سوله سازان قلعه امیریه مرزهای کشور را هم پشت سر گذاشتند

ارسال در خبر و گزارش

«سوله سازی» یکی از مشاغلی است که در روستای قلعه امیریه رونق دارد. به گفته دهیاری و همچنین اهالی این روستا به طور کلی مشاغلی که با آهن آلات ارتباط دارد از جمله جوشکاری، ساخت مخازن، سوله سازی، فروش آهن آلات و... از دیرباز در این روستا رونق داشته است. حاج محمدعلی رضایی 75 ساله اهل و ساکن قلعه امیریه اولین شخصی است که پای آهن و آهن آلات را به این روستا باز کرده است. رضایی خود در اینباره می گوید: من از شاگردان آقای سجاد در خیابان میر بودم. حدودا 4-3 نفر از اهالی قلعه بودیم که برای آقای سجاد کارگری می کردیم. من بعد از چند سال در خیابان باغ دریاچه اصفهان کارگاه مستقلی راه انداختم اما 4-3 سال بیشتر دوام نیاوردم و به قلعه امیریه آمدم و اولین کارگاه مخزن سازی را اینجا راه انداختم. کارگران زیادی داشتم که بعدها برای خودشان صاحب کارگاه شدند.


به گفته دیگر سوله سازان این روستا، محمدعلی رضایی قبل از اینکه برق وارد این روستا شود کارگاه بزرگی با 20 کارگر داشته که با موتور برق کار می کرده است.
محمدعلی رضایی آغاز کار با آهن آلات در این روستا را ازدهه 40 می داند و می گوید: آن زمان البته به دلیل اینکه در روستاها از آب لوله کشی خبری نبود، ساخت مخزن برای آب رونق زیادی داشت به گونه ای که ما از همه جای کشور مشتری داشتیم.


محمدعلی رضایی از جمله کسانی بود که به سفارش بهداشت محیط کرمان مخازن بسیار زیادی را برای شهرها و روستاهای این استان ساخته است. وی در اینباره می گوید: ابتدا مخزن آبی برای هنرستان فنی کرمان ساختم و از آن پس اداره تعاون کرمان اجازه برگشت به من نداد و حدود 15 سال برای کرمان، جیرفت، بم، رفسنجان و... تانک می ساختم. وی می گوید: در این سال ها که در کرمان بودم مخزن هایی به ارتفاع 45 متر هم ساخته ام. همچنین مخزن هایی که 150 هزار لیتر (برابر با ظرفیت 5 تریلر نفت کش) ظرفیت داشت. در حال حاضر هم سوله سازانی که در قلعه امیریه فعال هستند از همه جای کشور اعم از سیستان و بلوچستان، قشم و حتی کشور عراق سفارش ساخت دارند.


بر اساس همین گزارش در این روستا حدود 10 کارگاه بزرگ سوله سازی فعال است و این به غیر از کارگاه های کوچک و خرده پایی است که در سوله سازی و باقی مشاغل مرتبط با آهن نظیر آلاچیق سازی، شیروانی سازی، جوشکاری و... مشغول به فعالیت هستند.
علیرضایی یکی دیگر از سوله سازان قلعه امیریه است که از سال 81 در قلعه امیریه به این کار مشغول است. وی می گوید: کارم را از سال 57 با جوشکاری شروع کردم و کم کم به سوله سازی رو آوردم. وی با اشاره به اینکه این سوله ها برای کارخانجات ساخته می شود، می گوید: در یکی دو ساله اخیر این کار رونق خودش ر ا از دست داده است.


عبدالحسین رضایی نیز از دیگر سوله سازان این روستاست که به گفته خودش از 11 سالگی پا در این حرفه گذاشته. وی می گوید: یک زمانی با قوطی و نبشی کار می کردم و اسکلت های 5-4 طبقه می ساختم. سوله هایی با نبشی ساخته ام که 40 سال است دارد کار می کند. من بیشتر در محمود آباد کار می کنم البته مهندسین همه جای کشور کارم را قبول دارند و همه جای ایران اعم از مهاباد، شیراز، زاهدان، قشم کار کرده ام. زبان عربی را هم واردم و برای عراق هم کار می کنم. رضایی اما می گوید: وضعیت کار امسال اصلا خوب نیست. پارسال این موقع با 12 تا کارگر مشغول کار بودیم اما حالا خودم تک و تنها در کارگاه نشسته ام و خبری از سفارش نیست.
سوله سازان قلعه امیریه می گویند: تا 5 سال پیش خودمان سوله را می ساختیم اما از زمانی که سوله سازی تحت نظارت نظام مهندسی قرار گرفته باید حتما نقشه سوله توسط مهندس طراحی شود و ما از روی نقشه اقدام به ساخت نماییم.


به گفته سوله سازان قلعه امیریه، این صنعت به جز این روستا در ویلاشهر، نجف آباد، دوشاخ و... نیز رونق دارد و به طور کلی سوله اصفهان به جهت استحکام و ظرافتش در کل کشور طرفداران زیادی دارد.


گفتنی است حدود 150 نفر از اهالی این روستا به این حرفه اشتغال دارند. سوله سازان قدیمی قلعه امیریه سابقه کار در جهاد سازندگی در جبهه های غرب و جنوب را نیز دارند.


قلعه امیریه یکی از دو روستای شهرستان خمینی شهر است که در حال حاضر از جمعیتی نزدیک به 1400 نفر برخوردار است سو 410 خانوار در آن زندگی می کنند.