تنوع بالای خیریه ها نشان دهنده توانایی خیرین شهرستان در اداره کردن خیریه ها است

ارسال در خبر و گزارش

"خمینی شهر در زمینه رسیدگی به امور خیر از جمله شهرستان هایی است که حرف اول را در کشور می زند. اگر بخواهیم یک شهر را در امور فعالیت خیر در استان مثال بزنیم، شهر خمینی شهر است." این بخشی از گفته های دکتر فیروزآبادی معاون وزیر تعاون است.

 

خوشبختانه دایره امور خیریه و موضوعات آن در شهر ما روز به روز در حال گسترش است. اموری که پیش از این به مسجدسازی و کمک به ایتام و مستمندان محدود بود امروز به گونه ای گسترده شده که حوزه های بهداشت، ورزش، میراث فرهنگی و ... را هم پوشش داده است.
از چرایی این موضوع که بگذریم باید در نظر داشت این گونه اقدامات "مکمل" بودجه های دولتی باشد نه "جایگزین" آن و مدیران دولتی در سطح کشور و استان به هنگام تصویب بودجه نباید نگاه "جایگزین" به این کمکهای خیریه داشته باشند.


پر رنگی فعالیت های خیر و عامل المنفعه در شهرستان بر هیچ کس پوشیده نیست اما تعدد فعالیت های خیر نظیر انجمن خیرین بیمارستان ساز، ورزش یار، کتابخانه ساز، مدرسه ساز، مسکن ساز، کارآفرین، در کنار خیریه هایی که به طور سنتی خانواده های نیازمند را مورد حمایت قرار می دهند نکته مهم و پر رنگی است که حاکی از تنوع و انواع فعالیت های خیر در شهر را دارد.
در این گزارش کوشیده شده به بخشی از دامنه گسترده امور خیریه در خمینی شهر اشاره شود.

 

خیرین بیمارستان ساز
خیرین بیمارستان ساز از جمله خیرینی هستند که با ساخت بیمارستان 300 تخت خوابی 8 طبقه از سال 92 به کمک سیستم درمان شهر آمده اند. بیمارستانی که اکنون 50 درصد از فنداسیون آن ساخته شده و قرار است پس از اتمام تحویل شبکه بهداشت شهرستان شود، بیمارستانی که به گفته مسؤولان استانی در نوع خود کم نظیر است.


خیرین ورزش یار
به گفته مدیر اجرایی انجمن خیرین ورزش یار، در بسیاری از شهرستان ها خیرین سالن ورزشی ساخته و به تربیت بدنی و سایر نهادها اهدا می کنند. اما تشکیل انجمن خیرین ورزش یار که به شک منسجم و مدون فعالیت داشته باشد و در جهت فعالیت ورزشی باشد، در استان یا کشور بسیار کم است. پیمانی می افزاید: انجمن ورزش یار از اسفند 92 شروع به کار کرده است و تاکنون در کنار شهرداری اقدام به ساخت زمین چمن ورزشگاه قدس نموده است. البته پیمانی تاکید می کند سهم شهرداری در این پروژه بیش از خیرین است.


خیرین کتابخانه ساز
انجمن خیرین کتابخانه ساز یکی دیگر از انجمن هایی است که بیش از 3 سال قبل شروع به کار کرده است. این انجمن سعی می کند با ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی، کتابخانه سازی، اهدای کتاب، نذر کتاب و ... گامی در جهت رشد و شکوفایی امور کتابخوانی شهر بردارد.
صهری مسؤول این انجمن می گوید: یقینا در شهرهای دیگر نیز بسیاری از افراد به شکل های مختلف به متولیان امور فرهنگی کمک می نمایند. اما تشکیل و تاسیس یک انجمن به این شکل در دیگر نقاط کشور بسیار کم است.

 

خیرین کارآفرین
کارآفرینی و ایجاد اشتغال یکی دیگر از کارهایی است که خیریه های ما به آن وارد شده اند، به گونه ای که اکنون دو مرکز کارآفرینی نرجس خاتون و همیاران سلامت برای زنان بی سرپرست و بد سرپرست در خمینی شهر مشغول به فعالیت هستند.
حسینی مسؤول خیریه نرجس خاتون در خصوص چگونگی اشتغال زایی این خیریه گفت: خیریه سعی می کند برای هر متقاضی با توجه به سن، تحصیلات، مهارت و توانایی او ایجاد اشتغال کند.
وی افزود: آموزش میناکاری، تابلو فرش، خیاطی، شمع دوزی و معرفی افراد به مراکز مورد نیاز از جمله راه هایی هستند که خیریه سعی می کند برای زنان بی سرپرست و بد سرپرست اشتغال زایی کند.

