فرمانداري ويژه در خميني شهر ايجاد شود

ارسال در خبر و گزارش

shora-farmandar2اعضاي شوراي شهر خميني شهر در جلسه مشتركي با فرماندار به بررسي اهم مسائل خميني شهر پرداختند.

 

در ابتدای این جلسه سید امیر صهری رئیس شورای شهر با توضیحی اجمالی از برنامه های اجرایی، مدیریتی و نظارتی شورا و نحوه تعامل و ارتباط اعضاي شوراي شهر با مردم گفت: تعامل هرچه بهتر مسؤولین اجرایی شهرستان نیاز به اطلاع رسانی دقیق و کامل مشکلات دارد.

 

سه مشكل اساسي خميني شهر

وی با اشاره به مشکلات اصلی شهر خميني شهر گفت: شهر ما در 3 محور اصلی دچار کمبود و نارسايي است: عدم وجود زمين كافي، مطالبات معوقه ميلياردي شهرداري از دستگاههاي دولتي و دانشگاه صنعتي و عوارض آلايندگي.

صهري در تشريح اين موارد گفت: از جمله مي توان به عدم وجود زمین بایر و کافی و مورد نیاز جهت اجرای طرح های عمرانی، محصور بودن منطقه شمال شهر با منطقه کوهستانی و مراکز دانشگاهی و نظامی، وجود بیش از 600 هکتار بافت فرسوده در بخش مرکزی و اتصال بخش های زیادی از سطح با مناطق و باغات و اراضی کشاورزی اشاره کرد.

صهری در ادامه گفت: تنها زمینهاي بایر قابل استفاده در منطقه شمال شهر قرار دارد که بخش زیادی از آن متعلق به بخش خصوصی و بخش دیگر در اختیار سازمان مسکن و شهرسازی استان است و متأسفانه اقدامی از طرف مسؤولین استان برای حل اختلاف اين سازمان با شهرداري و شورا نشده است و در این بین اين مردم و ساكنين هستند كه مورد اذیت و خسارات زیادی قرار مي گيرند. وی افزود: بلاتکلیفی تعداد زیادی از اهالی منطقه پردیس، اهالی شهرک قدس و مالکین اراضی شرکت تعاونی شهرداری خمینی شهر از جمله مشكلات ايجاد شده در اين ماجراست و در رابطه با سند مالکیت، آماده سازی، آسفالت معابر و... دچار مشکلات زیادی هستند.

صهري خطاب به فرماندار افزود: در یک بازدید کوتاه از اين منطقه شما خواهید دید که هیچ يك از کوچه ها و خیابان هاي اصلی  شهرک منظریه وضعیت عمرانی، فضای سبز و امكانات رفاهی مطلوبی ندارد و اهالی این شهرک به عنوان ساكنين شهرک تازه ساز در تردد خود با مشکلات  و محدودیت ها و کمبودهای زیادی روبرو هستند و جلسات متعدد برای حل این اختلافات و رفع مشکلات مردم تاکنون بی نتیجه بوده است.

رئیس شورای شهر درادامه به موضوع طلب آرای کميسیون ماده 77 و 100 شهرداری به مبلغ 62 میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: عمده طلب این مبلغ از دانشگاه صنعتی اصفهان است. این مرکز بخش زیادی از اراضی باقی مانده درشمال شهر را تصرف كرده و سئوال اين است كه آيا تصرف این مقدار زمین برای یک مرکز دانشگاهی نیاز می باشد یا خیر؟ وي افزود: شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم طی چندین مکاتبه با مسؤولین کشور و استان پیگیر حل این مشکل بوده و خواهد بود.

وی درادامه گفت: سومین مشکل و درخواست اصلی ما پیگیری برای اختصاص حق آلایندگی پالایشگاه اصفهان به خمینی شهر است. در گذشته ما شاهد وجود اراضی بسیار طبیعی و خوش آب و هوا و میوه هاي نادر و کمیاب قدیمی در باغات خمینی شهر بودیم که به دلیل همین آلایندگی و نيز معضل خشکسالی، این باغات و میوه ها به نابودی کشیده شد. در یک طرح مطالعاتی توسط کارشناسان و اساتید دانشگاه میزان آلایندگی مراکز پالایشگاه و پتروشیمی و نیروگاه اصفهان براي خمینی شهر به اثبات رسیده است و امیدواریم با پیگیری های استاندار استان 10 درصد سال گذشته به ما اختصاص یابد و با ابلاغ قانون جدید، درصد قابل توجهی جهت آلايندگی این مراکز به خمینی شهر اختصاص یابد. صهري تصريح كرد: اختصاص این مبلغ درعمران و آبادی و توسعه شهری و حل مشکلات شهرداری و اجرای طرح های نیمه کاره نقش بسیار مهمی خواهد داشت و امیدواریم با همکاری فرمانداری و دیگر مسؤولین شهر در حل این مشکل عمده، قدم بلندی در توسعه شهری ما برداشته شود.

