اينجا بزرگان علم و فرهنگ خفته‌اند

ارسال در تاریخ

این گورستان ها پیکر کسانی رادرخاک خود کشیده استکه گرچه اکنون  خاموش هستند اما روزگارانی درعصه های مختلف یکه تاز میدان بودند كسانی است كه افتخار علم و فرهنگ این سرزمین هستند، کسانی که اسمشان هميشه خواهد درخشید... دکتر میرحامد سیادت، ابوالحسن عمادالشریعه، آیات سیدمحمد حسین آیت میردامادی، املایی، احمدی، قصری، جبل عاملی، استاد طلایی، علامه میرمحمد اشرف، صهري، ملاابوتراب و ...
در سومین نوبت از این گزارش با هدف آشنایی با این بزرگان، به گورستان پلارت، پرداخته شده و مشاهیر مدفون در آن -که دارای مزار مشخصی هستند- معرفی و شمه ای کوتاه از زندگانی آنان بازگو گردیده است. درنوبتهای قبلی مشاهیر مدفون در قبرستان ورنوسفادران و مشاهیر مدفون در جوار امامزاده سید محمد سیدمحمد معرفی شدند.

مشاهیر مدفون در قبرستان پلارت
 پلارت pelart نام قسمتی بیابانی که در حال حاضر قسمتی از آن جزو دانشگاه صنعتی اصفهان و قسمتی از آن گورستانی به همین نام است  درباره وجه تسمیه آن رسول صرامی معتقد است
پلارت از دو جزء پل و اَرت تشکیل شده است. پل به معنی سرزمین (کَرت) و یا زمینی است که به جهت کشت و زرع آماده سازند و اَرت به معنی پاک و مقدس و غیور و نام یکی از ایزدان در آیین زردشت است. با توجه به کتیبه­ی خشایارشاه و نوشته­های حمزه اصفهانی در خصوص ویران کردن پرستشگاهها و پرستیدن ارت یا اَشی به جای خدایان، می­توان نتیجه گرفت که احتمالاً نام قدیم«سده»، پلارت بوده. احتمالاً چون در روزگار هجوم بیگانگان به این ناحیه، جنگجویان سده دلاورانه مقابل آنان سنگر گرفتند، از آن روزگار این ناحیه را پلارت نامیدند.بهر تقدیرپلارت برای قبرستانی که مقابل دانشگاه صنعتی واقع شده بکار می رود.

آیت الله بحرالعلوم میردامادی
وی در اصفهان از حضور اساتید حاج آقا رحیم ارباب، حاج شیخ محمد حسن نجف آبادی و ... و در قم از محضر آیات عظام بروجردی، امام خمینی، علامه طباطبایی، مرعشی نجفی ، گلپایگانی بهره جست. ایشان صاحب تالیفات متعدد از جمله رساله در سیر و سلوک، سیری در اخلاق اسلامی، تقریرات درس آیت ا... بروجردی و ...میباشد. بحرالعلوم در مهرماه 1369 از دنیا رفته وجنازه اش از اصفهان به خمینی شهروتا قبرستان پلارت بر سر دست تشییع ودر انجا به خاک سپرده شد.

آیت الله باقریان
وی در سال 1305 شمسی در سده متولد شد، تحصیلات علوم دینی را از حوزه علمیه اصفهان شروع نمود و مدتی نیز مدیر مدرسه علمیه مشکات بود. سپس راهی قم شده و از محضر آیا ت عظام محقق داماد، امام خمینی ، اراکی، گلپایگانی، نجفی، مرعشی و ... بهره جسته به درجه اجتهاد نائل آمد. وی سالها سطوح عالیه فقه و اصول و کلام را تدریس نموده و ایامی را در زادگاهش کهندژ به سر برد. وی در اول آذرماه 1370 شمسی به لقاءالله پیوست.


حاج آقا صفارنژاد
مرحوم حجت الاسلام و المسلمین دکتر حاج شیخ محمد رضا صفارنژاد در پنجم شهریور ماه 1336 هجری شمسی در شهرستان خمینی شهر به دنیا آمد. پس از سپری کردن تحصیلات ابتدایی، به خاطر علاقه فراوانی که به دروس حوزوی داشت وارد این بادی شد و دروس خارج فقه و اصول را زیر نظر اساتید حوزه همچون مرحوم مدرس افغانی، شیخ عبدالقاسم شوشتری، آیت ا... صلواتی، آیت ا... ستوده و آیت ا... موسوی تهرانی و آیات عظام مکارم شیرازی، وحید خراسانی و مرحوم میرزا جواد تبریزی فراگرفت.
در غروب 19 فروردین ماه سال 1386 درحالی که کاروان زیارتی اعزامی از اصفهان در حال بازگشت از زیارت حرمین شرفین حضرت امیر المؤمینی (ع) و حضرت اباعبد ا... الحسین (ع) بودند، اتوبوس حامل زائران در نزدیکی شهر ایلام در اثر سانحه با یک دستگاه کامیون به دره ای سقوط کرد که در اثراین سانحه 30 نفر از زائرین ابا عبد ا... الحسین (ع) ازجمله حاج آقا صفارنژاد درگذشتندوی پساز تشییع در قبرستان تاریخی پلارت دفن گردید.