بررسي وضعيت مسكن مهر خميني شهر توسط مسئولان استاني

ارسال در خبر و گزارش

 

maskan-mehr2مسكن مهر از جمله پروژه هايي است كه توسط دولت نهم كليد زده شد تا در قالب آن، بي خانه ها سرپناهي پيدا كنند.البته براي حل مشكل مسكن، قبل از طرح مسكن مهر طرح هاي ديگري اجرايي شده بود اما اين طرح ها براي كساني كه خانه نداشتند اما پول چنداني هم براي خانه دار شدن نداشتند راهگشا نبود.

از اين منظر، مسكن مهر كليد خورد تا كساني كه توان مالي بالايي نداشتند بتوانند در يك دوره زماني مشخص و با فرمولي تعيين شده و البته با حداقل هزينه صاحب خانه شوند.در خميني شهر هم مانند همه جاي كشور و استان، مسكن مهر با اين هدف آغاز شد. اما....

 

در ابتداي ارديبهشت ماه نامه اي به ايميل نشريه رسيد كه از سوي يكي از همشهريان مخاطب فرصت و البته كارشناس مسكن ارسال و در آن انتقادات فراواني از روند فعلي مسكن مهر خميني شهر مطرح شده بود.

از آنجا كه قبلاً هم بصورت جسته و گريخته از مشكلات و ابهامات موجود در اين پروژه خبرهايي داشتيم، اقدام به انتشار اين نامه در سايت خبري فرصت آنلاين نموديم.

اين نامه بازتاب گسترده اي داشت بطوريكه دهها شهروند خميني شهري با خواندن متن آن از روي سايت، نظرات خود را پيرامون نامه مزبور و وضعيت مسكن مهر شهرستان نوشتند كه البته همه اين نظرات انتقاد از روند فعلي بود.

در اين نامه انتقادي – كه  روي سايت فرصت آنلاين قابل دريافت است – آمده بود: طرح مسکن مهر یک طرح ملی است که با هدف ساخت خانه های ارزان قیمت برای نیازمندان واقعی که از حداقل های مسکن بی بهره بوده اند در سراسر کشور در حال اجراست که به همین منظور خانه های حداکثر 75متری با استفاده از زمین رایگان 99 ساله و تسهیلات دولتی ارزان قیمت 15 میلیون تومانی که بعدا به 20 میلیون تومان افزایش یافت در نظر گرفته شد. ولی در خمینی شهر علیرغم استفاده از این امکانات و شرایط، متراژ هر واحد به جای حداکثر 75 متر به 135 متر افزایش یافت و قیمت را به شدت افزایش داد. با نگاهی به قیمت آپارتمان های سطح شهر از جمله آپارتمان های مهر، زیتون، گلدره، مجتمع ارغوان و غیره در می یابید که مسکن مهر بعضا تا 2 برابر قیمت آپارتمان های موجود قیمت دارند. حال سئوال اینجاست که ارزانی مسکن مهر در خمینی شهر با وجود اختصاص زمین رایگان و تسهیلات دولتی در کجاست؟ اگر نیازمند واقعی مسکن مهر 17 میلیون پول نقد در اختیار داشت با 5 الی 7 میلیون تومان وام صاحب یکی از آپارتمان های موجود شهر می شد و دیگر لزومی نداشت در طرح شرکت کند و چندین سال منتظر بماند.

در بخش ديگري از اين نامه چنين اظهارنظر شده بود: مسئولین طرح می توانستند آپارتمان ها را در متراژ های 60 ، 75 ، 90 متری برای سلیقه ها و سطح درآمد های مختلف بسازند تا قیمت های مختلف به دست آید و مردم بتوانند از عهده پرداخت پول آن بر آیند ولی در حال حاضر آپارتمان های 135 متری با قیمت بالا ساخته می شود و افراد فاقد مسکن و کم در آمد به دلیل عدم تامین پول بالاجبار از طرح انصراف و یا توسط مسئولین از اولویت واگذاری حذف می شوند و نه تنها باری از دوش شان برداشته نشده بلکه با حذف این افراد از طرح بعد از 3 سال مشکلاتشان بیشتر شده و بی خانمانی این افراد همچنان ادامه می یابد.

