نرخ بیکاری در خميني­ شهر در رتبه اول استان است

ارسال در خبر و گزارش

اشتغال یکی از مهم ترین دغدغه های بشر تا به امروز بوده است و هر چه جوامع و ارتباطات انسانی گسترش پیدا کرده مسئله اشتغال هم بیشتر به دغدغه مردم تبدیل شده است.جمعیت بالای جوان در کشور ما قاعدتاً مسئله اشتغال را به یکی از اساسی ترین مسائل مردم و مسئولان تبدیل کرده و بر همین اساس هم هست که در دولتهای گذشته و از جمله دولت نهم و دهم تلاشهای زیادی برای اشتغالزایی صورت گرفته است. اهمیت این مسئله تا بدان پایه است که یک وزارتخانه به نام کار و امور اجتماعی در کشور به این موضوع اختصاص یافته که شعبات آن در شهرها دائر است. برای دانستن اوضاع اشتغال و بیکاری جوانان شهرمان گفتگویی داشتیم با حاج حسینی رئیس اداره کار خمینی شهر که اینک، 15 سال است در این مسند به انجام وظیفه مشغول است.

 

از سال 74 که ریاست اداره کار را عهده دار شدید وضعیت كار و كارگري خميني­ شهر چگونه بود و اینک در چه شرایطی است؟

به شهرستان خميني شهر بايد به صورت ويژه نگاه كرد، شهرستاني با وسعت 176 كيلومتر مربع با 4% وسعت استان، 6/2 درصد جمعيت استان یعنی بالغ بر 290000 نفر را در خود جاي داده و بعد از تهران و كرج داراي بالاترين تراكم جمعيت در كشور است كه البته مهمترين عامل تراكم، مهاجرت­هاي بي رويه به شهرستان به لحاظ نزديكي به مركز استان مي باشد. شهرستان فاقد قطب صنعتي است و بيشتر شامل كارگاه­هاي كوچك توليدي، كشاورزي و خدماتي است كه عمدتاً داراي زير ده نفر كارگر هستند. جمعيت شهرستان اكثراً در بافت­هاي قديمي شهرهاي خميني­شهر و درچه و جوي­آباد متراكم اند ( در حال حاضر 86% جمعيت در نقاط شهري و 14% در مناطق روستايي ساكن اند) و اكثر كارگاه­ها هم در اين بافت متراكم واقع هستند. متأسفانه كمبود زمين و محدوديت به لحاظ قرار گرفتن در شعاع 50 كيلومتري باعث شده منطقه صنعتي نداشته باشيم. كارآفرينان هم اكثراً خارج از شهرستان از جمله در محمود آباد و شاهين­شهر و بسياري از شهرهاي همجوار داراي فعاليت اقتصادي هستند لذا با توجه جواني جمعيت و افزايش نيروي كار از جمله طي 5-4 سال اخير و بخصوص در رده فارغ­التحصيلان دانشگاهي؛ ايجاد اشتغال براي آنان به معضل شهرستان تبدیل شده است.

البته شهرستان مزيت­هاي بالایی دارد از جمله حاصل­خيز بودن خاك و فعاليت در بخش گلخانه، ايجاد شهرك برق و الكترونيك، پيش­بيني شهرك مواد غذايي و تبديلي، شهرك حمل و نقل و اجراي طرح­هاي مولد و پايدار در مناطق مذكور و توجه جدي به صنايع كوچك که مي­تواند به رفع معضل اشتغال كمك کند.

 

نرخ بيكاري در خمینی شهر نسبت به بقيه شهرستان­ هاي استان اصفهان چگونه است؟

به نظر می­رسد نرخ بیکاری شهرستان نسبت به استان بالاتر باشد به عبارت دیگر نرخ بیکاری شهرستان نسبت به سایر شهرستان­ها با توجه به تراکم جمعیت و عوامل دیگر از جمله محدودیت­ها در رتبه اول قرار دارد و رقمش نسبت به متوسط استان 1 الی 1/5 درصد بیشتر است. البته در زمینه ایجاد فرصت­های شغلی با سایر شهرها تعامل داریم از جمله نجف­آباد، شاهین­شهر و فلاورجان و بسیاری از متقاضیان کار را به ادارات کار شهرستان­های اطراف معرفی کرده­ایم از جمله شهرک صنعتی محمودآباد. در سال گذشته با توجه به معافیت سهم بیمه کارفرما و تقاضای واحدهای صنعتی در محمودآباد که اکثراً خمینی­شهری هستند حدود 500 نفر در این منطقه صنعتی معرفی و مشغول بکار شدند.

 

برای حل معضل بیکاری در شهرستان راهکارهای کوتاه مدتی دارید؟

در اولين جلسه كارگروه اشتغال و سرمايه­گذاري در شهرستان که بلافاصله بعد از تعطيلات عيد نوروز در 15 فروردين ماه برگزار شد، از دبير كارگروه استان، رؤساي دستگاههاي اجرايي و مدير شركت شهركهاي صنعتي دعوت به عمل آمد كه راهكارهاي خود را با توجه به پتانسيل­ها و مزيت­هاي شهرستان ارائه دهند. در همان جلسه همه اذعان داشتند كه ايجاد اشتغال در شهرستان با توجه به تعهد استاندار جهت ايجاد هشتاد هزار شغل همت مي­خواهد و اقدامات قاطع و كارساز را مي طلبد لذا بايستي در رفع مشكلات مناطق پيش­بيني شده از جمله شهرك صنايع دستي، برق والكترونيك، شهرك گلخانه­اي قرطمان، شهرك حوله­بافان و شهرك حمل و نقل اقدام شود تا تحقق اشتغال در سال جاري فراهم گردد و در ايجاد فرصت­هاي شغلي جديد و به كارگيري نيروي فعال شهرستان مؤثر باشد.

