خطرمگس مدیترانه ای در کمین باغات شهرستان

ارسال در خبر و گزارش

آفت مگس مدیترانه ای در یکی از باغات کوشک مشاهده شد. کارشناس حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی در اینباره به خبرنگار فرصت آنلاین گفت: این آفت در یکی از باغات این شهر که غالب محصولاتش سیب و زالزالک است مشاهده شد. تدین افزود: در حال حاضر باغات اطراف را تله گذاری کرده ایم تا آن را ردیابی کنیم. وی علت پیدایش این آفت خطرناک را واردات میوه از مازنداران عنوان کرد و گفت: تنها باغات استان های مازندران و کرمانشاه دچار این آفت شده اند و به احتمال زیاد میوه فروشی های حاشیه جاده نجف آباد عامل ورود این آفت به کوشک هستند.


بر اساس گزارش پایگاه خبری اداره جهاد کشاورزی خمینی شهر، در چند روز اخیر مدیر حفظ نباتات سازمان به همراه تعدادی از کارشناسان مربوطه از باغات میوه خمینی شهر بازدید کردند.


گفتنی است این آفت مهم€Œترین آفت درختان میوه در جهان است؛ آفتی که می€Œ تواند در طول یک سال ۱۲ نسل از خود را تولید کند و در شرایط اقلیمی مناسب هر ۲۱ روز یک نسل تولید می€Œ کند و حشره بالغ می€Œ تواند ۶ تا ۸ ماه خود را حفظ کند. هر مگس ماده پس از جفت€Œگیری تخم €Œهای خود را زیر پوست میوه گذاشته و بعد از مدتی، لاروها از میوه تغذیه می €Œکنند و پس از کامل شدن به داخل خاک کوچ می €Œکنند و در داخل خاک تبدیل به شفیره می€Œ شوند، هر مگس می €Œتواند چند میوه را آلوده کند و در هر میوه تا ۱۲ تخم بگذارد. محل نشو و نما یا محصول مورد علاقه این آفت، انواع درختان سیاه€Œ ریشه مانند خرمالو، زردآلو، سیب، گلابی و انواع مرکبات و تمام صیفی €Œجات است. کشورهای پیشرفته برای جلوگیری از ورود این آفت قرنطینه میوه €Œای دارند یعنی اجازه واردات میوه را تا حصول اطمینان از سلامت میوه نمی €Œدهند.