17 مرداد؛ روزتان مبارک باد

ارسال در خبر و گزارش

به گونه ای که مردم و مسئولین با وظایف و مسئولیت های رسانه ها و اصحاب آن آشنا شوند به امید این که راه ها هموار تر شود.


از ظهور روزنامه در ایران تا کنون همواره رسانه ها با چالش هایی روبه رو بوده اند که در هر دوره تاریخ پستی ها و بلندی هایی داشته است که برخی ناشی از خلاهای قانونی و پاره ای به دلیل بی اطلاعی از آثار و فواید و نقش مطبوعات در توسعه کشوری و محلی است. از جمله این مسائل تغییرات دائمی در قانون مطبوعات و منسجم نبودن و کارا نبودن تشکل های صنفی از جمله خانه مطبوعات است که نهایتا به ضرر شاغلین این حرفه تمام شده و به امر اطلاع رسانی خدشه وارد کرده است. به هر حال فعالان رسانه دل به 17 مرداد بسته اند تا فرصتی باشد برای توجه ویژه مسوولین و جامعه به اهمیت و نقش مطبوعات در محل و شهر و کشور.


امسال به این مناسبت نهمین جشنواره مطبوعات در تالار فرشچیان برگزار و دو نشریه فرصت و صبح اندیشه در آن شرکت کرده و موفق به کسب پنج رتبه شدند که سه رتبه آن مربوط به فعالان نشریه فرصت بود.


فعالان دوهفته نامه فرصت و سایت فرصت آنلاین نیز این روز را به همکاران سخت کوش و مسوولیت پذیر تبریک می گویند. در همین رابطه فرصت 124 صفحه ویژه خبرنگار را انتشار داده و در آن به موضوع نشریات محلی از دیدگاه علمی و تحقیقاتی پرداخته شده است.


در همین شماره همچنین سرمقاله مدیر مسوول دو هفته نامه فرصت و پیام تبریک سرپرست سازمان رفاهی تفریحی آورده شده است که در ادامه آن را می خوانید:


مصائب خبرنگاران محلی
هر ساله 17 مرداد به عنوان روز خبرنگار بهانه ای است برای تجلیل و تکریم خبرنگاران و طرح مسائل و مشکلات حوزه خبرنگاری و بر شمردن وظایف و مسوولیت های قانونی و شرعی اصحاب مطبوعات به امید آشنایی مردم و مسوولین در جهت رفع موانعی که بر سر راه اطلاع رسانی وجود دارد. ولی در عمل در چند سال اخیر در شهرستان توجه به این حوزه به برپایی چند برنامه و تجلیل های زبانی ختم می شود و مشکلات خبررسانی همچنان به قوت خود باقی است.


همگان به این نکته هم توجه دارند که کسب خبر از آنچه پیرامون ما می گذرد یکی از نیازها و ضرورت های جوامع انسانی است و علمای علم ارتباطات آن را از لوازم روند توسعه به ویژه در مناطق در حال توسعه از جمله شهرستان ما می دانند که برای رسانه ها، مخاطبان، مدیران و مسوولان اهمیت دارد چراکه قادر خواهد بود همه را در این مسیر همسو کند.


فرایند خبررسانی روندی حساس، دقیق و وقت گیر است که مرحله اول آن جمع آوری اطلاعات و اخبار به طرق مختلف و از منابع موثق است و در مرحله دوم اخبار با ملاک ها و معیارهای روزنامه نگاری حرفه ای نگارش و تدوین می شود. در مرحله بعدی و قبل از انتشار باید دقت های لازم صورت گیرد که خدای ناکرده چیزی خلاف واقع چاپ نگردد و حساسیت های جامعه در نظرگرفته شود چراکه وقایع متعدد در جامعه رخ می دهد ولی بعضا انعکاس آنها می تواند آرامش روانی جامعه را دچار مشکل کند در عین اینکه چاپ هر گونه مطلب باید مطابق با قوانین موجود باشد. آنچه که در قالب اخبار و گزارش در نشریات چاپ می شود در هر مرحله با مشکلاتی مواجه بوده که برخی از آنها در سطح ملی مطرح است و همه خبرنگاران کم و بیش با آن مواجه هستند و مورد بی مهری و بی توجهی کسانی که به نوعی با اخبار سرکار دارند، قرار می گیرند اما تحقیقات نشان می دهد این موانع در سطح محلی مضاعف می شود یعنی کار خبرنگار و رسانه در سطح محلی و شهرستانی به دلایلی که به برخی از آنها اشاره خواهد شد سخت تر است. در سطح شهرستان اختیارات مقامات و مسوولین خیلی زیاد نیست و برای هر موضوعی می باید از مقامات بالاتر کسب اجازه نمایند و این خود می تواند در روند اطلاع رسانی مشکلاتی را به وجود آورد.

ثانیا در سطح محلی شاید تاثیر رسانه آن طور که باید و شاید شناخته نشده و آن ارزش و بهایی که باید را برای آن قائل نباشند. در حالی که رسانه می تواند به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسوولان عمل نماید یعنی از طرفی خواسته ها و مطالبات مردم را مطرح و پی گیری کند و از طرفی اقدامات و تلاش های مسوولان را به گوش مخاطبان برساند و همین عدم شناخت می تواند به نوعی در ادارات باعث بی توجهی به رسانه و خبر رسانی شود که خبرنگار برای کسب یک خبر می بایستی در چندین مرحله تماس گرفته یا مراجعه نموده و بعد از اینکه با جواب درست و قانع کننده ای هم مواجه نمی شود مجبور شود از راه های غیر رسمی اخبار و اطلاعات خود را جمع آوری نموده و در اختیار مخاطبان قرار دهد.

 

ثالثا در محیط های کوچک مثل شهرستان ها همیشه شایعات بر اخبار صحیح غلبه داشته و همه می دانیم رواج شایعات می تواند مسیر اصلی خبر رسانی را با مشکل مواجه کند و حتی بعضا مشاهده شده که برخی تصمیمات براساس شایعات بوده که مساله لزوم همکاری مسوولان و رسانه ها را بیش از پیش نشان می دهد زیرا هر چقدر که خبر رسانی از مسیر های شناخته شده و قانونی باشد پیامد ها و تبعات آن کمتر است و مسوولیت پذیری آن هم معین و مشخص خواهد بود. پس هر چقدر که همکاری و هماهنگی و همدلی بین مسوولان ادارات و سازمان ها با رسانه بیشتر باشد سود و منفعت آن را جامعه خواهد برد.

 

نکته پایانی هم اینکه مسوولین نشریه فرصت ضمن گرامیداشت روز خبرنگار از همه توقع و انتظار دارند که شان، جایگاه، حقوق و احترام خبرنگاران محفوظ باشد. چراکه آنها با توجه به رسالت های خود در جمع آوری اخبار تلخ و شیرین جامعه نهایت تلاش را می نمایند تا اخبار صحیح را به اطلاع مردم برسانندکه تحقق این امر نیاز به همکاری ادارات و مسوولین و مردم دارد. انتظار دیگر این است که حق نقد دلسوزانه و مشفقانه و خیر خواهانه را هم برای نشریات قایل باشند تا جامعه در پرتو خبر رسانی صحیح ضمن برخورداری از آرامش روحی و روانی، از وقایع و رویدادهای پیرامون خود مطلع شود و بتواند مسیر زندگی خود را بر اساس واقعیت ها تنظیم نماید. انشااله