب می شود.

بسیاری از مواد مغذی مثل منیزیم، پتاسیم، کلسیم، آهن، فسفات، مواد معدنی بسیاری از ویتامین ها مانند 1B، 2B، 6B و ویتامین C در این محصول طبیعی نهفته است. خاصیت ضد عفونی و میکروب کشی ار جمله خواص منحصر به فرد عسل است که موجب می شود بسیاری از متخصصان و درمانگران طب سنتی و مکمل، این ماده مغذی طلایی رنگ را به بیمارشان توصیه کنند. عسل به دلیل اینکه حاوی مواد آنتی باکتریایی است مورد توجه درمانگران طب سنتی قرار می گیرد. وجود آنتی باکتریها در عسل موجب می شود تا این محصول طبیعی در درمان و بهبود بسیاری از زخم ها و جراحت ها مفید باشد. همچنین انرژی زا بودن عسل از دیگر ویژگیهای این محصول است که آن را به عنوان ماده مغذی میان عموم مردم و به عنوان یک داروی طبیعی و شفابخش در میان درمانگران مطرح کرده است. در این نوشته به تعدادی از خواص این خوراکی درمانگر پرداخته می شود.

 

افزایش عمر با چای عسل

نوشیدن چای عسل تأثیر زیادی در پیشگیری از پیری زودرس و حفظ جوانی دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده نوشیدن چای عسل و دارچین در حفظ نشاط و شادابی بدن تأثیر زیادی دارد. نوشیدن این ترکیب به صورت روزانه 2 تا 3 بار در روز توصیه می شود. برای تهیه این چای، 4 قاشق غذاخوری عسل، 1 قاشق غذاخوری پودر دارچین و 3 فنجان آب را مخلوط کنید و با حرارت کم بجوشانید. سپس این چای را همانند چای سبز بنوشید. میزان مصرف این چای هر بار یک چهارم فنجان توصیه شده است. نوشیدن این چای علاوه بر افزایش عمر موجب نشاط و لطافت پوست بدن نیز می شود.

عسل بخورید تا سوء هاضمه نگیرید

برای پیشگیری از سوء هاضمه و درد معده مصرف 2 قاشق غذاخوری عسل به همراه کمی پودر دارچین قبل از میل کردن وعده غذایی، توصیه می شود. این ترکیب از زمان های بسیار دور برای پیشگیری از دردهای معده پس از صرف غذا از سوی درمانگران به بیمارانشان توصیه می شود. مصرف این ترکیب موجب می شود تا اسید معده ترشح شده و سوخت و ساز و هضم مواد غذایی که وارد معده می شود، آسان تر صورت گیرد.

تقویت گلبول های سفید خون با عسل

به گفته محققان، آهن موجود درعسل تأثیر زیادی در عملکرد و تولید گلبول های سفید خون دارد. با مصرف روزانه عسل، عملکرد گلبول های سفید خون تقویت شده و به دنبال آن سیستم ایمنی بدن نیز تقویت می شود. از آنجا که مبارزه با ویروس ها و باکتری های مهاجم به بدن بر عهده گلبول های سفید است، با میل کردن عسل در یکی از وعده های غذایی روزانه می توان به حفظ سلامت و تندرستی بدن کمک کرد.

عسل بخورید تا سرطان نگیرید

مصرف روزانه 1 قاشق غذاخوری عسل با 1 قاشق چایخوری پودر دارچین به مدت 1 ماه، از ابتلا به برخی سرطان ها به ویژه سرطان معده و سرطان استخوان پیشگیری می کند.

عسل؛ چربی سوز طبیعی

عسل به واسطه دیاستازهایی که در خود دارد کمک زیادی به از بین رفتن چربی ها به ویژه چربی های اطراف قلب می کند. از این رو درمانگران و متخصصان طب سنتی و مکمل مصرف این محصول طبیعی را به صورت روزانه به افراد سالمند توصیه می کنند. گنجاندن عسل در وعده غذایی صبحانه، علاوه بر آنکه میزان انرژی لازم بدن را تأمین می کند، موجب کاهش میزان چربی انبوه شده در اطراف قلب می شود و به این طریق احتمال بروز سکته های قلبی را در سالمندان کاهش می دهد.

درمان زخم بستر با عسل

یکی از قابلیت های عسل به عنوان داروی طبیعی، ترمیم و درمان انواع زخم ها از جمله زخم بستر است. امروزه در بسیاری از کلینیک های درمانی در سراسر دنیا از عسل یا داروهایی که با عسل تولید می شود برای درمان زخم های بستر استفاده می شود. در حقیقت آنزیمی خاص که توسط زنبور عسل در این محصول قرار می گیرد موجب ضد عفونی شدن محل زخم و بازسازی سریعتر سلولها و بافت های آسیب دیده در بدن می شود.