 

خیریه های نگهداری بچه های بی سرپرست
تعداد زیادی مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست در شهرستان مشغول به فعالیت است. مراکزی که خیرین اصلیترین پشتیبان و اداره کننده آن هستند. ترابی رییس بهزیستی معتقد است هر چند تعداد کودکانی که در یک شهر نگهداری می شوند ارتباطی با سرانه جمعیت ندارد، اما وجود 3 مرکز خیریه نگهداری ایتام، نشان دهنده روحیه انسان دوستی و توانایی بالای خیرین در جهت فعالیت در امور خیریه است.

 

خیرین و مدرسه سازی
یکی دیگر از قسمت هایی که خیرین در آن به فعالیت می پردازند مدرسه سازی و کمک به آموزش و پرورش در زمینه ساخت مدارس است. به گونه ای که در 5 سال اخیر 4 الی 5 مدرسه به صورت مشارکتی ساخته شده یا در حال احداث است و 4 الی 5 مدرسه دیگر نیز توسط خیرین ساخته شده و به آموزش و پرورش اهداء شده است. یکی از این خیرین محمدتقی داورپناه بزرگترین خیر مدرسه ساز کشور است که در نقاط مختلف کشور اقدام به مدرسه سازی نموده است.


خیرین و اعتیاد
یکی دیگر از زمینه هایی که خیرین به آن وارد شده اند اعتیاد و کمک به معتادان برای هزینه های ترک اعتیاد است. به گونه ای که برخی از خیرین با تقبل هزینه های ترک اعتیاد، کمک به خانواده معتاد و پرداخت هزینه های درمان سعی در سالم سازی جامعه و کمک همشهریان را دارند.


خیرین و میراث فرهنگی
یکی دیگر از زمینه هایی که خیرین در سال های اخیر به آن وارد شده اند، کمک به رشد و شکوفایی مسائل میراثی و فرهنگی شهر است. نوسازی و تبدیل حمام جوی آباد به موزه مردم شناسی جوی آباد، احیای سر درب تاریخی مسجد دستگرد با 130 میلیون تومان هزینه، تعمیر وبازسازی شبستان مسجد سرپل و ... از جمله مواردی است که در این زمینه میتوان به آن اشاره کرد.


خیرین و زندانیان
کمک 900 میلیونی خیرین برای آزادی زندانیان، پرداخت چند صد میلیونی به آزادی زندانیان در برنامه یک شهر ضیافت و کمک های نقدی سایر خیرین درمناسبت هایی که به منظور آزادی زندانیان بر گزار میشود، کمک به انجمن حمایت از زندانیان در جهت کمک و مراقبت از خانواده های زندانیان و همچنین کمک به مکانهایی که در زمینه اشتغال زندانیان فعالیت می کنند، را به عنوان یکی دیگر از زمینه هایی میتوان برشمرد که خیرین به آن وارد شده اند.

 

خیرین و مساجد و حسینیه ها
یکی دیگر از زمینه هایی که می توان حضور خیرین را در آن پررنگ دید، فعالیت و کمک برای نگه داری، احداث و استفاده از حسینیه ها و مساجد است. به گونه ای که خیرین با کمک های خودجوش و وداوطلبانه خود توانسته اند حدود 220 مسجد را به صورت فعال و نیمه فعال تاسیس و اداره کنند و این در حالی است که در شهر ما هر محله ای حداقل از نعمت یک حسینیه برخوردار است و با این حال قسمت اعظم مخارج و هزینه های حسینیه ها بر عهده مردم است.
به عنوان مثال در حسنیه باولگان همه اقشار اعم از پیرزن خانه دار که انگشتر و گوشواره خود را اهدا کرد تا بقیه اقشار جامعه کمک نمودند و این خیرین و اهالی محل با کمک یکدیگر مبلغی در حدود 5 میلیارد تومان صرف تاسیس این حسینیه نمودند و اکنون اهالی محل از این حسینیه به جز مراسم های مذهبی، به شکل های گوناگون اعم از کارگاه خیاطی تا سالن مطالعه استفاده می کنند.

 

کار نکرده بسیار زیاد است
اگر در شهر قدم بزنیم و بخواهیم تنوع و تعدد فعالیت های خیریه را بررسی کنیم به چندین گزارش نیاز است. چرا که وارد هر اداره، سازمان و یا کوچه و خیابان و محله ای که می شویم به انواع فعالیت های خیر بر می خوریم. گروهی بدون هیچ چشم داشتی درمانگاه محله خود را می سازند و تحویل شبکه بهداشت می دهند. گروهی سالن ورزشی می سازند، گروه دیگری کمک هزینه دستگاه بیمارستان را می پردازد، دیگری در زمینه آزادی زندانیان، ساخت دانشگاه و غیره کمک می کند فعالیت هایی که هر کدام مایه افتخار شهر است اما یقینا به سبب ساختار جمعیتی و تراکم بالای جمعیت کار نکرده بسیار زیاد است.