8بانوی خمینی شهری که در جمعه خونین مکه به شهادت رسیدند

ارسال در تاریخ

روز ششم ذیحجه سال 1366 (ه. ش) حاجیان ایرانی به همراه برخی از حجاج سایر کشورها که به صف ایرانیان پیوسته بودند، راهپیمایی عظیم برائت از مشرکین را در مکه معظمه آغاز کردند. حجاج بیت الله الحرام در این راهپیمایی ضمن اظهار تنفر از آمریکا و اسرائیل، از همه کافران و مشرکان اعلام برائت نموده، مسلمانان سراسر جهان اسلام را به اتحاد و یکپارچگی جهت مبارزه بی امان با سلطه قدرت های شیطانی دعوت نمودند.


راهپیمایان، پس از استماع پیام تاریخی رهبر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)، با شعار الله اکبر، لا اله الا الله برای ادای نماز مغرب روانه حرم شدند. پس از طی مسافتی، در حالی که پیشاپیش جمعیت عظیم راهپیمایان، زنان و گروهی ازجانبازان در حرکت بودند، ناگهان ستون هایی از نظامیان آل سعود هویدا شد. آنان لحظه ای بعد، به طرف صفوف حمله کردند و با باطوم بر سر و روی زائران کوبیدند. این گروه از یک سو و گروه دیگری نیز از بالای پله€Œ ها و ساختمان ها سنگ، آجر، آهن، شیشه و بلوک سیمانی بر سر و روی مردم می €Œریختند. پس از آن، شلیک گازهای سمی و خفه کننده آغاز شد و به دنبال آن رگبار گلوله €Œها به قصد کشتن راهپیمایان برائت ازمشرکین به سوی آنان سرازیر گردید و عده ای درخاک و خون غلتیدند.


چادرها از سر زنان افتاد، افراد زیادی در زیر دست و پاها له شدند و عده€Œ ای به وسیله گازهای خفه کننده و رگبار گلوله€Œ ها به شهادت رسیدند.
حجاج خمینی€Œ شهری همراه دیگر حجاج در این مراسم شرکت داشتند که 8 نفر از آنها به شهادت رسیدند. 


اسامی این شهدا عبارتند از:
- شهیده بیگم شفیعی مصطفی 34 ساله

parvin aghakocheki
- شهیده پروین آقاکوچکی فرزند محمدحسن 25 ساله

roghaye parishani
- شهیده رقیه سلطان پريشاني فروشاني فرزند محمدعلي 57 ساله

sarvar davarpanah1
- شهیده سرور داودرپناه فرزند جعفر 29 ساله

shahin kazemi
- شهیده شهین کاظمي فرزند يدالله 29 ساله

efat shafiee
- شهیده عفت شفيعي فروشاني فرزند فتح اله 29ساله

kokab mojiri
- شهیده کوکب مجیری فروشانی فرزند محمد 56 ساله

masome ghaforian
- شهیده معصومه غفوريان فرزند قدمعلي 32 ساله


با تشکر از کنگره سرداران و 2300 شهید خمینی شهر