مروری بر روز شمار آبان ماه شهرستان خمینی شهر

ارسال در تاریخ

از آبان 1333 تا آبانماه جاری شهرستان خمینی شهر شاهد وقوع حوادث متنوعی در حوزه ها متفاوت اجتماعی ، فرهنگی،آماری وحوادت وپدیده های آب وهوای وسیاسی بوده است
آبان 61 سال قبل بارش شدید باران از اواخر آبانماه شروع شدو بیش از 20 روز ادامه داشت که این بارشهاسبب وقوع سیل درمنطقه اصفهان ازجمله ماربین وقراء سده شد.میزان بارشها در این مدت 700 میلیمتر بود در حالی که میانگین بارش در این منطقه درحالت عادی 150 میلیمتر است.


درگذشت دکتر حامد سیادت بنیانگذار طب عفونی کشورو در گذشت دکترمرتضی سیادت از اولین های علم ویروس شناسی هردو از فرزندان آیت الله سید ابوالحسن سیادت معروف به عماد الشریعه که خدمات شایسته ای در حوزه بهداشت ودرمان وتشخیص وجلوگیری از بیماریها به مردم کشور وجامعه علمی وتربیت دانشجویان کردنداز دیگر وقایع آبانماه ها می باشد این دو بزرگوار هردو درحریم امامزاده سید محمد خمینی شهر به خاک سپرده شده اند.


وفات آیت الله سيد ابوالمعالي درچه اي از مشاهیر شهر درچه دومين فرزند آيت­الله ­العظمي سيد محمد باقر درچه اي هنگام مسافرت به مشهد مقدس و تشییع باشكوه وی در مشهد واصفهان در ابانماه33 اتفاقی است که هنوز برخی به خاطر دارند.


از حوادث سیاسی قابل توجه در تقویم روز شمار آبانماه آغاز رهایی زندانیان سیاسی شهرستان در آبان 1357 از زندان€Œهای ستمشاهی و استقبال مردم شهرستان از آنها می باشد.
آیت اله احمدی، حجت اسلام سعیدیان فروشهید محمد مهدی داورپناه از جمله این آزاد شدگان بودندن گفته می شود حدود 25 زندانی سیاسی در بحبوحه انقلاب اسلامی در زندانهای رژیم شاه بوده.حجج اسلام صلواتی ، موسوی ،مولوی قانع پور وآقایان صرامی، آقابابایی، آذربایجانی، دکتر صلواتی، برادران صادقی، صفار و... اسامی تعدادی از شهروندان خمینی شهری هستند که پشت میله های رژیم شاه را تجربه کرده اند.


برگزاری انتخابات میاندوره ای دورسوم مجلس شورای اسلامی حادثه سیاسی دیگری است که درآبان 1367 رقم خورد وحجت الاسلام محمد جعفر سعیدیان فر را برای دومین بار به مجلس فرستاد.


در گذشت سید محمود ابطحی نماینده دوره€Œهای پنجم و هفتم مردم خمینی€Œشهر درمجلس شورای اسلامی هنگام بازدید از شرکت سیمان کارون ،در مسجد سلیمان بر اثر سکته حادثه ای بودکه در آبان1392 رخ دادو نظر سیاسیون را معطوف به شهرستان کرد. باز خوانی اسناد آبان ماه ها سندی از یک گزارش ساواک در سال1357ازتظاهرات اهالی محله زاغ آباد همایونشهر را برملا می کند که بر نقش این کانون مبارزاتی مردم انقلابی شهرستان صحه می گذارد.


تظاهراتی و راه€Œپیمائی که پلیس مجبور به مداخله و تیراندازی هوائی شد و در جریان آن عده€Œای از تظاهرکنندگان و مأمورین انتظامی مجروح و عده€Œای نیز (درحدود 15 نفر) به علت شرکت در تظاهرات ومقابله با پلیس دستگیر شدند.


تاسیس کتابخانه عمومی علامه میردادماد
به همت و پیگیری مرحوم حجه الاسلام و المسلمین حضرت آیت الله سید جعفر میردامادی (ره) و برادرشان تحت پوشش نهاد کتابخانه های عمومی کشور با بیش از 11000 نسخه در زمینه منابع دینی و علوم حوزوی واقع درخیابان شریعتی جنوبی جنب مجتمع الزهرا درآبان92 از رخدادهای فرهنگی ماندگار آبان این سال است.


اتفاق تاثیر گذار دیگر فرهنگی که شروع آن به آبان ماه سالهای دهه 50 بر می گردد فرهنگ استفاده از تابلوها وتاج گلهای مصنوعی خیریه هادر مراسم عزا داری ها به جای تفت و تاج ویا دسته های گل طبیعی است که از منابع درآمدی این تابلوها وتاج گل های مصنوعی دست خیریه ها در خدمت رسانی باز شد.


تکمیل قسمت عمده حسینیه باولگان (مجموعه فرهنگی مذهبی امام حسین(ع) در آبان 1391(محرم1434)از دیگر وقایع فرهنگی آبانی بود.
اما چند اتفاق عمرانی نیز درآبان رقم خورده است . در سال1351عملیات احداث بلوار شهید منتظری(داریوش )که تا میدان صهری ادامه یافت شروع شدودرآبان سال 1384 بود که با شروع به
احدا ث پارک های علیمردان خان ،بهشت،مهروباغ بانوان تحولی در توسعه فضاهای سبز شهر به وجود آمد.


لازم به ذکر است که پنج سرشماری نفوس همزمان با سراسر کشور در آبان سالهای مختلف در این منطقه به سر انجام رسیده است.


منابع:
پایگاه مجازی هوا شناس
مقاله سیلاب ومروری بر سیلابهای استان اصفهان دکتر مسعود
گفتگو با حاج قنبر سعیدی متولد 1303
هیات امنای "مجموعه فرهنگی مذهبی امام حسین(ع) خمینی شهر"
انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک جلد 16
ماهنامه شهر وشهروند اسفند1384صفحه22
مرکزآمار ایران