راهکارهای پیشنهادی مسوولان شهرستان برای حل مشکلات جوی آباد جدید

ارسال در خبر و گزارش

تشکیل کارگروه تخصصی به منظور دستیابی به راهکارهایی برای حل مشکلات جوی آباد بی شک مهم ترین خبری بود که در اولین کارگروه بانوان و خانواده شهرستان در سال 95 مطرح شد. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، فرماندار در این جلسه که با حضور دکتر اثنی عشران مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری با محوریت بررسی مسائل اجتماعی جوی آباد تشکیل شد، از تلاش دو ساله این کارگروه خبر داد و گفت: «خرید منازل از اهالی و خیابان کشی در این منطقه» نتیجه ای بود که از این تحقیق دوساله منتج شد. رضوانی در ادامه اجرای این طرح را نیازمند اعتبارات زیاد دانست.


البته آنچه از گفته های مسوولان شهرستان و نقطه نظراتشان در اینباره برمی آمد نیز گویای این موضوع مهم بود که غالب مسوولان نیز که هر کدام در چارچوب وظایف خودشان اقدام به پیاده کردن طرح هایی در این محله کرده اند، به همین نتیجه رسیده اند که اجرای طرح های فرهنگی، بهداشتی، ورزشی و... شاید بتواند تنها بر 25 درصد از مشکلات این منطقه که حالا تبدیل به مشکلاتی مزمن شده فائق بیاید و راهکار اصلی همان تغییر بافت فیزیکی و جمعیتی این منطقه است.


فرماندار: ساکنان جوی آباد انسان هایی شریف هستند
فرماندار در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه ساکنان جوی آباد انسان هایی شریف با تمایلات مذهبی هستند از عبدالمهدی کاظمی پنجمین شهید مدافع حرم خمینی شهر که از اهالی جوی آباد است به عنوان نمونه ای از این انسان های آزاده یاد کرد.


رییس آموزش و پرورش: تغییر بافت جمعیتی راه حل مشکلات جوی آباد است
رییس اداره آموزش و پرورش در ادامه تعداد ساکنان بالای 40 سال و بی سواد این محله را 4 هزار و 500 نفر اعلام کرد و گفت: این آمار باعث شده که خمینی شهر در استان بالاترین درصد بیسوادی را به خود اختصاص بدهد این در حالیست که نهضت سوادآموزی در این منطقه بسیار فعال است. بدیهی، تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در جوی آباد را نیز نزدیک به 100 نفر عنوان کرد و گفت: شناسایی این افراد بسیار دشوار است و گذشته از آن چون برخی از آنها زبان فارسی نمی دانند کار ما دشوارتر می شود.
وی از خطراتی که دانش آموزان این منطقه خصوصا دختران را تهدید می کند، ابراز نگرانی کرد.
رییس اداره آموزش و پرورش تنها راه برون رفت از این مشکلات را تغییر بافت جمعیتی این منطقه دانست و گفت: اجرای این راهکار از عهده شهرستان خارج است و یک عزم ملی را می طلبد.


فرمانده نیروی انتظامی: راهکار حل مشکلات جوی آباد ایجاد فرصت های شغلی است
در ادامه این نشست فرمانده نیروی انتظامی شهرستان از توزیع گسترده مواد مخدر و وجود کارتون خواب های زن و مرد به عنوان دو مشکل اصلی این منطقه یاد کرد. سرهنگ احمدی اما برخلاف نظر برخی حضار که احداث کلانتری در این محل را اساسی ترین اقدام برای مقابله با این مشکلات عنوان کردند، گفت: به محضی که شهرداری زمین را در اختیار اداره کل نیروی انتظامی بگذارد عملیات ساخت آغاز می شود اما این راهکار اصلی حل مشکلات منطقه نیست. سرهنگ احمدی با اشاره به اینکه کارتون خواب ها علیرغم اینکه دستیگر می شوند دوباره بعد از آزادی به اعمال گذشته خود رومی آورند، ایجاد فرصت های شغلی را اولین راهکار برون رفت از مشکلات این منطقه دانست.


