اجرای نسخه جدید مدیریت آلودگی هوا از 29 دی ماه

ارسال در خبر و گزارش

استقرار واحدهای بزرگ مقیاس صنعتی و به تبع آن مهاجرت افراد شاغل، افزایش ناوگان حمل و نقل باری و مسافری و افزایش تردد جمعیت را به دنبال دارد که مجموعه این عوامل دست به دست هم در مدت زمانی نه چندان طولانی در تولید آلاینده ها و آلودگی هوا موثر است. بنابراین به طور خلاصه صنعت و حمل و نقل دو عامل اصلی ایجاد آلودگی هوا هستند.
آلودگی هوای اصفهان نیز متاثر از این عوامل است. در واقع یک بخش از آلودگی هوای این کلانشهر ناشی از استقرار صنایع بزرگ مقیاس، به ویژه در مسیر بادهای غالب و بدتر از همه در مجاورت شهر اصفهان است. استقرار نیروگاه های اصفهان و شهید منتظری در 5 کیلومتری غرب اصفهان و 10 کیلومتری شمال این استان آن هم با مصرف روزانه 14 میلیون لیتر سوخت، مهمترین صنایع آلاینده این استان محسوب می شوند که مقصر 20 درصد از آلودگی هوای کلانشهر اصفهان و مهمترین منابع ثابت آلاینده به شمار می روند.
بابک صادقیان با اشاره به پیگیری های استانی و ملی برای کاهش آلایندگی نیروگاه های اصفهان و شهید منتظری این استان نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل محدودیت هایی برای تولید و توزیع گاز به نتیجه موثری در این باره نرسیده ایم هر چند اقدامات قضایی انجام شده است.
وی ادامه داد: خوشبختانه اقدامات موثری برای کاهش سطح آلایندگی دیگر صنایع استان انجام شده است اما عمده ترین مشکل در این بخش وجود واحدهای صنعتی کوچکی است که به شیوه های سنتی و به دور از تکنولوژی های نو در حال فعالیت هستند که هم فرآیند و هم سوخت آنها مشکل ساز است. وجود 400 واحد کوره پزی گچ، آهک و آجر در شرق و شمال شرق اصفهان و استقرار 40 تا 45 درصد از این کوره های آجرپز در اصفهان، وجود 30 درصد از اینها در مجاورت اصفهان و در شعاع کمتر از 30 کیلومتری کلانشهر اصفهان علاوه بر تخریب خاک با مصرف سوخت های فسیلی سنگین باعث ایجاد آلودگی هوا شده اند. ناگفته نماند، موقعیت جغرافیایی این واحدهای صنعتی قدیمی در شرق و شمال شرق اصفهان و اینکه در سه ماه تابستان جهت وزش باد از شرق به غرب می شود بر افزیش آلودگی هوا در فصل تابستان می افزاید.
صادقیان همچنین کارگاه های مزاحم شهری و ریخته گری هایی که به صورت سنتی در بافت مسکونی شهر اصفهان به صورت نقطه ای و پراکنده مشغول فعالیت هستند را از دیگر منابع ثابت آلوده کننده این کلانشهر دانست.


سهم 70 درصدی خودرو در آلودگی هوای اصفهان
رییس اداره آزمایشگاه های محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: بر اساس محاسبات انجام شده، 70 درصد از آلودگی کلانشهر اصفهان متاثر از افزایش ناوگان حمل و نقل در کلانشهر اصفهان به ویژه هسته مرکزی این شهر و استفاده از سوخت غیر استاندارد و همینطور پایین بودن تکنولوژی خودروهای مورد استفاده و خودروهای فرسوده است. در حال حاضر 900 هزار انواع وسیله نقلیه و 500 هزار دستگاه موتوسیکلت در سطح کلانشهر اصفهان در حال تردد است. وی درباره اقدامات انجام شده و در حال انجام برای مدیریت و کنترل آلودگی هوای کلانشهر اصفهان گفت: هر چند در روزهای پایانی سال 90 مصوبه ای متشکل از طرح های متعدد برای کاهش آلودگی کلانشهر های کشور به تصویب رسید که بندهایی همچون مدیریت ترافیک، توسعه فضای سبز شهری، تامین سوخت گاز طبیعی برای نیروگاه ها، ساماندهی واحدهای ثابت آلاینده از جمله کوره های گچ، آهک و آجر پزی و همینطور فرهنگ سازی درباره مدیریت انرژی و صرفه جویی و ... به چشم می خورد اما کلانشهر اصفهان تنها به این مصوبات بسنده نکرده است و اقدامات جدیدی در کنار این مصوبه انجام داده است.
صادقیان ادامه داد: در حال حاضر، در کنار تلاش برای اجرای برنامه هایی که به صورت مدون توسط هیات دولت برای 8 کلانشهر کشور تعیین شده است، بر اساس پیگیری های استاندار و مسئولان مربوطه در صدد تدوین برنامه های راهبردی، مدیریت جدید و اجرای آن هستیم تا در کنار برنامه های ملی بتوانیم راهکارهای مختلف با قدرت اجرایی بالا را برای دستگاه های مختلف استان ارائه کنیم تا به مدیریت نو و موثرتر در کنترل و کاهش آلودگی هوای این کلانشهر برسیم.
رییس اداره آزمایشگاه های محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر چند طرح مطالعاتی توسط دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان انجام شده است و به پیشنهاد استاندار قرار شد این طرح های مطالعاتی با برنامه های محیط زیست تلفیق شود و در نهایت به صورت یک برنامه مدون با ضمانت اجرایی به دستگاه های مربوطه ابلاغ گردد.
صادقیان ادامه داد: نسخه جدید مدیریت آلودگی هوا تا 29 دی ماه جاری ( روز هوای پاک) به دستگاه ها ابلاغ خواهد شد.
وی همچنین از ادامه آلودگی هوای این شهر تا ساعات پایانی امروز (یکشنبه) خبر داد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی با همکاری دیگر دستگاه ها، تیم های امدادی را در نقاط مختلف شهر مستقر کرده است تا در صورت نیاز امدادرسانی به افراد تسهیل و تسریع شود.
صادقیان همچنین با اشاره به تشکیل دو کمیته اضطرار آلودگی هوا در این کلانشهر خاطرنشان کرد: کاهش 50 درصدی ظرفیت تولید دو نیروگاه شهید منتظری و اصفهان در این کلانشهر، اجرای محدودیت های ترافیکی و زوج و فرد در رینگ های اول و دوم، جلوگیری از فعالیت واحدهای آلاینده در شعاع 50 کیلومتری اصفهان و تداوم توصیه های بهداشتی توسط مرکز بهداشت استان و ... از اقداماتی است که همچنان در حال انجام است.              

وضعیت هوای خمینی شهر در دی ماه
با گذشت 8 روز از اولین ماه فصل زمستان، خمینی شهر 3 روز بسیار ناسالم را پشت سر گذاشت. به گزارش سایت اداره کل محیط زیست استان، 3 روز اول این ماه هوای شهرستان سالم بود، روزهای پنجم و ششم ناسالم بود و روزهای 4، 7 و 8 دی ماه در وضعیت بسیار ناسالم قرار گرفت و این آلودگی، امروز (یکشنبه) موجب تعطیلی مدارس ابتدایی و راهنمایی شهرستان شد. گفتنی است هوای شهرستان اصفهان در روزهای 4، 5، 6 و 7 دی ماه به مرز "خطرناک" رسید