حوادث ساختمانی 50 درصد از حوادث شهرستان را به خود اختصاص می دهد

ارسال در خبر و گزارش

اگرچه پاییز را پادشاه فصل ها و فصل رنگ ها نامیده اند اما پاییز امسال به زندگی تعدادی از همشهریان ما رنگ مرگ پاشیدند. سقوط کارگر ساختمانی از داربست در روز سوم آذر و مرگ وی پس از چند روز، تصادف اتوبوس حامل دانشجویان و مرگ دو دانشجو روز 15 آذر، انحراف از مسیر وانت پیکان و مرگ راننده 23 ساله پس از بارش اولین برف پاییزی صبح روز 17 آذر، مرگ مغزی مهدی شریفی پس از سقوط در چاهک آسانسور عصر روز 17 آذر و مرگ 4 عضو از یک خانواده به علت گازگرفتگی شامگاه روز 17 آذر و سقوط یک کارگر ساختمانی هنگام کار با بالابر و مرگ وی در هفته پایانی آذر تنها بخشی از حوادثی است که در این بازه زمانی در شهر ما رخ داده است. اگرچه دو مورد از این حوادث مرگبار ختم به یک کار نیک شد و به 7 بیمار نیازمند زندگی بخشید اما حتی این هم چیزی از بار منفی این حوادث کم نمی کند.


از میان این حوادث و دیگر حوادثی که شبانه روز به وقوع می پیوندد، حوادث ساختمانی سهم بیشتری را به خود اختصاص می دهند، سقوط کارگر ساختمانی از داربست، سقوط کودک نه ساله در چاهک بدون حفاظ آسانسور ساختمان نیمه ساز، مسدود شدن لوله خروجی آبگرمکن توسط عوامل ساختمانی و فراموشی در باز کردن مجدد این مسیر و در نتیجه مرگ یک مادر و 3 فرزندش در اثر گازگرفتگی در حمام و سقوط یک کارگر ساختمانی همراه با بالابر به دلیل عدم نصب صحیح بالابر همه حوادث مرگباری هستند که تنها و تنها در اثر بی احتیاطی عوامل ساختمانی اعم از بنا، عمله، کاشیکار، کارگر و... رخ داده اند. بی احتیاطی هایی که تا کنون منشا حوادث مرگبار بسیاری شده اند اما همچنان روز به روز تکرار می شوند.


بالابر یا آلت قتاله
سربازرس حوادث کار اداره کار شهرستان دراینباره می گوید: در کشور به طور کلی حوادث ساختمانی 46 درصد از حوادث را به خود اختصاص می دهد و این میزان در اصفهان و
خمینی شهر به دلیل تراکم ساخت و ساز به 50 درصد می رسد. دیباجی عدم آگاهی و دانش کافی عوامل ساختمانی در زمینه ایمنی ساختمان، عدم صلاحیت ایمنی پیمانکاران در عین برخورداری از صلاحیت فنی و همچنین نظارت ناکافی مهندسین ناظر را از جمله دلایل بروز این حوادث مرگبار دانست. وی با اشاره به اینکه نظارت بر ایمنی ساختمان در حال ساخت از جمله وظایف سی گانه مهندسان ناظر است، گفت: به عنوان مثال نصب نادرست بالابرها در ساختمان های بلند مرتبه تا کنون منشا وقوع حوادث بسیاری بوده است. سربازرس اداره کار با اشاره به یکی از حوادث اخیر بالابر گفت: در هفته پایانی آذر ماه یک کارگر ساختمانی که مشغول کار با بالابر بود بر اثر عدم استحکام پایه های بالابر روی پشت بام، همراه با این دستگاه به پایین سقوط کرد و جان خود را از دست داد. دیباجی با اشاره به عواقب وخیم اجتماعی این دست حوادث گفت: همسر این کارگر بیماری ام اس دارد که هزینه درمانش بسیار بالاست و همراه با فرزندانش در یک خانه 30 متری زندگی فلاکت باری دارد. وی بالابرها را آلت قتاله خواند و از مرگ کارگر خانم یکی از شیرینی سراهای شهرکه چند ماه پیش بر اثر گیر کردن بالاتنه اش در بالابر دچار قطعی نخاع شده بود در چند روز اخیر خبر داد و گفت: در حالیکه بالابرها فقط مخصوص جا به جا کردن بارهستند در بسیاری از فروشگاه ها از آن به عنوان آسانسور استفاده شده و کارکنان با آن جا به جا می شوند که خود تا کنون منشا حوادث خیلی زیادی شده است که یکی از تلخ ترین آنها پرس شدن یک نوجوان 13 ساله میان سقف و کف بالابر یکی از نمایشگاه های مبل بلوار امیر کبیر شد و تابستان امسال او را به طرز فجیعی به کام مرگ فرستاد. سربازرس حوادث گفت: اخیرا برای سه هزار کارگر ساختمانی کلاس آموزشی گذاشته و نکات ایمنی بالابرها را ذکر کرده ام. اغلب این کارگرها در این کارگاه اعتراف می کردند که بسیاری از نکات ایمنی را دراینباره رعایت نمی کنند. دیباجی افزود: همچنین هر دو هفته یکبار مجال می یابم که در حد 45 دقیقه الی یک ساعت نکات ایمنی ساختمانی را برای صد نفر کارفرما متذکر بشوم که البته فرصت بسیاری کمی است و تنها می توانم به ذکر چند حادثه بپردازم. سربازرس اداره کار در ادامه گفت: اداره کار بر اساس ماده 96 قانون کار موظف به ارائه آموزش است اما علی رغم اینکه بارها در جلسات جامعه ایمن شهرستان اعلام آمادگی نموده ایم، هیچ یک از نهادهای مربوطه با اداره کار وارد همکاری نمی شوند.
دیباجی در پایان «ایمن سازی ساختمان از جانب کارفرما»، «آموزش عوامل ساختمانی» و «نظارت صحیح و کامل مهندسان ناظر یا ناظران مقیم» را از جمله عوامل پیشگیری کننده از این سری حوادث عنوان کرد.