حمایت های مالی و ارائه تسهیلات به رها یافتگان از مواد مخدر

ارسال در خبر و گزارش

به منظور مبارزه با مواد مخدر جلسه ای در فرمانداری با حضور مسئولین مربوطه برگزار شد. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، سرهنگ مرادی در این جلسه به منظور مبارزه با مواد مخدر بالاخص در محله جوی آباد به راهکارهای زیر اشاره کرد و گفت: گام اول تهیه بانک اطلاعاتی قوی برای شناسایی ظرفیت های محلی مثل پزشکان، پرستاران، خیّران و ... که در محله حضور دارند و می توانند با نیروی انتظامی همکاری کنند، است و پیش بینی زمان لازم برای اجرای این طرح یک ماه می باشد.


گام دوم بحث کمیته های فرهنگی است یعنی باید بسترسازی جهت همراهی افکار عمومی انجام شود به این معنا که خود افراد محل همکاری کنند و اقدامات موثری جهت جلب اعتماد مردم از نظر فرهنگی رفاهی عمرانی انجام شود. در حال حاضر ما گروه های جهادی را آماده کرده ایم که به منطقه جوی آباد بروند تا اقدامات جهادی مانند پزشکی، عمرانی و ...انجام دهند. هم چنین برای احقاق این گام، اجرای کلاس های آموزشی، تربیت معلمان و توجیه مجریان، تولید محتوا و برنامه های تبلیغاتی با روش بومی و علمی و به طور کلی همراه سازی مردم به هر نحو ممکن از برنامه های گام دوم است چرا که متاسفانه هنوز افکار عمومی با ما همراه نشده است و مردم به ما بی اعتماد هستند.


گام سوم بحث کمیته تبلیغات آگاه سازی است که باید آگاه سازی و تبلیغات، هماهنگ و گسترده در عرصه های رسانه ای و محلی نسبت به موضوع مواد مخدر صورت گیرد. به این معنا که تمام محله پر از پوشش های تبلیغاتی گردد مانند جلسات چهره به چهره، اتمام حجت با قاچاقچیان و معتادین و خانواده های آنان، ایجاد انگیزه و امید در فضای عمومی به طوری که مردم به پاک سازی مواد مخدر امیدوار گردند، ایجاد زمینه برای حرکت های خودجوش مردمی. ما اگر بتوانیم مردم را با خودمان همراه کنیم زمانی خواهد رسید که خود افراد محل با مواد مخدر مبارزه خواهند کرد.
گام چهارم بحث کمیته انتظامی و پاکسازی اماکن، دستگیری قاچاقچیان، اعزام معتادین به مراکز ترک اعتیاد و تخریب خانه هایی با عنوان پنجره های شیطانی است که اگر گام های قبلی خوب انجام گیرد اقدامات نیروی انتظامی با مقاومت مردم رو به رو نخواهد شد.


گام پنجم اقدامات درمانی برای معتادین و اقدامات مراقبتی و پیشگیرانه برای خانواده های آنان است که همکاری مجموعه شبکه بهداشت را می طلبد و اقداماتی نیز انجام گرفته است.
گام ششم تشکیل کمیته صیانت برای پاک شدگان و عدم بازگشت آنان است که در این راستا برگزاری جلسات هفتگی و ایجاد انگیزه در آنان، پشتیبانی های مالی و ایجاد اشتغال برای قاچاقچیان تواب و پاک شدگان ( که دراین رابطه بسیج سازندگی تمام قد حضور پیدا کرده است و مبلغ خوبی هم دیده شده است)، اصلاح اساسی وضعیت ظاهری محله و تخریب اماکن آلوده، ایجاد مراکز تفریحی و... پیشنهاد می گردد.


تمام این گام ها ما را در ساختن یک محله خوب یاری می دهد ولیکن اجرایی شدن آن همت همه مردم و مسئولین را می طلبد.
در ادامه فرماندار با تسلیت ارتحال آیه الله هاشمی رفسنجانی و گرامی داشت سالروز شهادت شهید نواب صفوی و تشکر از فعالان در عرصه مبارزه با مواد مخدر افزود: در امر مبارزه با مواد مخدر امر مهم اجتماعی کردن آن و ورود ریش سفیدان و معتمدین محل به این امر است و تا این امر انجام نگیرد با توجه به حجم گسترده تهاجم که در این امر هست ما کمتر می توانیم موفق باشیم و خواهشی که از اعضای شورا دارم ایجاد برنامه ریزی و عملیاتی کردن طرح هاست.
مطلب بعدی تفاهم نامه ای است که بین دانشگاه آزاد و ستاد مبارزه با مواد مخدرمنعقد شده است و همایشی که در آینده نزدیک در بررسی راهکارهای مسائل کلی مواد مخدر خواهیم داشت.


در ادامه اصغری از اولویت های پژوهشی بحث مواد مخدر برای اعلام به دانشگاه به منظور پژوهش دانشجویان و اساتید سخن گفت و از حضار در زمینه موضوعات پژوهشی مربوطه نظر خواست که یکی از پیشنهادات این بود که« چگونه بعضی افراد با داشتن شرایط نامطلوب موفق به ترک اعتیاد و پاک بودن شده اند اما بعضی دیگر با داشتن شرایط مشابه یا بهتر موفق به این امرنشده اند؟» هم چنین موضوع دیگر پیشنهادی آموزش خانم ها به عنوان محوریت زن در خانواده برای پیشگیری از اعتیاد بود که فرماندار قول اجرایی شدن آن را در صورت ارائه طرح داد.