موازی کاری ها در اکرام ایتام رتبه واقعی خمینی شهر را زیرسوال می برد

ارسال در خبر و گزارش

طبق آماری که اوایل فروردین منتشر شده خمینی شهر در طرح اکرام ایتام در سال 93 بعد از شهرستان های نایین، کاشان، مبارکه و فلاورجان در رتبه پنجم استان قرار گرفت. رییس کمیته امداد در توضیح این مطلب به خبرنگار فرصت آنلاین گفت: از آنجا که بسیاری از حامیان زیر نظر خیریه ها به ایتام کمک می کنند، آمار واقعی حامیان خمینی شهر مشخص نمی شود و همین
موازی کاری ها باعث می گردد رتبه واقعی شهرستان نیز مخفی بماند.


یزدانی در ادامه با اشاره به اینکه حدود 190 نفر از حامیان ایتام خمینی شهر کارمندان ادارات و نهادهای مختلف می باشند، گفت: نشست هایی با موضوع طرح اکرام ایتام با ادارات و نهادهای مختلف برگزار کردیم که در نتیجه آن 125 نفر از کارمندان شرکت هواپیما سازی هسا، 30 نفر از کارمندان دانشگاه صنعتی، 13 نفر از کارمندان سپاه پاسداران خمینی شهر و 18 نفر از خانواده شهدای خمینی شهر به حامیان ایتام خمینی شهر پیوستند. وی افزود: ماهانه 30 هزار تومان از حقوق این افراد توسط امور مالی اداره مربوطه کسر شده و به حساب کمیته امداد واریز می شود. به گفته وی در خمینی شهرهر یتیم دارای حداقل 3 حامی است و هر حامی تکفل از یک تا 7 یتیم را بر عهده دارد. برخی خردسالان تا 6 حامی دارند و 6 حامی یعنی برخورداری از 180 هزار تومان در هر ماه. رییس کمیته امداد دراینباره افزود: حداکثر دریافتی ماهانه هر یتیم 180 هزار تومان است و حداقل آن 90 هزار تومان. طبق قانون حداقل مبلغی که حامی برای حمایت از یک یتیم باید بپردازد 30 هزار تومان است و اگر کسی مایل به پرداخت مبلغی کمتر از این باشد در طرح «صدقه» کمیته امداد شرکت داده می شود.


یزدانی در پاسخ سوال ما درباره رابطه حامی و یتیم گفت: ارتباطات طرفین با مدیریت و نظارت کمیته صورت می گیرد به گونه ای که طرفین شماره تلفن یکدیگر را هم ندارند و پول ماهانه به حساب کمیته ریخته شده و از جانب اداره به یتیم داده می شود. وی افزود: حدود 30 درصد از حامیان تمایل دارند که با یتیم ارتباط داشته باشند و مثلا برایش جشن تولد بگیرند که آن هم باید با نظارت کمیته باشد. برخی حامیان نیز بدون اینکه تمایل داشته باشند خودشان مستقیما وارد بشوند به کمیته اعتماد کرده و امور را به این اداره می سپارند به عنوان مثال یکی از حامیان اخیرا یازده یخچال را برای اهدا به ایتام در اختیار کمیته گذاشت.