در بخش ديگري از نامه ضمن انتقاد از عملكرد برخي مديران فعلي اين پروژه نوشته شده بود: حدود 1288 واحد آپارتمان در قالب 18 شرکت تعاونی مسکن مهر و یک اتحادیه در شهرستان در حال ساخت است... با توجه به توصیه های مقام معظم رهبری آیا امکان ادغام این 18 شرکت در قالب 2 الی 3 شرکت و سازماندهی آن به منظور کاهش هزینه ها و تخصصی کردن و پیگیری جدی کارها وجود نداشت؟ ... آیا وقتی دولت 2 وزازتخانه را در هم ادغام می کند امکان ادغام چند شرکت در این شهرستان وکاهش هزینه های وارده به دولت و مردم وجود ندارد؟

درج اين نامه همانگونه كه ذكر شد بازتابهاي فراواني داشت و مردم نقطه نظرات خود را زير نامه مزبور در سايت فرصت آنلاين درج كردند.

بخشي از نظرات مردم از اين قرار است:

يك همشهري به نام سلطانی ترجيح داده بود بجاي بيان انتقادات خود، مواد آئين نامه مسكن مهر را ذكر كند تا اهداف اوليه آنرا يادآوري كرده باشد. او نوشت:

ماده 2- اهداف تعاوني مهر: 1. ترويج و تحكيم مشاركت ، همكاري و تعاون عمومي. 2. تأمين مسكن براي آحاد مردم فاقد مسكن با اولويت اقشار كم درآمد.

ماده 55 : هيات مديره نمي تواند واحدهاي مسكوني مازاد بر تعداد اعضاي تعاوني احداث نمايد و موظف است نظارت كافي مبني بر اجراي پروژه هاي ساختماني منطبق بر پروانه ساختماني و نقشه هاي مربوطه را اعمال نمايد
تبصره :
-هرگونه تخلف و تجاوز از حدود جوازهاي صادره شهرداري و ساير مراجع ذيربط ولو با مجوز مجمع عمومي تعاوني ممنوع بوده و مسئوليت مستقيم آن متوجه مديران شركت است.

ماده53:
ز– جدول زمان بندي اجراي پروژه كه مشتمل بر عناوين مراحل پيشرفت فيزيكي (حداقل 6 مرحله ذيل)، درصد پيشرفت فيزيكي ، مهلت زماني اجرا ، قسط لازم التاديه هر مرحله و مهلت زماني پرداخت به شرح ذيل مي باشد
مرحله اول: بابت تجهيز كارگاه و اجراي مرحله فونداسيون در يك قسط
مرحله دوم: بابت اجراي مرحله اسكلت و سقف در دو قسط مساوي
مرحله سوم: بابت اجراي مرحله سفت كاري در يك قسط
مرحله چهارم: بابت اجراي مرحله نازك كاري در دو قسط مساوي
مرحله پنجم: بابت محوطه سازي در يك قسط
مرحله ششم: بابت پايان كار, هزينه اخذ سند رسمي و تسويه حساب نسبت به واحد مسكوني در يك قسط
: تبصره- 1- پرداخت مبالغ هر مرحله توسط عضو منوط به اجراي حداقل هشتاد درصد از مرحله قبل توسط تعاوني مي باشد.

فرد ديگري بنام آقایی چنين نوشت: بابا این حرفها را ول کنید یکی به داد برسه.

شهروند ديگري بنام حسيني هم ابراز عقيده كرد كه: حرف حساب جواب نداره

عباس هم نوشت: دمت گرم حرف حساب زدی

و محمد كه ظاهراً خودش عضو يكي از اين تعاوني هاست و چشم انتظار مسكن اش، چنين اظهارنظر كرد: این چه منطقی است که هرموقع به آقابان مسکن مهر اعتراض می کنیم میگویند میتونید استعفا بدهید؟! بیش از سه سال ما را منتظر نگه داشتند. تازه مسکن مهر حق ماست چه معنی میدهد ما را تهدید به استعفا می کنند؟!!

