مسائل ریاضی ویژه دانشجویان خمینی شهری

ارسال در زنان و جوانان

 

nishkhandتو کتابهای ریاضی دوران تحصیلی مسائل ریاضی با مزه ای به چشم می خورد از جمله اینکه یه حوضی بود که ابعادی داشت و باید حساب می کردی چقدر آب می گیره، بعد یه فواره داشت که در دقیقه یه مقدار آب وارد حوض می کرد و از طرف دیگه یه خروجی یا نشتی داشت که در دقیقه یه مقدار آب از اون در می رفت.

آخر سر هم باید حساب می کردیم ببینیم کی فواره زورنشتی می شه و حوض پر می شه حالا چه هدف و افکاری تو طرح این مسئله وجود داشت نمی دونیم شاید جا پای استعمار یا افکار اسرافی و یا حداقل مهندس معیوب ذهن را بشه پیدا کرد و شاید هم می خواستند یاد بگیریم که باید درآمد بیش از مخارج باشه نه مثل حالا که عکس قضیه هست به هر حال باید اونا حل می کردیم.

 

اما حالا که ماشاء ا... بزنم به تخته اتوبوس اتوبوس دانشجو از شهر روانه دانشگاههای مختلف درون و بیرون شهر می شه و حتی در مقاطع تحصیلات تکمیلی هم دانشجوی رشته های ریاضی و آمار داریم بد ندیدم چند مسأله ریاضی اونم در رابطه با مسائل شهر خودمون به اقتضای عادت هم که باشه طرح کنم که اساساً حال میده مسائلی طرح کنی و دانشجو نتونه حل کنه یا توش گیر بیفته بگذریم که درست اونه که مسائلی را که هست بدی تا اونا حل کنند مثل اونطرف آبی ها که این جوری مشکلاتشون را راست و ریس می کنن.

اما مسئله

در صورتیکه 90/9 پلاک ملک ریز و درشت در حریم خیابان شهید صدوقی (به عنوان یک نمونه از طرح های وامانده عمرانی شهری) وجود داشته باشد که نیاز به آزاد سازی دارد و سرعت متوسط آزاد سازی املاک برای هر پلاک سیزده ماه و سیزده روز و سیزده ساعت و سیزده دقیقه و سیزده ثانیه باشد محاسبه فرمایید:

الف: در حالت عادی چند سال طول می کشد تا تمامی پلاک ها آزاد شود؟

ب: متولدین چه سالی قادر خواهند بود اجرای کامل طرح را ببینند؟

ج: در صورتیکه هر هشت و نیم سال یکبار یک اختلاس قابل توجه میلیاردی در شهرداری صورت بگیرد، چند سال تأخیر در افتتاح طرح به وجود خواهد آورد؟

د: در صورتیکه تورم سالانه بین 15 تا 20 درصد در سال باشد و هر درصد تورم به میزان سیزده روز و سیزده ساعت و سیزده دقیقه و سیزده ثانیه اتمام طرح را به تأخیر بیندازد اتمام آن با حالت الف را با چند سال تأخیر روبرو خواهد کرد؟

ه: محاسبه کنید در صورتیکه به همین منوال نشریه فرصت انتشار یابد در چه شماره ای از هم اکنون فرصت یک تیتر آماده تحت عنوان »بالاخره طرح خیابان شهید صدوقی پایان یافت» خواهد داشت؟

و: در صورتیکه عمر متوسط افراد در کشور هفتاد سال و در شهرستان ما به دلیل حرص و جوش و نیز موتورسواران آنفلوآنزایی ده درصد کمتر باشد، یک فردی که در سال 1390 متولد شود نیاز به چند سال وقت اضافی برای مشاهده اتمام طرح مذکور دارد؟

ز: محاسبه کنید در صورتی که فرزند یا فرزندانی از فرزندان مسؤولین و مدیران شهر در سال 1390 ازدواج نماید، ندیده (نسل چهارم) مسؤول و مدیر مذکور در چند سالگی و با چه بادکنکی در مراسم افتتاح طرح شرکت خواهد کرد؟

خب اینم نمونه سؤال که می خواستید و عاشق اون هستید اما بدونید که چون شهر ما مسئله زیاد داره سؤال هم خیلی می شه طرح کرد و الکی دلتون را خوش نکنید که به نمونه سؤالها و بانک اون دست پیدا کردید. هر دفعه سؤال، به روز می شه تاز همین سؤال هم دچار خودسانسوری است. بهتره خودتونا واسه حل مسائل آماده کنید.