- عمده طلب 62 میلیارد تومانی آرای کمیسیون ماده 77 و 100 شهرداری از دانشگاه صنعتی اصفهان است. این مرکز بخش زیادی از اراضی باقی مانده درشمال شهر را تصرف كرده و سئوال اين است كه آيا تصرف این مقدار زمین برای یک مرکز دانشگاهی نیاز می باشد؟
- بر اساس تجربه دوره سوم شورا، مشکلات و مسائل خمینی شهر پيچيده است و در زمینه های مختلف عمرانی، ترافیک، مباحث اجتماعی، بافت فرسوده، دچار مشكلات متعددي هستيم و شهرداری هم با موانع فراواني روبرو شده است.
- علیرغم شعار عدالت محوری در دولت نهم و دهم توجه لازم به خميني شهر نشده است.سؤال این است چرا بعد از گذشت سه دوره از سفر ریاست جمهور و هیأت دولت به استان و شهرستان هنوز بعضی از مصوبات این سفر اجرایی نشده است؟
- لازم است برای حل مشکلات خمینی شهر مخصوصاً شهرداری در یک برنامه دقیق کارشناسی، مشکلات و محدودیت ها از جمله تراکم جمعیت، کمبود زمین و کمبود منابع مالی را مورد توجه قرار دهیم.

فرمانداري ويژه ايجاد شود

در ادامه این جلسه، دكتر حسین غفوری عضو دیگر شورای شهر گفت: بر اساس تجربه دوره سوم شورا، مشکلات و مسائل خمینی شهر پيچيده است و در زمینه های مختلف عمرانی، ترافیک، مباحث اجتماعی، بافت فرسوده، دچار مشكلات متعددي هستيم و شهرداری هم با موانع فراواني روبرو شده است.

وی در ادامه افزود: میزان ظرفیت و توانایی مردم شهر محدود می باشد و به دلیل محدودیت های مالی مردم، امکان افزایش مبالغ عوارض وجود ندارد و با وجود پیگیری و عليرغم تلاش های بسیار شخص مهندس پورکاظم برای جذب مبالغ حمایتی و درآمد از منابع مختلف متأسفانه بودجه مورد نیاز تأمین نگردیده و تا کنون بودجه شهرداری خمینی شهر از طریق منابع ناپایدار و عوارض مردمی تأمین گردیده است به طور مثال در فروردین ماه توسط شهرداری منطقه 4 به عنوان یکی از نواحی مهم که در آن ساخت و ساز باید رواج داشته باشد فقط 9 عدد پروانه صادر شده است بنابراین حل مشکل خمینی شهر باید از یک نگاه کلان از طریق حمایت های ملی و استانی مورد توجه قرار گیرد.

دكتر غفوري افزود: لازم است برای حل مشکلات خمینی شهر مخصوصاً شهرداری در یک برنامه دقیق کارشناسی، مشکلات و محدودیت ها از جمله تراکم جمعیت، کمبود زمین و کمبود منابع مالی را مورد توجه قرار دهیم. وي افزود:  بودجه 20 میلیارد تومانی شهرداری خمینی شهر جوابگوی نیاز شهر ما نخواهد بود و باید از طریق نهادهاي استانی و کشوری به موضوع خمینی شهر نگاه شود.

وي تصريح كرد: بخش عمده مشکل خمینی شهر، به آمار بالاي مهاجرین برمی گردد كه این مسئله امري استانی و فرا استانی است و نبايد به عنوان يك مسئله اختصاصي خميني شهر بدان نگريسته شود.

حسین غفوری در ادامه يك پیشنهاد مهم به فرماندار خمینی شهر ارائه كرد و از حقيقي خواست موضوع تبدیل شدن فرمانداری خمینی شهر به فرمانداری ویژه مطرح شود تا با افزایش اختیارات حوزه نماینده عالی دولت در شهرستان و از طریق منابع مالی استانی، به حل مشکلات خمینی شهر توجه ویژه شود.

وي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود گفت: دولت بايد با در نظر گرفتن محدودیت های مالی خمینی شهر، نسبت به پرداخت ميلياردها تومان عوارض معوقه دستگاههاي دولتي به شهرداري تعجيل نمايد.

