اختیارات استانداران باید افزایش یابد

ارسال در خبر و گزارش

"گلایه از اختیارات 17 درصدی استانداران"، "بهره€Œبرداری از یک هزار و 290 طرح در هفته دولت"، "خط قرمزهای استانداری در حوضه آبخیز زاینده€Œرود"، "احداث یک هزار و 750 هکتار گلخانه" از جمله مطالب مهم مطرح شده در نشست خبری امروز (شنبه) استاندار اصفهان بود.

به گزارش فرصت آنلاین به نقل ازخبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، رسول زرگرپور در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار کرد: در هفته دولت یک هزار و 290 طرح و پروژه که مربوط به بخش دولتی و خصوصی است با اعتباری بالغ بر 10 هزار میلیارد ریال به بهره€Œبرداری می€Œرسد که از این تعداد 101 پروژه در شهر اصفهان به بهره€Œبرداری می€Œرسد.
وی افزود: 640 پروژه یعنی 60 درصد مربوط به بخش خصوصی و تعاونی€Œها است و بیش از 313 طرح با اعتبار سه هزار و 300 میلیارد ریال مربوط به بخش دولتی است.
استاندار اصفهان گفت: البته 170 پروژه نیز مربوط به طرح€Œهای شهرداری€Œها با اعتبار 77 میلیارد تومان در هفته دولت به بهره€Œبرداری می€Œرسد.

وی اضافه کرد: تاکنون 50 درصد از اعتبارات استانی تخصیص داده شده است که از این میزان 25 درصد این اعتبارات به حساب استانداری واریز شده است. 25 درصد از این اعتبارات چیزی حدود 95 میلیارد تومان از اعتبارات ملی و استانی را شامل می€Œشود.

 

افتتاح فاز اول نمایشگاه بین€Œالمللی

زرگرپور اضافه کرد: همچنین در هفته دولت فاز اول نمایشگاه بین المللی استان اصفهان با اعتبار بالغ بر 800 میلیارد ریال در فضای مسقف 20 هزار مترمربع به بهره€Œبرداری می رسد و فاز دوم این نمایشگاه در فضای 35 هزار مترمربع پیش بینی شده است.

وی از تولید پتاس در کارخانه€Œای در خورو بیابانک خبر داد و گفت: این کارخانه هشت سال پیش در خور و بیابانک با اعتبار 100 میلیارد تومان برای تولید پتاس به بهره€Œبرداری رسیده بود اما تاکنون حتی یک گرم پتاس هم تولید نکرده بود. پیگیری€Œهای انجام شده طی یک سال گذشته، سرانجام تولید پتاس در این کارخانه آغاز شد که فروش سالانه آن 99 میلیارد تومان است.

 

مرحله اول مترو در انتظار مجوز ایمنی

استاندار اصفهان با بیان اینکه رام چهارم مترو وارد اصفهان شد و هر رام شامل پنج قطار است، تصریح کرد: فاز اول خط یک به طول 10 کیلومتر آماده راه€Œاندازی است که تنها منتظر صدور مجوز ایمنی سازنده هستیم.

زرگرپور با بیان اینکه امیدواریم با صدور این مجوز طی چند روز آینده فاز اول خط یک به بهره€Œبرداری برسد، افزود: دو سال پیش یک قطار هم نداشتیم، اما امروز خط دوی مترو نیز در حوالی زینبیه در حال احداث است.

 

10 نقطه برای ایجاد شهرک گلخانه€Œای

استاندار اصفهان با اشاره به مشکل کمبود آب و چگونگی مصرف آن در استان اظهار کرد: است. هفته قبل با وزیر جهاد کشاورزی جلسه€Œای داشتیم و دستور قبلی رییس جمهور مبنی بر ایجاد گلخانه€Œها را نهایی کردیم زیرا گلخانه€Œها تأثیر زیادی در مصرف بهینه آب دارند.