 

آقاي احمدي­ نژاد در سفر به خميني­ شهر اعلام کرد كه دولت بودجه 100 ميليارد توماني براي بنگاه­هاي زود بازده خميني شهر اختصاص داده، اين بودجهكجاست و در چه مراحلي قرار دارد؟

عمده اعتباراتي كه در زمينه ايجاد فرصت­هاي شغلي فراهم شد در سالهاي 85 و 86  بود و در سالهاي 87 و 88 بصورت استاني عمل شد. در سال 85 ،36 ميليارد و 200 ميليون تومان و در سال 86، 30 ميليارد و 600 ميليون تومان اعتبارات مصوب داشتيم كه عمدتاً شامل بخش­هاي كشاورزي و صنعت بود و بلحاظ نداشتن مناطق صنعتي در قالب پروانه كسب از طريق اداره بازرگاني عمل كرديم. از كل مبلغ 67 ميليارد تومان بيش از 80% اعتبارات تخصیصي محقق شد و اشتغالي بالغ بر سه هزار نفر ايجاد كرد.

 

بحث اشتغال با نقدينگي ارتباط مستقيمي دارد و در اين بحث بانك­ها رابط هستند. بانك­هاي عامل در شهرستان با شما همكاري كردند يا نه؟ تعامل بانك­ها با شما چگونه بود؟

بانك­ها همكاري خوبي با كارگروه اشتغال و سرمايه­گذاري شهرستان داشتند و مشكل جدي در اين رابطه نداشتيم. در سال 87 و 88 بدلیل محدوديت­ها در منابع مصوبه­اي در سال­هاي مذكور در شهرستان نداشتيم. البته طرح­هاي اشتغال­زايي ابتدا در شهرستان بررسي و سپس در استان مورد تصويب قرار مي­گرفت. بد نيست اشاره اي به مصوبات داشته باشيم.

در سال85 تعداد 3736 مورد طرح شامل 3350 طرح خوداشتغالي و 386 طرح كارآفريني و در سال 86، 471 طرح شامل 62 واحد خوداشتغالي و 409 طرح كارآفريني، اعتبارات تصويبي در سال 85 شامل 188 طرح توسعه، 59 طرح نيمه تمام و 3489 طرح جديد به مبلغ 362080 ميليون ريال و اعتبارات تصويبي در سال 86 شامل 19 طرح توسعه ، 29 طرح نيمه تمام و 423 طرح جديد به مبلغ 306468 ميليون ريال بوده است.

 

براي آينده راه كار سريعتري مي­توان پيدا كرده و ارائه داد؟

راهکار سریع، آماده­سازی منطقه گلخانه كرتمان است که قرار است اعتبارات لازم در اختیار جهادسازندگی قرارگیرد. چنانچه این آماده­سازی انجام شود حدود 600 نفر مشغول کار خواهند شد. مورد دیگر بحث توسعه کارخانه قند کامیاب به عنوان بزرگترین واحد تولیدی شهرستان است که قرار است توليد آن به 120 تن قند و 400 تن شکر در روز برسد که انشاءا... از اول تیرماه فعالیتش آغاز خواهد شد و حدود 100 الی 150 نفر اشتغال­زايي جدید خواهد داشت. همچنین ادامه تسهیلات در بخش معافیت سهم بیمه کارفرما ؛ ماده 103 قانون توسعه چهارم که با توجه به برنامه توسعه در سال­جاری نیز کما فی السابق عمل خواهد شد و حداقل در شش ماهه اول امسال 300 فرصت شغلی جدید به همراه خواهد داشت.

 

شهرک برق در چه مرحله ای است؟

مشكلي كه وجود دارد اينكه زيرساختهاي آن كامل نيست مثل مشكل آب شهرك كه توسط پالايشگاه تأمين مي­شود و هر لحظه احتمال قطع آن وجود دارد و اين موضوعي است كه بايد در استان تصميم گرفته شود كه آب شهرك به صورت مشخص و پايدار تأمين شود. تأمين نبودن زيرساختها از جمله آب، تلفن، برق، گاز و ... سرمايه­گذار را نسبت به كارش بي­انگيزه مي­كند.

اينها در حوزه اختيارات من نيست و اگر شهرك برق و الكترونيك و شهرك گلخانه كرتمان در سال جديد زيرساختهايش آماده شود تعداد زيادي مشغول به كارمي­شوند.

 

اگر اين دو شهرك (برق و گلخانه) تا سال بعد همين موقع آماده شود براي چند نفر اشتغال فراهم مي­كند؟

حدود هزار نفر مشغول به كار مي­شوند. اين دو پتانسيلي است كه در شهرستان مي­توانيم فعالش كنيم. البته در صورت آماده­سازي شهرك گلخانه كرتمان، اين شهرك زودتر از شهرك برق جواب مي­دهد و يا شهرك حوله­بافان اگر فعال شود علاوه بر تجميع صنف و خارج شدن از بافت فرسوده حدود 100 فرصت شغلي جديد هم ايجاد خواهد شد.

 

با تشکر از شما بخاطر شرکت در این گفتگو.