کرتمان

ارسال در تاریخ

وجه تسمیه کرتمان:

کرتمان نام دهی بزرگ است در باختر اصفهان، باز هم آن سوی­تر در باختر کوه آتشگاه در شهرستان خمینی­ شهر واقع شده است. متأسفانه به غلط آن را قرطمان با ق ترکی و طاء عربی می­ نویسند و ندانسته­ اند كه چنين اسمی درخور این دیه بزرگ در شهرستان خمینی­ شهر نیست. نوشتن نام کرتمان به صورت قرطمان غلط آشکار است. کرتمان در حال فروش املاک خالصه دولتی در اواخر دوره ناصر الدین شاه قاجار فروخته و به تصرف شريعتمدار اصفهان پسر مرحوم آیت اله آقا نجفی در آمد. پس از او وارثانش به نگهداری آن توفیق نیافتند و آن را بفروختد و اینک خرده مالک است. در روستای کرتمان پرورش گل شب‌بو و تزیینی و کشت برنج و گندم و جو و سیب زمینی و پیاز به همراه باغ­های گیلاس و آلبالو و زردآلو و آلوچه، زیبایي خاصی به این منطقه داده است. واژه کرتمان از دو جزء کرت یا کرته اوستایی به معنی زمین کشاورزی که بخش شده و برای آبیاری آماده گشته و نیز جزء دوم مان به معنای خانه است و کرتمان روی هم خانه و جایگاه زراعت معنی می­ دهد.

 متأسفانه  چندين سال است كه كرتمان را قرطمان با قاف تركي و طاء عربي مي نويسند و اين واژه به غلط در اذهان فرو رفته (با شير اندرون شد و با جان به در رود)
هشت حرف است آن كه اندر فارسي نايد همي                                
تا نياموزي نباشي اندر اين معني معاف
بشنو از من تا كدام است آن حروف
ثا و حا و صاد و طا و ظا و عين و قاف
چار ديگر خاص باشد در زبان پارسي
برشمارم بر تو يك يك پ و چ و ژ و گاف
به هر حال واژه قرطمان درخور اين ديه بزرگ و زيبا در بلوك ماربين نيست و بايد نوشتن به صورت كرتمان كه فارسي صحيح، كهن و زيباست را آموزش دهيم