چگونه از مرگ مشاهیر و مفاخر پیشگیری کنیم؟

ارسال در تاریخ

 به همین جهت باید تلاش کرد تا گرد غریبی از چهره بزرگان پاک کرده و به طرق مختلف آنها را به خودی ها و دیگران معرفی کرد و در عین حال در حفظ نام و آثار آنها تلاش کرد. بسیاری از شهرها در این زمینه قدم های بزرگی برداشته اند که به آنها اشاره می کنیم اما زنده نگه داشتن نام بزرگانی که شهر ما مفتخر به وجود بسیاری از آنهاست از طرق مختلف قابل اجراست که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:


- نگارش زندگینامه مشاهیر و مفاخر شامل شرح حال، خدمات و آثار


- انتشار تالیفات و آثار باقی مانده از آنها


- نام گذاری معابر، خیابان ها، میادین، فضاهای سبز، مدارس، دانشگاه ها، دانشکده ها و دیگر مراکز عمومی به نام مشاهیر منطقه


- برپایی برنامه های هنری و مسابقات دانش آموزی و دانشجویی به نام و یا با موضوع مشاهیر و مفاخر


- برپایی یاد واره ها


- تولید فیلم های مستند و داستانی پویا نمایی


- چاپ عکس روی نوشت افزار، لباس و درب و دیوار شهر


- برپایی نمايشگاه با عنوان مشاهير


- تشکیل سازمان های مردم نهاد با موضوع مشاهیر و مفاخر


- ایجاد پارک های ویژه مشاهیر و مفاخر
به عنوان نمونه می توان به «پارک مفاخر رشت» با مساحت ۷۳ هزار مترمربع اشاره کرد که امسال افتتاح شده است.
هرکدام از خیابان‌ها و معابر اصلی این پارک به نام یکی از مشاهیر و مفاخر رشت نامگذاری و قطعات بوستان چمارسرای رشت به نام ۱۳ گروه از مفاخر رشت در زمینه های علمی، فرهنگی، هنری و ایثار و شهادت اختصاص یافته است.

parke mafakher
«پارک مشاهير تربت حيدريه» نیز که تنديس ۱۶نفر از مشاهير دوران معاصر این شهر را در خود جای داده نیز از دیگر نمونه های این دسته از پارک ها است.
در پارک مشاهیر تربت حیدریه تندیس های مشاهیری مثل مرحوم «شيخ احمد تربتي» مدير مسوول روزنامه «روح القدس» جزو اولين روزنامه نگاران شهيد کشور و شهيد «صدرالعلماي تربتي» از طرفداران تفکر مشروطه و شيخ فضل ا... نوري و...به چشم می خورد.
علماي داراي مرتبه اجتهاد، خيّران و واقفان بزرگ، ادبا و نويسندگان، شهداي محوري و سرداران دفاع مقدس، دانشمندان و محققان از رجالي هستند که تنديس آن ها در این پارک جاسازی شده است. در همین رابطه پارك هاي موضوعي نیز در اصفهان در حال احداث است که از جمله آنها می توان به پارك مشاهير دوره صفويه و پارك مشاهير دوره جوان اشاره کرد. این گونه پارک ها در شهرهای اشتهارد، بوکان، کرمان و اراک نیز احداث شده و یا در حال احداثمی باشد.

park-mashahir-295x160
- ساخت تندیس ها و سردیس های مشاهیر و مفاخر
در برخی از شهرها تندیس ها و سردیس هایی از مشاهیر منطقه ساخته و در مکان های مناسبی نصب و یا نگهداری می شود. دکتر علیرضا خاقانی که تندیس هایی سیلیکونی از تعدادی از مشاهیر کشور ساخته و نمایشگاهی با عنوان «مشاهیر ایران» برپا کرده می گوید: «در بسیاری از کشورهای دنیا، موزه ای تحت عنوان مشاهیر و مفاخر علمی و فرهنگی آن کشور وجود دارد که موزه مادام توسو در لندن یکی از جالب ترین آنهاست و شعبی در سایر کشورهای اروپایی نیز دارد.