 

مشكل مضاعف براي شهرداري و شهر

در ادامه جلسه، دکتر کریمی عضو دیگر شورای شهر گفت: در یک بررسی آماری و مقایسه ای بین مناطق 4 گانه شهرداری خمینی شهر می بینیم که نسبت منطقه 3 از نظر جمعیتی مطابق یک چهارم و از نظر مساحت 18 درصد خمینی شهر را تشکیل می دهد ولی در بخش درآمد نسبت این منطقه با مناطق دیگر زیر ده درصد می باشد.

وي افزود: متأسفانه در منطقه 3 شهرداری به دلیل مهاجر پذیري و اسکان افراد محروم، مشکلات فراواني در زندگي مردم منطقه وجود دارد كه به عنوان یک مشکل مضاعف برای شهرداری و شهرستان محسوب می شود.

 

در حق شهرستان ظلم شده است

قنبرعلي خليلي عضو دیگر شوراي شهر هم در ادامه جلسه گفت: با توجه به سابقه مدیریتی و اجرایی که در شهرستان داشته ایم و طبق یک آمار مقایسه اي كه در خصوص خدمات ارائه شده با شهرهای مجاور داریم، در حق شهرستان ظلم شده است و جا دارد مسؤولین شهرستان به خصوص فرماندار جدید در عملکرد و رویکرد جدید خود به مسائل مردم توجه ویژه داشته باشند و در زمان موجود، برای رفع مشکلات اقدام كنند.

قنبرعلي خليلي افزود: نزدیکی شهر ما به مرکز استان باعث افزایش انتظارات  و توقعات گوناگون مردم شهرستان شده و از طرفي، بخشی از مشکلات شهرستان ما ناشی از مشکلات شهر اصفهان است که به ما تحمیل شده و به دلیل ارزان بودن اراضی خمینی شهر ما شاهد اسکان تعدادی از اهالي استان درخمینی شهر هستیم كه بدون هیچ مجوز اقدام به ساخت و ساز بی رویه نموده اند که همین امر باعث افزایش مشکلات شهر شده است.

خلیلی افزود: مردم خمینی شهر در حفظ آرمانهای امام، نظام و انقلاب با ایثارگری و جان فشانی و اهدای شهدا تبعیت خود را اعلام نموده و سابقه درخشانی از خود به ماندگار گذاشته اند اما علیرغم شعار عدالت محوری در دولت نهم و دهم توجه لازم به خميني شهر نشده است.

وی در ادامه به مصوبات سفر ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: سؤال این است چرا بعد از گذشت سه دوره از سفر ریاست جمهور و هیأت دولت به استان و شهرستان هنوز بعضی از مصوبات این سفر اجرایی نشده است؟

خليلي در ادامه از فرماندار خمینی شهر درخواست كرد پیگیر اجرايي كردن مصوبات سفر ریاست جمهور و استاندار اسبق و فعلی استان به شهرستان باشد.

خلیلی در انتها از فرماندار شهرستان درخواست کرد فرمانداری به عنوان متولی امور سیاسی در برنامه خود و اداره شهرستان، امور عمرانی را در اولویت برنامه های خود قرار دهد، زيرا مردم در خصوص مسائل سیاسی بعد از گذشت 3 دهه مسیر و خط و منش خود را پیدا کرده اند و ارکان اصلی اجرایی شهرستان با اتفاق نظر بايد این فضای بی توجهی مسؤولین استان که به وجود آمده  را بشکنند و با برنامه ریزی و هماهنگ حرکت کنند و حتی اگر لازم باشد با پیگیری ها و همکاری شخص نماینده مردم در مجلس از طریق ملاقات با شخص رئیس جمهور مطالبات شهرستان طرح شود.

 

با شهر ما معامله سياسي مي كنند

در ادامه، حسن حیدری عضو دیگر شورای شهر نیز گفت: شهرستان خمینی شهر در زمان جنگ بالاترین اعزام نیرو را به جبهه ها را داشت بطوريكه یک تیپ مستقل از این شهرستان تشکیل شد و ما شاهد اعزام تعداد زياد نیروهای جوان از خمیني شهر برای مناطق عملیاتی بودیم و به نسبت جمعيت، شهرستان ما بالاترین آمار شهدا و ایثارگران را به خود اختصاص داده است ولی متأسفانه علیرغم این جایگاه مقدس ارزشها، شهر ما بارها مورد بی مهری قرار گرفته است. حيدري افزود: متأسفانه ما شاهدیم بعضی از مسؤولین با شهر ما معامله سیاسی می کنند.