مسؤولان اداره کل تعاون استان که بر پروژه های مسکن مهر نظارت می کنند متن نامه و نظرات مردمی را روی سایت فرصت آنلاین مشاهده کرده و تصمیم گرفته اند در آینده ای نزدیک از این یک بازرسی از وضعیت این پروژه داشته باشند.
مسؤول روابط عمومی اداره کل تعاون استان در گفتگو با خبرنگار فرصت آنلاین ضمن اعلام این خبر، زمان این بازرسی را آینده ای نزدیک اعلام و تصریح کرد: بزودی هیأتی از این پروژه بازدید خواهد کرد و مشکلات و اشکالات احتمالی را مورد بررسی دقیق قرار خواهد داد.

يك همشهري ديگر بنام رضایی كه به نظر مي رسد دل پردردي دارد نوشته: از رییس ها تقاضا دارم کمی به درد ما گوش بدند واز شما میخایم فقط چیز ننویسیدحرف قشنگ نزنید یه ذره دنبال کار باشید یه ذره هم پیگیری کنید و یقه آنها را بگیرید تا جواب بدندتا مشکل مردم بیچاره حل بشد واین بیچارگی در بیایم 

آقا يا خانم سعیدی هم چنين ابرازنظر كرد: کبک پرنده ای است که خداوند غریزه ای خارق العاده به او داده و این غریزه به جای اینکه به نفع او باشد معمولا به ضرر اوست و آن این است که هر موقع مشکلی احساس می کند سر خود را در زیر برف می کند تا دیده نشود و بالطبع زود تر شکار می شود. حکایت مسکن مهر خمینی شهر نیز حکایت پر مشکلی است که متاسفانه مسئولین به جای قبول اشتباه و جبران ضرر وزیان آن، به تعریف و تمجید بی مورد و پوشالی آن می پردازند. از قدیم گفته اند حرف حساب جواب ندارد. مدیران شهر بجای تعریف واهی و به اشتباه انداختن مردم زودتر رسیدگی کنند که از بقیه شهرها عقب نباشیم

ابراهیمی هم كه به نظر مي رسد جزو سرمايه گذاران است و همچنان منتظر، نوشته است: ما حساب و کتاب سرمون نمی شه. شما بگید و حساب کنید اول گفتند 4 تا 5 میلیون، بعد از 1سال جلسه گرفتند یه کیک و ساندیس دادند گفتند 8 میلییون. سال بعد، هم کیک و ساندیس دادند و هم شربت و گفتند باید هر نفر12 میلیون بیارد. حالا که سال چهارمه کیک و ساندیس ندادن اما گفتند اگه 17 میلیون نیارید خانه را می دیم به یکی دیگه! ما که سر متر و بزرگی و کوچکی حرفی نداریم ما می خوایم یه چیزی باشه که بتونیم بعد این همه وقت پولش را بدیم و از خودمون باشه و زود ساخته بشه  حالا می خواد 60 متر باشه می خواد 85 متر، فقط از خودمون باشه.

در ميان اين نظرات، يك شهروند بنام مهدي نظر متفاوتي در سايت درج كرد: اين آقاي كارشناس مسكن چه جور كارشناسي هستند كه نمي دانند متراژ آپارتمانهاي مسكن مهر خميني شهر حدود هشتاد متر بيشتر نيست و با احتساب راه پله ها، آسانسورها، لابي ها و پاركينگها به حدود 135 مي رسد؟

و شهروندي بنام  حاج بابایی چنين به وي پاسخ داد: جناب آقا مهدی که مسکن مهر را 80 متر می دانید، آیا مردم پول 80 متر را باید بدهند و راه پله، آسانسور، پارکینگ و غیره رایگان است؟ به حساب شما 80 متر آپارتمان متری حداکثر 300 هزار تومان قیمت تمام شده برای مردم 24 میلیون تومان می شود ولی در حال حاضر قیمت مهر خمینی شهر به 40 میلیون نزدیک می شود و برنامه دولت حداکثر 75 متر به اضافه 25 متر مشاعات که جمعا حداکثر 100 متر می شد و متری 300 هزار تومان ولی همانطور که همه می دانند در خمینی شهر متراژ هر واحد افزایش یافته و قیمت را بالا برده است که بی شک دست افرادی در کار است که به منظور سرمایه گذاری در این طرح شرکت کرده اند و هدفشان داشتن خانه ای به منظور خلاصی از اجاره نشینی نبوده است بلکه ... بوده و همانطور که می دانید یا شنیده اید برخي از این افراد با نفوذ در لایه های مدیريت مهر در حال حذف افراد محروم و جایگزینی افراد دیگر هستند.