رضوانی در ادامه با تاکید بر اینکه پیگیری برای احداث کلانتری وقت زیادی از مسوولان مربوطه در شهرستان گرفته است، گفت: اداره کل راه و شهرسازی برای حل این معضل 4 قطعه زمین در اختیار شهرداری خمینی شهر گذاشته تا با فروش آن زمینی در منطقه جوی آباد خریداری کرده و در اختیار نیروی انتظامی بگذارد. وی از تلاش شهرداری برای فروش این زمین ها خبر داد و گفت: به منظور احداث کلانتری زمینی به قیمت یک میلیارد و 200 میلیون تومان خریداری خواهد شد. فرماندار مشکل کمبود زمین را منحصر به این طرح ندانست و گفت: بسیاری از نهاد ها از جمله سپاه داوطلب پیاده کردن طرح های فرهنگی و ورزشی در این محله هستند اما کمبود زمین به دلیل موقوفه بودن غالب زمین های این منطقه مانع از محقق شدن این طرح ها شده است.


رییس هلال احمر: باید براشتراکات فرهنگی تکیه کرد
رییس جمعیت هلال احمر اما راهکاری متفاوت از بقیه عنوان کرد. دکتر تاج دره تکیه بر اشتراکات فرهنگی و استفاده از مفاهیم مشترک را در حل این مشکلات موثر دانست و گفت: ساکنان این محل میهمان خمینی شهر هستند و قاعدتا انتظار می رود که شرایط میزبان را رعایت کنند اما این خواسته باید از طریق افراد صاحب نفوذ در میان ساکنان، مطرح شده و نهادینه گردد. وی در ادامه راه اندازی کارگاه ها و مشاغلی که ساکنان در زادگاه های خود به آن اشتغال داشته اند را راهکاری برای برون رفت از مشکلات این منطقه عنوان کرد.


رییس اداره ورزش و جوانان نیز با ناکافی دانستن دو ورزشگاه دولتی و دو ورزشگاه خصوصی این منطقه گفت: مجموعه ورزشی طالقانی واقع در رهنان و هم مرز با جوی آباد می تواند پاسخ خوبی برای نیاز به مراکز ورزشی در این محل باشد. محمدی ادامه داد: زمین این ورزشگاه از موقوفات تحت نظارت اداره اوقاف خمینی شهر است و با توجه به اعلام آمادگی رهنانی ها مطلوب است که مدیریت آن به خمینی شهر واگذار شده و در اختیار ساکنان این محله قرار بگیرد.


رییس شبکه بهداشت و درمان با بیان اینکه چرا کسی در کنار جوی آباد از محله «وازیچه» نامی نمی برد، گفت: وازیچه نیز اگرچه نسبت به جوی آباد گمنام تر است اما با مشکلاتی مشابه این محله روبروست. دکتر باقری با اعلام اینکه در حال احداث یک مرکز ترک اعتیاد در وازیچه هستیم، تنها راه برون رفت از مشکلات این دو محله را تغییر بافت فیزیکی دانست.
«ارغوان» یکی دیگر از محلات خمینی شهر بود که در این جلسه مورد توجه قرار گرفت. رییس اداره فرهنگ و ارشاد در سخنانی گفت: با توجه به اینکه ارغوان نیز یکی از مناطق مهاجر نشین خمینی شهر است، عدم توجه به این منطقه نیز در آینده مشکلات مشابهی را به وجود خواهد آورد.
فرماندار در توضیح این مطلب پا را از این نیز فراتر گذاشت و گفت: اگر به منظریه هم رسیدگی نکنیم در آینده دچار همین مشکلات خواهد شد.


