شهر اصفهان بالاترین شیوع بیماری فنیل کتونوری را در استان دارد

ارسال در خبر و گزارش

به گزارش خبرنگار فرصت انلاین به نقل از خبرگزاری مهر معاون بهداشتی مرکز بهداشت شماره یک اصفهان گفت: جمعیت بیماران فنیل کتونوری (pku) در شهر اصفهان به بیش از 40 درصد می‌رسد و بالاترین شیوع بیماری را در استان دارد.
سید محسن فیاض  دستجردی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در بررسی‌های به عمل آمده پس از اصفهان شهر برخوار با تفاوت معناداری در شیوع بیماری فنیل کتونوری قرار دارد و جمعیت بیماران فنیل کتونوری در این شهر به بیش از 10 درصد می‌رسد.
وی جمعیت این بیماران را در شهرضا و خمینی‌شهر در یک نسبت مساوی که به پنج درصد می‌رسدد دانست و ادامه داد: تعداد بیماران فنیل کتونوری در شاهین‌شهر، فلاورجان، لنجان، مبارکه، نجف آباد، فریدونشهر، اردستان و گلپایگان کمتر از پنج درصد می‌رسد.
معاون بهداشتی مرکز بهداشت شماره یک اصفهان افزود: در نیمه دوم سال گذشته برنامه غربالگری برای شناسایی این بیماران به اجرا درآمد.
وی افزود: تا قبل از آغاز غربالگری 96 بیمار در اصفهان شناسایی شده که 86 نفرآنهاپرونده فعال دارند که با آغاز غربالگری انتظار اضافه شدن 10 مورد در سال وجوددارد.
فیاض دستجردی با اشاره به نتایج مطالعه انجام شده روی 81 خانواده دارای فرزند مبتلا به فنیل کتونوری گفت: 82 درصد بیماران حاصل ازدواج‌های خویشاوندی است،16 درصد دو فرزند و 9.8 درصد نیز سه فرزند داشته اند.
 گفتنی است ازدواج های فامیلی، عامل عمده ی شیوع این بیماری در جهان است.  کارشناسان پیشنهادمیدهند درصورت تمایل به ازدواج فامیلی ، آزمایش و مشاوره ی ژنتیکی نیز انجام گیرد. اکثر افراد معلول ذهنی یا جسمی ، فرزندان کسانی هستند که ازدواج فامیلی داشته اند.افراد مبتلا به فنیل کتونوری، بالاترین محدودیت را در خوردن و آشامیدن دارند. آنها از خوردن نان،شیر،برنج،انواع لبنیات،گوشت،مرغ ، تخم مرغ، و ماهی،حبوبات،انواع تنقلات، بستنی،و... محرومند.