اما انتقادات به همين جا ختم نشد و مردم همچنان نظرات انتقادي درج كردند.

فرد ديگري بنام صادقی كه مشخص است خبرهاي شهرستان را دنبال مي كند چنين ابزار عقيده نمود: خمینی شهر در طولانی شدن و رکوردار شدن و تبدیل پروژه ها ( بالخصوص آنهایی که برای مردم محروم است) به آثار باستانی مقام و عنوان شایسته ای دارد که این امر به لطف مسئولین دلسوز شهر است. شما [خطاب به يكي از مسئولين] در سخنرانی و بیان مسائل خمینی شهر در حضور آقای حداد عادل از پیشرفت مسکن مهر خمینی شهر اظهار رضایت کرده بودیدکه نگرانی ما را بر انگیخت. آیا شما می دانید مسکن مهر خمینی شهر از سال 86 تاکنون مشغول بکار بوده است و مردم از آن موقع تا به حال پول داده اند؟ آیا شما می دانید داوطلبان مسکن مهر می بایستی 5 الی 8 میلیون تومان سهم آورده داشته باشند که در اکثر شهرستانها همینطور بوده است ولی در خمینی شهر این مبلغ حدود 17 الی 20 میلیون تومان است و آیا شما می دانید مردم با چه خون دلی این سرمایه اندک را فراهم کرده اند و اکثرا قادر به تهیه مبلغ افزایش یافته آن نیستند؟ آیا شما می دانید مسکن مهر خمینی شهر با ورود به سال چهارم تنها 32% پیشرفت فبزیکی داشته است و این 32% مربوط به انجام کارهای سفت کاری است که عوامل کمی را برای اجرا دارد که هنوز هم تمام نشده است و با ورود به مرحله نازک کاری ساختمان ها به دلیل افزایش ناگهانی پارامتر های دخیل در ساخت و ساز، پیشرفت کار کاهش سرعت ناگهانی و زیادی را پی خواهد داشت. جناب آقای [...] انتظار می رود کمی واقع بینانه به مسائل و مشکلات شهر نگاه کرده و به جای هم صدا شدن با مسئولین کم کار شهر و تعریف از پیشرفت کار آنها به چند سال آینده نگاه کنید که ساختمانهای مسکن مهر به دلیل تعریف های شما و دیگر مسئولین شهر و افزایش هزینه های وارده به مردم که توان پرداخت آن را ندارند ناتمام رها شده و مردم محروم به دنبال راهی برای رهایی ازضرر و زیان ناشی از آن هستند و آن زمان جوابگو که خواهد بود؟

و آقا يا خانم محمد زاده كه از وضعيت موجود به شدت گله مند است چنين نوشت: «ما می خواهیم برمستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم – آیه 5 سوره قصص» این پیام و امید قرآن است برای کسانی که نمی توانند در این دنیا خانه دار شوند. بگذارید مدیران مسکن مهر هر چه می خواهند زور بگویند و ناحقی کنند... اسممان را به دلیل نداشتن مابقی 17میلیون بعد از 4 سال حذف کنند و ما را از خانه دارشدن محروم کنند و هیچ کسی هم به فریاد ما نرسد. خدا وعده حق داده است.

و  محمدی هم اينگونه انتقاد خود را عيان ساخت: واقعا دستشون درد نکنه! بعد 4 سال که پول دادیم و حالا حالاها، باید هم اجاره خونه بدیم هم قسط وام پولی که به آقای ... برای خونه های مهر دادیم حالا گفتند اگه باقی پول را نیارید خونه ها را میدیم به یکی دیگه! شما بگوید از کجا بیاریم بقیه پول را بدیم؟ چرا اول اینجور گفتند این خونه ها با 5- 4 ميلیون که بیارید به تون می دند حالا می خوان .... چرا کسی گوش نمی ده؟ چرا امام جمعه، فرماندار، نماینده به داد ما نمی رسه؟ اگه خونه را بدند به یکی دیگه ما چی کار کنیم بعد 4 سال؟... 

