گره کور احداث مصلای خمینی شهر به دست اداره کل راه و شهر سازی باز می شود

ارسال در خبر و گزارش

هشت سال بعد از اینکه موضوع احداث مصلای جدید خمینی شهر رسما مطرح شد و کش و قوس های زیادی را پشت سر گذاشت، امام جمعه خمینی شهر امروز در گفتگو با خبرنگار فرصت آنلاین گفت: گره اصلی به دست اداره کل راه و شهرسازی استان باز می شود. آیت اله رحیمی با تاکید بر اینکه 18 ماه است که به طور جدی پیگیر رفع موانع از سر راه احداث مصلای خمینی شهر هستم، گفت: تا کنون متخصصان زیادی اقدام به طراحی نقشه برای ساختمان مصلی نموده اند اما مشکل اصلی واگذاری زمین ها و تغییر کاربری آنهاست. وی در توضیح این مطلب گفت: تا کنون تصورمان این بود که کارگاه های سنگتراشی اطراف مصلی متعلق به شهرداری است اما به تازگی پی برده ایم که این زمین ها در اختیار اداره راه و شهرسازی می باشد. از طرف دیگر قطعه زمین پنج هزار متری همجوار با مسکن مهر طی سفر هیات دولت به اصفهان در سال 86 تنها به صورت شفاهی به احداث مصلی اختصاص یافت یعنی نه سندی به نام شد و نه تحویلی صورت گرفت. وی در ادامه گفت: اولین گام برای احداث مصلی واگذاری زمین کارگاه های سنگ تراشی به شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و همچنین تغییر کاربری آنها از تجاری به فرهنگی و واگذاری زمین همجوار مسکن مهر به شهرداری برای تفکیک و واگذاری به سنگ تراشی هاست یعنی تغییر کاربری از فرهنگی به تجاری. امام جمعه در ادامه تاکید کرد که واگذاری ها باید به دست اداره کل راه و شهرسازی انجام گیرد و تغییر کاربری ها نیز توسط شورایی در استان.

 

کافی است یک طوفان اتفاق بیفتد تا فاجعه ای انسانی اینجا رخ بدهد
رحیمی «عدم مقاومت ساختمان» و «کمبود فضا» را از جمله مشکلات عمده مصلای فعلی برشمرد و گفت: این مصلی از همان ابتدا به صورت موقت بنا شده به گونه ای که پی سازی ندارد و تنها در حد یک سوله است. سستی این سوله به اندازه ایست که معاون عمرانی استاندار 4 سال پیش در بازدید از آن به قدری احساس خطر کرده بود که حاضر نشد در همان مکان راجع به این موضوع صحبت کند و این شدت ناامنی این ساختمان را می رساند. وی در ادامه با اشاره به مشکلات و کمبودهای متعدد این مصلا گفت: جمعیت نمازگزار در ماه رمضان بیشتر می شود و از آنجا که فضا محدود است مردم با زبان روزه در کوچه و زیر آفتاب داغ می نشینند. نمازگزاران در فصل سرد سال نیز روی سیمان سرد می نشینند و دچار پا درد می شوند. کافی است یک طوفان اتفاق بیفتد تا فاجعه ای انسانی اینجا رخ بدهد آن وقت است که همه مسوولان از استاندار و فرماندار و شهردار و شورای شهر و شورای سیاست گذاری و مسوولان امنیت شهر باید جوابگو باشند.

 

در مصلایی با این شرایط به مردم ظلم می شود
آیت اله رحیمی با بیان اینکه در حق مصلای این شهر بی مهری شده است و ما داریم به مردم ظلم می کنیم، گفت: در مورد اتاق صوتی مصلی فقط می توانم بگویم که متاسفم. دفتر مصلی نیز یک کانکس است و هیچ تلفنخانه ای هم برای ارتباطات مردمی با مصلی وجود ندارد. وی به نور و انرژی مصلی نیز اشاره کرد و گفت: این سوله اصلا استاندارد نیست و هر چه کولر و بخاری اضافه می کنیم مشکل سرمایش و گرمایش آن حل نمی شود.


امام جمعه با تاکید بر اینکه مصلی باید از امکاناتی مثل تجهیزات امنیتی، اتاق صوت، اتاق نگهبان، نور و انرژی کافی و همچنین سرویس بهداشتی برخوردار باشد، گفت: مساحت زمین مورد نظر باید به اندازه ای باشد که دفتر امام جمعه، ستاد نمازجمعه، ستاد امور مساجد و... نیز در آن تعبیه شود، وی افزود: در صورت محقق شدن واگذاری ها و تغییر کاربری ها گام دوم تهیه یک نقشه جامع و کامل برای مصلی می باشد. امام جمعه ادامه داد: از آنجا که مکان مناسبی برای برگزاری نماز جمعه در چند سالی که مشغول ساخت مصلی هستیم در شهر وجود ندارد بهتر است در گام اول زمینی که در حال حاضر در اختیار سنگتراشی هاست به عنوان مرحله اول مصلی ساخته شود به گونه ای که یک مسجد جامع نیز در آن طراحی گردد که به وقتش مصلی باشد و در مواقع لزوم نیز از آن به عنوان مکانی برای برگزاری مراسم استفاده شود و سپس برای ساخت بخش دوم که مکان فعلی مصلی است اقدام گردد و نماز جمعه در مکان جدید برگزار شود.

 

بعد از پشت سر گذاشتن مراحل اولیه باید به فکر تامین هزینه ها باشیم
رحیمی سومین گام برای احداث مصلی را تامین هزینه ها دانست و گفت: الان نه می توان برآورد هزینه ای کرد و نه می شود زمانی برای ساخت تعیین نمود. پس از پشت سر گذاشتن مراحل اول باید به فکر تامین هزینه های ساخت باشیم.

 وی با انتقاد از اینکه مسوولان مربوطه در سال های قبل به تشکیل جلسات در اینباره بسنده می کردند و به طور جدی پیگیر رفع موانع نبودند، گفت: از سال 91 که به خمینی شهر آمدم و مصلی را در شان شهروندان ندیدم پیگیر احداث مصلی شدم. طرح ها و نقشه های گوناگونی هم به ما پیشنهاد شد که هر کدام به دلایلی رد شد به عنوان مثال یک کارشناس پیشنهادش این بود که همین مصلای فعلی مقاوم سازی شود به گونه ای که ستون های محکمی برای آن تعبیه شده و سقف کاذبی نیز منظور گردد اما کارشناسان دیگری این فکر را رد کردند چراکه در این صورت علاوه بر صرف هزینه، مشکل کمبود فضا حل نشده باقی می ماند.