چاق ها با خاطر آسوده عسل بخورند

از آنجا که عسل کالری بسیار اندکی دارد مصرف آن در وعده های غذایی و به صورت روزانه نباید موجب نگرانی افراد چاق یا افرادی که دچار اضافه وزن هستند، شود. میزان کالری عسل در مقایسه با کالری مواد غذایی دیگر 40 درصد کمتر است. از این رو این محصول نه تنها موجب افزایش کالری بدن و اضافه وزن نمی شود بلکه میزان انرژی دریافتی بدن را تا حد قابل ملاحظه ای بالا می برد. توصیه شده افراد چاق مخلوطی از 1 فنجان آب گرم، 2 قاشق عسل و 1 قاشق چای خوری پودر دارچین را هر روز قبل از صبحانه میل کنند. نوشیدن این مخلوط با معده خالی کمک می کند تا از میزان تجمع و ثبات چربی ها در بدن کاسته شود.

رفع خستگی بدن با عسل

مصرف عسل در کنار نوشیدنی هایی مثل شیر یا چای در وعده صبحانه یا وعده عصرگاهی کمک زیادی به کاهش خستی ها و کوفتگی های بدن می کند. هر گاه عسل با میزان متناسبی آب در بدن مخلوط شود با سرعت زیادی فرآیند هضم را پشت سر می گذارد و از طریق خون در بدن جریان پیدا می کند. جریان خون در بدن موجب می شود تا مواد مغذی موجود در خون به تمامی نقاط بدن به ویژه مغز که یکی از بزرگ ترین مصرف کننده های قند در بدن است، برسد.

افزایش میزان باروری در مردان

درمانگران و متخصصان طب سنتی، مصرف روزانه عسل را برای تقویت قوای جسمانی و قوای جنسی به ویژه در مردان مؤثر می دانند. از این رو آنها همواره مخلوط عسل و دارچین را برای افزایش قوای جنسی و باروری به مردان توصیه می کردند. به گفته درمانگران خوردن 2 قاشق غذاخوری عسل در شب تأثیر زیادی در افزایش باروری مردان خواهد داشت.

با عسل خونتان را پاکسازی کنید

به گفته کارشناسان، عسل تأثیر زیادی در ساخت و ساز عوامل خونی دارد. مصرف روزانه این محصول طبیعی زنبور عسل، موجب پاکسازی خون و دفع مواد مضر و سمی از خون می شود. این ماده همچنین به دلیل وجود آنتی اکسیدان های خاص، مانع از ابتلا به سرطان و همین طور بیماریهای قلبی می شود.

درمان ورم مفاصل با ترکیب عسل و دارچین

ترکیب عسل و دارچین از زمان های بسیار دور برای درمان بسیاری از بیماریها مورد استفاده قرار می گرفته است. متخصصان و درمانگران طب سنتی درمان بسیاری از بیماری های جسمی را توسط ترکیب عسل و دارچین ممکن می دانند. درمان ورم مفاصل یکی از بیماریهایی است که با تجویز ترکیب عسل و دارچین توسط درمانگران انجام می شود. ترکیب عسل و آب گرم به میزان یک به دو با 1 قاشق چایخوری پودر دارچین مرهمی را به وجود می آورد که خاصیت تسکین دهی بسیار قوی ای دارد. استفاده از این مرهم به صورت موضعی در محل درد و ماساژ موضع کمک می کند تا در مدت زمان اندکی درد تسکین پیدا کند. افراد مبتلا به ورم مفاصل می توانند با نوشیدن مخلوط یک فنجان آب گرم با 2 قاشق عسل و 1 قاشق چای خوری پودر دارچین به صورت روازنه از میزان درد و ورم موجود در مفاصل شان کم کنند. نوشیدن این ترکیب موجب از بین رفتن عفونت مثانه هم می شود.

درمان سرفه های مزمن با عسل

عسل به دلیل داشتن مواد مغذی، مواد معدنی و ویتامین های مختلف داروی خوبی برای تسکین سرفه های ناشی از سرماخوردگی و آنفولوآنزا است. با گنجاندن این ماده مغذی در رژیم غذایی روزانه در فصل های پاییز و زمستان می توانید علاوه بر درمان سرماخوردگی، دردهای ناشی از سینوزیت و سرفه را درمان و تا حد زیادی از ابتلا به انواع سرماخوردگی ها و آنفلوآنزا پیشگیری کنید.

پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی با عسل

عسل به دلیل داشتن خاص سم زدایی و ضد عفونی کنندگی یکی از محصولات مناسب برای حفظ سلامت خون و عملکرد قلب است. با ترکیب دارچین با عسل، خمیری خوش بو و خوش طعم به دست می آید که جایگزی خوبی برای مربا یا خامه در سبد غذایی صبحانه است. با تهیه این خمیر می توانید آن را در وعده صبحانه با نان و چای میل کنید. مصرف این خمیر در وعده های غذایی روزانه به ویژه صبحانه، کمک می کند تا احتمال بروز بیماری های قلبی در افراد کم شود. از طرفی این ترکیب به کنترل میزان کلسترول خون و کاهش آن کمک می کند. علاوه بر این کنترل میزان ضربان قلب به هنگام اضطراب و خشم و تنفس راحت تر نیز از دیگر خواص خمیر عسل با دارچین است.