 

- ساختن بناهای یادبود فردی و دسته جمعی
یکی دیگر از روش های حفظ نام و یاد مشاهیر و مفاخر یک منطقه ساخت یک بنای واحد و گذاشتن سنگ قبرها و شمایل ها و معرفی اجمالی آنها می باشد. یکی از بارزترین این بناها، مقبره الشعرای تبریز است. مقبره الشعرا (آرامگاه شاعران) یکی از گورستان‌های تاریخی شهر تبریز است که در محله سرخاب واقع شده. در این بنا مقبره شهریار و تندیس ها و تابلو هایی از دیگر شاعران این دیار به چشم می خورد.

shoara
- ایجاد خانه و موزه مشاهیر و مفاخر
* «عمارت امیر بهادر» یا خانه مفاخر ایران در تهران

emarat amir bahador
* خانه «حاج افتخارالاسلام نبوی طباطبایی» در بروجرد که به عنوان موزه مفاخر و مشاهیر این دیار از آن استفاده
می شود.
* «خانه خاتمی» در اردکان که به عنوان موزه مفاخر این شهر و جایگاه معرفی 60 نفر از مفاخر آن است.
* «خانه مفاخر و مشاهیر استان سمنان» با معرفی و تجلیل 40 نفر از مفاخر این استان

semnan
- استفاده از فضای مجازی
علاوه بر راهکارهای 12 گانه ارائه شده برای معرفی مشاهیر، در فضای مجازی هم می توان همان موارد را به کار برد. در برخی از شهرستان ها تعدادی از ادارات و نهادها مانند میراث فرهنگی و شهرداری ها و تارنماهای خصوصی به معرفی برخی از مشاهیر منطقه خود پرداخته اند.


ارزیابی وضعیت موجود معرفی مشاهیر در شهرستان خمینی شهر
از بین راهکارهای 13 گانه معرفی وگرامیداشت مشاهیر و مفاخر در شهرستان خمینی شهر موارد کمی از آنها به کار گرفته شده و از موارد دیگر در شهر خبری نیست. درباره زندگینامه مشاهیر و مفاخر شهر کتاب ویژه ای به چاپ نرسیده و در عین حال تالیفات وآثاری از شعرا و علمای خمینی شهری وجود دارد که هرگز چاپ نشده است گرچه برخی معابر، خیابان ها، میادین، مدارس و دانشگاه ها به نام مشاهیر منطقه نام گذاری شده است ولی در بسیاری از موارد در انتخاب مکان دقت کافی نشده و یا در حد و شان فرد مورد نظر نمی باشد و از طرف دیگر نام بسیاری از بزرگان هنوز بر هیچ یک از اماکن شهر گذارده نشده است. به جز در برخی از مدارس و در حد محدود هیچ برنامه هنری و مسابقات دانش آموزی و دانشجویی به نام و یا با موضوع مشاهیر و مفاخر در شهرستان نمی توان سراغ گرفت و این در حالی است که دست آموزش و پرورش و دانشگاه های شهر در این باب بسته نیست. در شهرستان خمینی شهر نه تنها هیچ پارک و قطعه ای ویژه مشاهیر و مفاخر وجود ندارد حتی یک سردیس هم از آنها در میادین و اماکن به چشم نمی خورد اما در برپایی یادواره به ویژه در مورد شاعران کم و بیش شاهد حرکت هایی در شهر و البته بیشتر توسط مردم بوده ایم.


دایر کردن نمايشگاه با عنوان مشاهير یکی از راهکارهایی است که می توان از آن بهره برد. گرچه به همین منظور از نوروز 1393نمایشگاهی از شمایل 30 نفر از مشاهیر خمینی شهر در خانه مجیر دایر شده است اما همچنان جای خالی خانه و موزه مشاهیر و مفاخر را پر نمی کند. از بین سازمان های مردم نهاد شناسایی شده و فعال در شهرستان توسط فرصت آنلاین که در بخش دانشنامه در قسمت علم و فن آوری در دسترس است نیز سمنی با موضوع مشاهیر و مفاخر خمینی شهر به چشم نمی خورد.


استفاده از فضای مجازی برای معرفی بزرگان یک منطقه علاوه بر این که ساکنان همان منطقه را برخوردار می کند برای عموم کاربران در هر نقطه ای قابل استفاده بوده و چهره شهر را هم به درستی نشان می دهد. خوشبختانه فرصت آنلاین با علم به این موضوع دانشنامه به روز خود را طراحی و دائم به حجم مطالب آن می افزاید و به جرات می توان گفت در زمینه معرفی مشاهیر و مفاخر شهر پیشرو و مرجع بوده و به راحتی می تواند پشتیبان عملیاتی شدن دیگر راهکار های 12 گانه مذکور باشد.