عضو شورا درادامه به مشکلات شهرک منظریه اشاره کرد و گفت: شهرک منظریه بايد به عنوان نماد شهرک سازی با اصول مهندسی جدید ديده شود اما شاهدیم که در اين منطقه مردم و ساکنین با مشکلات زیادی روبرو هستند.

 

قول هاي فرماندار

پس از پايان سخنان اعضاي شوراي شهر، فرماندار خمینی شهردر جمع اعضای شورا گفت: جای امیدواری دارد که اعضای شورای شهر خمینی شهر با ترکیب بسیار خوبی از انواع مسؤولیت ها و تخصص های لازم برخوردار است.

وی با اشاره به جایگاه مذهبی و انقلابی مردم و شهر خمینی شهرگفت: امیدواریم شورای شهر خمینی شهر به حفظ جایگاه مذهبی و دینی و انقلابی مردم و این شهر به صورت ویژه نگاه و در حفظ این فضا تلاش کند و از عوامل و آثاری که باعث کم رنگ شدن فضای مذهبی شهر خمینی شهر می شود جلوگیری به عمل آوردد. وي افزود: اعضای شورای شهر قطعاً با اختیارات قانونی خود خواهند توانست شهر را متحول کنند و شما بايد با حمایت و پشتوانه های مردمی اهداف توسعه شهری را دنبال کنید و مردم با حضور در صحنه  و با حمایت و همراهی شما از طریق اختیارات قانونی باعث به وجود آمدن شهری آباد شوند.

وی در خصوص موضوعات مطرح شده در جلسه گفت: ما باید بتوانیم با اولویت بندی و تعیین اولویت ها عدالت لازم را در سطح شهر اجرا کنیم و  نباید نگاهمان درامور اجرایی فقط به سمت شهرداری باشد و شورای شهر باید جایگاه مردمی خود را حفظ کند.

وی در خصوص اختلافات شهرداری با سازمان مسکن و شهرسازی گفت: در این مورد با در نظر گرفتن جایگاه قانونی هر سازمان، امکان برگزاری نشست و جلسات رفع اختلاف وجود دارد و ما نباید خودمان را جدای از هم بدانیم و آمادگی لازم برای حل این اختلاف با هم اندیشی مسولان وجود دارد و باید در امور اجرایی نفع مردم را در نظر بگیریم. با احترام گذاشتن به قانون به نفع و در خدمت مردم باشیم و نباید اجازه داد قانون بهانه ای برای ظلم به مردم باشد.

فرماندار در این جلسه قول داد در خصوص اختصاص مبالغ بدهی های دولتی کمیسیون آراء 77 و 100 دانشگاه صنعتی با برگزاری جلسات مشترک با مسؤولین دانشگاه مسئله را پیگیری كند.

وي ادامه داد: اگر به واسطه احداث دانشگاه در اراضی متعلق به خمینی شهر، ما شاهد بروز افتخارات جهانی دانشگاه صنعتی هستیم بخش زیادی از افتخارات  متعلق به مردم خمینی شهر است و این افتخار مردم خواهد بود که چنین مرکزی علمي درشهرستان وجود دارد. این افتخار دو طرفه است و این مرکز یک پشتوانه بزرگ شهر محسوب می شود. و البته این جایگاه دلیلی برای عدم دریافت حقوق شهر و مردم شهر نيست و لازم است با پیدا کردن راهکار لازم و برگزاری جلسات مشترک به تفاهم رسید.

فرماندار ابراز امیدواری کرد با توجه به ابلاغ قانون جدید برای اختصاص عوارض آلایندگی، با پیگیری های شخص نماینده و تعامل با مسؤولین استان این بودجه هر چه سریعتر به شهر اختصاص يابد و مقدار مبلغي که حق و حقوق مردم است دریافت شود.

وی با اشاره به عوارض آلایندگی مراکز آلاینده بر محیط زیست و اراضی طبیعی گفت: ما باید در نظر داشته باشیم نظام ما به فعالیت پالایشگاه و مراکز مشابه نیاز دارد ولی به هر جهت با ایجاد تعاملات بین مسؤولین شهرستان و استان باید حق و حقوق مردم دریافت شود.

فرماندار خمینی شهر در خصوص درخواست یکی از اعضای شورا برای گرفتن امتیاز فرمانداری ویژه برای خمینی شهر گفت: با توجه به جایگاه جمعیتی شهرستان خمینی شهر در استان، در صورتی که ما در رتبه دوم استان نباشیم باید در جایگاه سومی استان قرار گیریم و با تغییر دیدگاهها از فرصت های موجود برای توسعه شهر استفاده کنیم. وی قول مساعد پیگیری اجرای مصوبات سفر ریاست جمهور و استاندار را از طریق مسؤولین استان و کشور داد.