راهکار پیشبرد طرح باز آفرینی بافت فرسوده خمینی شهر، جذب سرمایه گذار است

ارسال در خبر و گزارش

شهردار خمینی شهر مجهول المالک بودن بسیاری از املاکی که در بافت فرسوده واقع شده اند را یکی از موانع پیشبرد سریع طرح بازآفرینی بافت فرسوده دانست. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، حاج حیدری که در جلسه ستاد بازآفرینی بافت فرسوده شهرستان در فرمانداری سخن می گفت، دراینباره افزود: در خیلی از موارد هم با املاکی مواجه می شویم که علیرغم مساحت محدود مالکان بسیاری دارد که ملکشان را به حال خود رها کرده اند.
دبیر ستاد بازآفرینی شهرستان خمینی شهر در ادامه از تاسیس شرکت تعاونی محلی خبر داد و گفت: راه اندازی این شرکت از این جهت که موفق به شناسایی مالکان شد، بسیار راهگشا بود.


وی از معافیت صددرصدی از پرداخت عوارض، خاکبرداری رایگان و... به عنوان تسهیلاتی که برای مالکان در نظرگرفته شده است خبر داد و گفت: ما بیشتر از این دستمان باز نیست.


در ادامه جلسه رئیس اداره عمران و بهسازی راه و شهرسازی استان اولین گام برای باز شدن قفل طرح بازآفرینی بافت فرسوده را تهیه "سند چارچوب بازآفرینی شهری" توسط شهرداری ها دانست.


فخاران افزود: کارگروهی در ستاد بازآفرینی استان تشکیل شده که کلیه پرونده های مربوط به املاک مجهول المالک یا املاکی که توسط مالکانش به حال خود رها شده اند را بررسی کرده و برای همه آنها راه حل هایی پیدا می کند تا این املاک مانعی بر سر راه بازآفرینی ایجاد نکنند.
وی در ادامه سخنانش از نوید نجف آباد و همت آباد اصفهان به عنوان طرح هایی نمونه در استان نام برد و گفت: همت آباد اصفهان که 15 سال تمام قفل شده و چندین نماینده، استاندار و مسئول را به خود دیده بود زمانی قفلش باز شد که مردم در آن دیده شدند. مشاوران به میان مردم رفتند و این ساکنان محل بودند که برای چگونگی اجرای طرح پیشنهاد ارائه می دادند.


رئیس اداره عمران و بهسازی راه و شهرسازی استان از 50 میلیون تومان وام به عنوان کمک هزینه ساخت و همچنین 25 میلیون تومان بابت اجاره منزل تا اجرای کامل طرح بازآفرینی بافت به مالکان خبر داد.


فخاران با تاکید بر اینکه برای اجرای طرح بازآفرینی هر شهر باید نسخه جداگانه ای پیچید، افزود: یکی از راهکارهای اجرای این طرح در خمینی شهر جذب سرمایه گذار است. وی همچنین با بیان اینکه اجرای این طرح همکاری بسیاری از دستگاه ها از جمله شهرداری، راه و شهرسازی، ثبت اسناد و... را می طلبد، گفت: ما در تهیه سند چارچوب بازآفرینی شهری و همچنین جذب سرمایه گذار در کنار شهرداری خمینی شهر خواهیم بود.
وی همچنین پیشنهاد کرد دفتر ستاد بازآفرینی بافت فرسوده در شهرداری خمینی شهر تشکیل شده تا از طریق ارتباط با ستاد بازآفرینی استان و همچنین معتمدان محلی پیگیر پیشبرد این طرح باشد.


در ادامه دکتر کریمی که به نمایندگی از نظام مهندسی شهرستان در جلسه حضور یافته بود، از تخفیف 50 درصدی خدمات این نهاد به مالکان این بافت خبر داد. ترابی رئیس اداره بهزیستی نیز از دست اندرکاران خواست در طرح بازآفرینی، معلولان و سالمندان را نیز ببینند و اصول مناسب سازی در این مناطق را رعایت کنند.
در پایان سرپرست فرمانداری خمینی شهر با تاکید بر اینکه جلسات ستاد بازآفرینی باید به طور منظم و با حضور روسای همه دستگاه های مرتبط تشکیل شود، گفت: لازم است تسهیلاتی که در این طرح به مالکان ارائه می شود به صورت عمومی اعلام گردد تا آنها ترغیب به همکاری شوند.


راعی به عنوان رئیس ستاد بازآفرینی بافت فرسوده شهرستان بر راه اندازی دفتر بازآفرینی در شهرداری و ارتباط موثر و مستمر با معتمدان محلی تاکید کرد.