زرگرپور افزود: هم اکنون در استان اصفهان یک هزار و 240 هکتار گلخانه فعال وجود دارد که هر یک از این هکتارها 10 میلیارد ریال هزینه بر می€Œدارد. قرار است در برنامه ششم توسعه استان یک هزار و 750 هکتار گلخانه تازه در استان اصفهان احداث شود که در این صورت 17 هزار شغل جدید ایجاد و 438 تن محصول تولید می€Œشود.

وی ادامه داد: دو شهرک گلخانه€Œای در شهرضا و نجف آباد به مساحت 100 هکتار در حال فعالیت است. همچنین 10 نقطه برای ایجاد شهرک گلخانه€Œای در دست مطالعه است.

استاندار اصفهان یکی از برکات سفر رییس جمهور به استان اصفهان را تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید دانست و گفت: طبق توصیه رییس جمهور واحدهای صنعتی که تسهیلات گرفته€Œاند، در جای دیگر مشغول سرمایه€Œگذاری هستند، باید پاسخگو باشند.

زرگرپور گفت: خوشبختانه هر هفته این کارگروه تشکیل جلسه می€Œدهد و مصوبات آن با توجه به حمایت هیئت دولت می€Œتواند در تولید کارساز باشد.

وی اضافه کرد: اصفهان نزدیک به 78 شهرک صنعتی دارد، ما حاضریم کارگروه ویژه€Œای تشکیل و درخصوص 25 صنعت نیم بند جلسه برگزار کنیم و برای رفع مشکلات آنها به ارایه طرح بپردازیم.

استاندار اصفهان درخصوص سالن اجلاس سران گفت: خوشبختانه احداث سالن اجلاس سران در اصفهان ادامه دارد جزء اولویت های شهرداری است و به احتمال قوی اواخر سال آینده به بهره€Œبرداری می€Œرسد.

 

آب شرب و کشاورزی خط قرمزهای استاندار

زرگرپور درخصوص رودخانه زاینده رود، افزود: برای احیای حوضه زاینده رود یک برنامه سه ساله تدوین شده که تنها یک سال از آن گذشته است و نباید توقع داشته باشیم که اهداف سه ساله در یک سال به پایان برسد. در این مدت رودخانه 9 ماه از سال آب داشت و در پاییز آینده نیز برنامه امسال را اجرا خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مسائل مربوط به رودخانه زاینده€Œرود در قالب شورای هماهنگی با حضور وزیر نیرو تصمیم گیری می€Œشود، ادامه داد: آب شرب و کشاورزی خط قرمزهای استانداری است و نباید به خطر بیفتد. هر 24 ساعت آبی که در رودخانه زاینده رود جاری است یک میلیون مترمکعب آب مصرف می شود.

استاندار اصفهان تصریح کرد: بنابراین اگر خواستیم آب رودخانه زاینده رود همچنان باز باشد، باید 80 میلیون مترمکعب آب را از دست می€Œدادیم. به همین دلیل موضوع را به رییس جمهور اطلاع دادیم و سرانجام جریان آب را متوقف کردیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون پشت سد زاینده رود 500 میلیون مترمکعب آب وجود دارد، افزود: نمی€Œتوان برای آب شرب پنج میلیون نفر در استان اصفهان و کشت آب پاییزه کشاورزان ریسک کرد. بنابراین باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم.

زرگرپور با اشاره به دو برنامه اساسی در صنعت گردشگری استان ادامه داد: با وجود اینکه دو هزار و 500 طرح به هتل€Œها اضافه شده است، اما باز پاسخگوی گردشگران نیست. بنابراین ساخت هتل€Œهای جدید را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه یکی از مباحث مهمی که در دیدار استانداران با رییس جمهور مطرح شد افزایش اختیار استانداران بود، گفت: برخی وزرا با این افزایش اختیارات مخالف بودند، اما واقعیت این است که استانداران برای ایفای بهتر وظایف خود نیاز به افزایش اختیارات دارند. بنده به رییس جمهور یادآور شدم که اگر شما به دنبال توازن منطقه€Œای هستید هیچ راهی ندارید که اختیارات استانداران را افزایش دهید. هم اکنون 17 درصد بودجه کشور استانی و 83 درصد ملی است، یعنی استانداران در حد همین 17 درصد می€Œتوانند ایفای نقش کنند.