چه خبر از شهرک صنایع دستی خمینی شهر؟

ارسال در خبر و گزارش

علی رغم گذشت دو سال از طرح این موضوع، نه تنها زمینی برای احداث این شهرک اختصاص نیافته بلکه اجرای این طرح به طور کامل متوقف شده است.

سالهاست خمینی شهر به دلیل واقع شدن در شعاع 50 کیلومتری اصفهان از احداث هرگونه شهرک صنایع (آلاینده یا نیمه آلاینده) منع شده است. همین محدودیت در دراز مدت باعث شده به خمینی شهر آسیب های زیادی وارد شود. فرصت های شغلی زیادی از شهرستان گرفته شده و از طرفی دیگر، درآمد شهرستان در حد کمترین درآمد بین شهرستان های مختلف قرار گیرد. در این حال طبیعی است خمینی شهر برای جبران این ممنوعیت، به احداث شهرک هایی روی آورد که آلاینده نیستند و البته پتانسیل آن در شهرستان وجود دارد.
در این میان پای گزینه های مختلفی در میان است. یکی از مهمترین این شهرک ها که ظرفیت اجرایی شدن را در خمینی شهر دارد، شهرک صنایع دستی است.
استعداد و روحیه خلاق صنعتگران و علاقه آنان به تولید آثار هنری و ذوقی سبب شده کشور ما از گذشته€Œهای بسیار دور تاکنون همواره در تولید محصولات صنایع دستی موقعیتی ویژه و ممتاز داشته باشد و از شهرتی فراوان برخوردار شود.


بر همین اساس، ساخت شهرک های صنایع دستی چند سالی است در کشور آغاز شده و شهرهایی که در زمینه صنایع دستی حرفی برای گفتن دارند اقدام به ساخت این شهرک می کنند.
هم اکنون شهرهای شهرضا، ساری، زنجان، همدان، میبد، رامسر، اردبیل، بوئئین زهرا، اسکو و... اقدام به احداث شهرک صنایع دستی نموده اند یا در حال احداث این شهرک هستند.
شهرک های صنایع دستی بستری است برای تمرکزبخشی به این هنر. در این طرح، هنرمندان در کنار یکدیگر گرد می آیند تا به صورت متمرکز محصولات خود را تولید و به خریداران ارائه دهند.


در استان اصفهان سال گذشته شهرک صنایع دستی شهرضا در زمینی بالغ بر ده هکتار کلید خورد تا هنرمندان صنایع مختلف دستی بویژه هنرمندان سفال ساز گرد هم آیند.
در خمینی شهر اما سه سال از طرح احداث شهرک صنایع دستی می گذرد، شهرکی که در همان ابتدا پیش بینی شد در کنار شهرک چوب در مجتمع شهرک های صنعتی خمینی شهر احداث شود تا هنرمندان 14 رشته صنایع دستی فعال در شهرستان به ویژه هنرمندان صنایع خاتم، کاشی، خراطی، منبت، نمدمالی، سراجی، نگارگری، گلیم بافی، قلم زنی، کلاه نمدی و ... گرد هم آیند.

علی رغم گذشت دو سال از طرح این موضوع، نه تنها هنوز زمینی برای احداث این شهرک اختصاص نیافته بلکه اجرای این طرح به طور کامل متوقف شده تا بیش از 800 هنرمند صنایع دستی شهرستان در گوشه و کنار شهر به صورت پراکنده به فعالیت خود ادامه دهند.


شهرک های صنایع دستی از جمله مراکزی است که جاذبه زیادی برای دوست داران صنایع دستی دارد و می تواند به یکی از مناطق جذاب شهرستان تبدیل شود.
بر این اساس جای دارد مسوولان هرچه زودتر موضوع اجرایی شدن این شهرک را مجددا در دستور کار خود قرار دهند تا گامی ارزشمند و اساسی در جهت اقتصاد مقاومتی و همچنین توجه به میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان برداشته شود.