و  احمدی نامي هم به بيان تشكر از فرصت و كارشناس مسكن بسنده كرد: با تشکر از شما که از درد دل ما گفتی.

و حسن رحیمی هم: دست مریزاد واقعا درست میگوید.

يك شهروند ديگر بنام شمس هم همينگونه تشكر كرد: به خدا حرف دل ما را زده، به کی بگیم ما خانه بزرگ و کلاس بالا و شیک نمی خوایم. یه چاردیواری کوچک می خوایم که بتونیم پولش را بدیم و ازخودمون باشه تا از اجاره نشینی نجات پیدا کنیم. به خدا از اسباب کشی و داد و بیداد صاحبخانه خسته شدیم. به داد برسید تا زودترساخته بشه.

هوازاده هم كه ظاهراً مستأجر است نوشته: کاش این درد دلها که درد همه مردم مستاجر و بی خانمان است اثری داشته باشد. آری سواره از پیاده خبر ندارد و صاحبخانه از دل و زندگی مستاجر بی خبر است. کاش این خانه ها زودترساخته می شد.

و فردي بنام  سلیمانی كه شايد در مسكن مهر خميني شهر عضو نباشد چنين نوشت: یعنی مسکن مهر این همه مشکلات داره و مسئولین شهر اهمیتی نمی دهند؟ بابا ای ول چه مسئولین دریا دلی داریم! این همه مشکل آب تو دلشان تکان نمی خوره؟ پارسال سال همت مضاعف کار مضاعف بود نتیجه برای شهر ما این شد امسال که طبق رهنمود رهبر عزیز سال جهاد اقتصادی است می خواهند چه کار کنند؟

اين حجم واكنش و انتقاد مردمي حداقل پيامي كه به همراه دارد آنست كه مسكن مهر خميني شهر دچار مشكلات و اشكالاتي است و لازم است مسئولين شهرستاني و استاني به درددل و انتقادات فزاينده مردم توجه كنند.

فرصت هم از همين زاويه و بدون آنكه نظر سلبي يا ايجابي نسبت به انتقادات داشته باشد و به دليل آنكه همواره تلاش كرده تريبون مردم و مشكلات و خواسته هايشان باشد اقدام به انعكاس نامه مزبور نمود تا مسئولان مسكن مهر خميني شهر به پاسخگويي نسبت به انتقادات وارده اقدام كنند.

البته برخي مسئولان مسكن مهر بجاي پاسخگويي به انتقادات مطرح شده، صرفاً عصبانيت خود را از انتشار اين نامه در فرصت بروز دادند.

فرصت همچنان منتظر پاسخ اين مسئولين است.

اما انتشار نامه روي سايت و درج نظرات فراوان مردمي در ذيل آن، يك تأثير ديگر هم داشت و آن اينكه مسئولان اداره كل تعاون استان كه بر پروژه هاي مسكن مهر نظارت مي كنند متن نامه و نظرات مردمي را روي سايت فرصت آنلاين مشاهده كرده و تصميم گرفته اند در آينده اي نزديك از اين يك بازرسي از وضعيت اين پروژه داشته باشند.

مسئول روابط عمومي اداره كل تعاون استان در گفتگو با خبرنگار فرصت آنلاين ضمن اعلام اين خبر، زمان اين بازرسي را آينده اي نزديك اعلام و تصريح كرد: بزودي هيئتي از اين پروژه بازديد خواهد كرد و مشكلات و اشكالات احتمالي را مورد بررسي دقيق قرار خواهد داد.

با اين وصف، اميد زيادي وجود دارد كه مسائل مسكن مهر خميني شهر كه متأسفانه چندان مورد عنايت مسئولان شهرستان قرار نداشت با نظارت دقيق تر مسئولان استاني سر و سامان بيشتري يابد.