رییس اداره ارشاد: باید برخی ادارات و سازمان ها به جوی آباد منتقل شود
موسوی رییس اداره ارشاد در ادامه سخنانش انتقال برخی ادارات و نهادها به این محله را یکی از راهکارهایی دانست که می تواند با گسترده کردن رفت و آمدها به این محل آن را از حاشیه بیرون بیاورد. مسوول پایگاه های بسیج جوی آباد نیز در ادامه با بیان اینکه تنها نهادی که در این منطقه واقع شده، شهرداری است از عدم استقرار سازمان ها و ادارات در این محله انتقاد کرد و گفت: ناامنی برای دانش آموزان خصوصا دختران رو به افزایش است و این در حالی است که جوی آباد چند سال است در انتظار استقرار یک کلانتری به سر می برد. صابری با تاکید بر اینکه تعداد خانواده هایی که در این محل به سرپرستی زنان اداره می شود خیلی زیاد است، افزود: اوضاع هر روز در این منطقه بدتر می شود.


مسوول پایگاه بسیج خواهران شهرستان نیز با بیان اینکه در چند سال اخیر پای اردوهای جهادی را که ویژه روستاها و مناطق محروم است به جوی آباد باز کرده ایم و بیش از حد انتظار برنامه ها و نشست های فرهنگی و مشاوره ای داشته ایم گفت: علیرغم تلاش بسیار، کمتر به نتیجه مطلوب رسیده ایم. خانم علیشاهی با بیان اینکه 20 پایگاه بسیج در جوی آباد داریم که برنامه هایش به شدت با استقبال بانوان مواجه می شود، گفت: متاسفانه کمبود فضای پایگاه مانع از این می شود که بتوانیم در حد مطلوب انتظارات بانوان را برآورده نماییم.


مسوول واحد بهداشت روان شبکه بهداشت شهرستان نیز از اجرای سه طرح غربالگری در این محل خبر داد و گفت: از سال 92 با استقرار یک مرکز با حضور کارشناس ارشدان روانشناسی طرح غربالگری بیماری های روانی را در این منطقه به اجرا گذاشتیم. خانم محمدی در ادامه از افسردگی و اضطراب به عنوان بیماری های شایع محل نام برد و گفت: 15 الی 20 درصد این افراد به روانپزشک ارجاع داده می شوند. وی همچنین از طرح غربالگری اعتیاد میان ساکنان 18 تا 60 سال خبر داد و گفت: به دلیل عدم همکاری اهالی، این طرح به سختی پیش می رود. غربالگری خشونت از نوع همسرآزاری برای زنان 15 سال به بالا نیز از دیگر طرح هاییست که به گفته محمدی از ابتدای امسال به اجرا درآمده است.
در ادامه جلسه روسای ادارات بهزیستی، کمیته امداد، نهاد کتابخانه ها، فنی حرفه ای و میراث نیز هر کدام به ارائه گزارشی از اقدامات خود در جوی آباد پرداختند و نقطه نظرات خود را در این زمینه مطرح کردند.


مدیرکل امور بانوان استانداری: برای حل مشکلات جوی آباد طرح ارائه بدهید
خانم اثنی عشران در پایان جلسه با بیان اینکه در ایام محرم از منطقه جوی آباد بازدید کرده ام و اهالی این محل را مردمانی متدین و محجوب یافتم که در خانه همه شان بیرق امام حسین (ع) نصب شده بود، گفت: مساله جوی آباد مساله استان است و در سطح استان به آن ویژه نگاه می شود. وی تغییر بافت جمعیتی را که از جانب برخی مسوولان شهرستان به عنوان راهکار برون رفت از مشکلات محل عنوان شد، مناسب ندانست و گفت: این راهکار در نقاط دیگر جواب نداده است.
مدیرکل امور بانوان استانداری با بیان اینکه با اداره کل اوقاف توافقنانه امضا کرده ایم گفت: تلاش می کنیم زمین های این منطقه که وقف عام هستند را برای اجرای طرح های عمرانی و فرهنگی در اختیار مسوولان بگذاریم. وی از حاضران در جلسه خواست تا نظراتشان را برای حل مشکلات جوی آباد در قالب طرح ارائه بدهند تا پس از تایید، اعتبارات لازم تخصیص یابد.