گروهی را از پژوهشگاه تهران برای بررسی تحقیق در مورد «تونل کهندژ» اعزام می کنم

ارسال در تاریخ

سال هاست ادعاهای افرادی که وارد دالانه ای بزرگ در نقاطی از شهر شده اند دهان به دهان نقل می شود. رسول صرامی کارشناس ارشد باستان شناسی از جمله کسانی است که معتقد است چنین دالانه ای وجود دارد. وی اخیرا در گفتگو با خبرنگار فرصت آنلاین مدعی شد که دو نقب دیگر از تونل کهندژ یکی در دیمیتریون و دیگری در اطراف کوه آتشگاه را پیدا کرده است. صرامی ادامه داد: این دونقب با توجه به نوشته های میرزا حسن خان جابری انصاری و جستجوهای بنده خودش را نشان داد.


وی ادامه می دهد: اولین بار با توجه به شباهت های تونل مسجد جامع نایین با مسجد جامع خوزان پی بردم که اگر تونلی در خمینی شهر باشد حتما باید یکی از دهنه های آن را در اطراف این مسجد جستجو کرد. از این رو به بررسی زیرزمین خانه های اطراف پرداختم و یکبار هم نماینده وقت (سید محمود ابطحی) را به نقطه مورد نظر برده و شواهدی را که به دست آورده بودم به وی نشان دادم.


صرامی با ابراز امیدواری از اینکه مسوولان اقدامات لازم را جهت کشف این تونل با حضور باستان شناسان و حفاران انجام بدهند، گفت: سال گذشته باستان شناسان ایتالیایی در پی گزارشات مردمی از وجود یک تونل با کارکرد آشپزخانه، به جستجو و حفاری پرداختند و این آشپزخانه شاهی را که گفته شده در آن غذای امپراطور روم را دست به دست می کردند، از دل زمین بیرون آوردند و این کشف می رساند که گفته های مردم آنقدر ارزش دارد که بر اساس آن تحقیق علمی انجام شود.


این گونه خبرها و ادعاها سبب شده است تا شنیده هایی از پیگیری های برخی مسوولین برای یافتن چنین مکانی منتشر شود. سال قبل اخباری از سفر یک هیات باستان شناسی از میراث فرهنگی کشور به خمینی شهر برای بررسی علمی موضوع انتشار یافت اما این سفر هرگز تحقق نیافت. در سال جاری شهرداری آمادگی خود را برای حفاری در هر نقطه ای که احتمال رسیدن به دالانه وجود دارد اعلام کرد ولی کارشناسان می گویند این کار باید با روش های علمی و توسط باستان شناسان صورت گیرد. در تازه ترین تحول و در جریان سفر معاون رییس جمهور به خمینی شهر، نماینده مجلس خطاب به رییس سازمان میراث فرهنگی کشور ضمن اشاره به وجود دست هایی برای جلوگیری از کاوش در مورد تونل کهندژ از سلطانی فر خواست تا تکلیف این شایعات را روشن کند و معاون ریس جمهور در پاسخ قول داد که گروهی را از پژوهشگاه تهران به شهرستان اعزام نماید تا با اعتبارات سازمان مطبوع وی مطالعات خود را در این باره شروع کنند.