دخالت خانواده ها در زندگی زوجین از شایع ترین علل طلاق در ایران

ارسال در خبر و گزارش

وقتی صحبت از طلاق و جدایی به میان می آید ذهن اکثر افراد به سمت اعتیاد و خیانت و... کشیده می شود، مشکلاتی که در جامعه ما نسبتا شایع هستند اما شاید کمتر کسی بتواند باور کند که دخالت خانواده های زوجین یکی از علل شایع طلاق در کشور باشد. همانطور که می دانیم در فرهنگ اسلامی ایرانی حاکم بر کشور ما فرزند بسیار عزیز شمرده می شود تا آنجا که بسیاری از کارشناسان معتقدند مرگ فرزند در ایران شدیدترین فشار روحی به حساب می آید. بدیهی است که پدر و مادری که اینچنین به فرزند خود عشق می ورزند راضی به از هم پاشیده شدن زندگی اش نیستند برای همین است که کارشناسان می گویند که در جامعه ما والدین از روی مصلحت طلبی و دلسوزی در زندگی فرزندان خود دخالت می کنند و به زعم خود هیچ رفتار اشتباهی انجام نمی دهند. به نظر می رسد متفاوت نگاه کردن به زندگی خانوادگی از مهم ترین دلایلی باشد که باعث می شود خانواده ها ناخود آگاه زمینه ساز جدایی زندگی فرزندانشان شوند. زهرا مادر یک دختر 7 ساله است و دو سال است که از همسرش جدا شده. وی دخالت های مادر شوهرش را علت اصلی طلاقش عنوان می کند و می گوید:


می خواستیم خانه بخریم مادر شوهرم می گفت این پسر را من به دنیا آورده ام و اختیارش دست من است پس هر جایی که من گفتم باید خانه بخرید. بچه ام که بیمار می شد اجازه نمی داد به پزشک مراجعه کنیم و می گفت که باید به صورت سنتی درمانش کنیم. می گفت شما بچه بزرگ نکرده اید و هیچ سر رشته ای از بچه داری ندارید. چند سال به خاطر فرزندم صبوری کردم اما در نهایت صبرم تمام شد و برای جدایی اقدام نمودم.


زندگی بسیاری از زوج های جوان در جامعه ما به همین راحتی از هم پاشیده می شود و این در حالی است که امروزه امکان مراجعه به مشاوره های خانوادگی و مذهبی برای حل چنین مشکلاتی به خوبی فراهم است.


پدر و مادرها از سویی تجربه دخالت والدین را در زندگی هایشان دارند و همین باعث می شود که با تعابیری مثل «تا بوده همین بوده» یا «برای فرزندمان هزار تا آرزو داریم» اجازه دخالت در زندگی خصوصی جوانان را به خود بدهند و از سویی دیگر زوج های امروزی جوانانی هستند که در خانواده های فرزند سالار بزرگ شده اند به عبارتی دیگر همیشه والدینشان آنها را تایید کرده اند و طبق نظرشان رفتار نموده اند و حال این جوانان بعد از ازدواج باید با شخص دیگری به نام همسر و خانواده اش تعامل کنند و همین امر باعث می شود تا بنا به گفته کارشناسان اکثر طلاق ها در 4 الی 5 سال اول زندگی مشترک رخ دهد و از دخالت خانواده ها به عنوان یکی از مهم ترین علل طلاق یاد شود. معضلی که راه حلش سهل و ممتنع است. سهل به این دلیل که با رشد آگاهی جامعه مشکل حل می شود و ممتنع به این دلیل که تغییر نگاه خانواده ها به فرزند، سخت و زمان بر است.