استفاده از نان سبوس دار باید ترویج شود

ارسال در خبر و گزارش

راهکارهای بهبود وضعیت نان در شهرستان
در راستای بررسی و حل مشکلات شهر وافزایش تعامل مسئولین شهرستان، جلسه هم اندیشی حل مشکلات حوزه نان شهرستان با حضور تعدادی ازمسئولین این حوزه و اعضای شورای شهر برگزار شد.
عمده نان مصرفی کارخانجات سنگبری محمود آباد از خمینی شهر تامین می شود.


در ابتدای این جلسه رئیس اداره صنعت و معدن وتجارت شهرستان با تاکید براینکه سهمیه آرد کلیه نانوایان شهرتوسط اداره غله استان مشخص شده است گفت: سهمیه هر شهروند خمینی شهری ماهانه 7 کیلو آرد مطابق با بیش از 54 هزارکیسه سهمیه شهرستان برای مصراف نان سنگکی ، تافتون و بربری پزمی باشد ، تلاش ما این است سرانه آرد دریافتی شهرستان را طبق سرانه آرد کشوری به هفت ونیم کیلو برسانیم .


اسماعیل نادری با بیان اینکه این سهمیه براساس جمعیت سال 90 محاسبه شده است و با توجه به افزایش جمعیت به غیر از جمعیت وآمار مهاجرین خارجی و داخلی باید سرانه و سهمیه آرد شهرستان افزایش یابد گفت: در شرایط کنونی بخش عمده ی نان مصرفی کارخانجات سنگبری محمود آباد از خمینی شهر تامین می شود.


بیش از 90 درصد از شاغلین و نانوایان خانگی پز سرپرست خانوار هستند
نادری با اشاره به اینکه یکی از مصارف عمده ومتعدد مردم خمینی شهر مصرف نان خانگی می باشد گفت: بیش از 90 درصد از شاغلین و نانوایان خانگی پز سرپرست خانوارمحسوب می شوند و این بخش کمک زیادی به اشتغال و تامین زندگی زنان سرپرست خانوار می کند. امروز بیش از 300 نفر در این حوزه اشتغال و فعالیت دارند وسهیمه ای در حدود 2500 کیسه آرد را به خود اختصاص می دهند. این افراد کاملا برای اداره صنعت معدن وتجارت شناخته شده و دارای پرونده هستند و ماهانه بین 10 الی 30 کیسه آرد سهمیه از ما می گیرند.


وی با تاکید براینکه کلیه نانوایان خانگی پز شهرستان با نظارت بهداشتی فعالیت می کنند، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور نانوایان خانگی پز شهرستان نیاز به حمایت برای فعالیت و اشتغال زایی و تامین معاش خود دارند، امروز ذائقه بخش عمده ای از مردم خمینی شهر گرایش به مصرف نان خانگی دارد، تاکنون تلاش کردیم سهیمه خانگی پزهای شهرستان قطع نشود، امروز تعدادی زیادی خواستار سهیمه برای نان خانگی هستند که به دلیل محدویت در سهمیه آرد امکان افزایش سهیمه آرد برای آنها وجود ندارد.


7500 مورد بازرسی از صنوف انجام شد
نادری با اشاره به اینکه نظارت وبازرسی در حوزه اصناف سطح شهرستان توسط دو اداره صنعت ومعدن تجارت ومجمع امور صنفی انجام می شود گفت: در سال گذشته توسط 5 نفر از نیروهای اداره صنعت معدن وتجارت درحدود 7500 مورد بازرسی انجام شده که 428 پرونده در این حوزه تشکیل شده وبیش از یکصد وپنجاه میلون تومان جریمه ومجازات نقدی برای تخلفات این حوزه محکومیت صادر شده است .
وی با بیان اینکه درحوزه قاچاق کالا بیش از 180 بازرسی انجام و 52 مورد پرونده در سال گذشته تشکیل شده و 54 میلیون تومان در این حوزه جریمه و مجازات نقدی برای تخلفات صادر شده است گفت:سال گذشته در حوزه آرد و نان 750 مورد بازرسی انجام شده و80 پرونده تشکیل وبیش 17 میلیون تومان جریمه نقدی ومجازات برای آنها صادر شده است.


نادری با بیان اینکه یکی ازمشکلات گذشته شهرستان این بود که سهمیه آرد شهرستان منحصرا از دوکارخانه خریداری می شد گفت: بیشتر شکایت های وارد به حوزه بازرسی شهرستان عدم کیفیت و نامرغوبی نان بود، درجلسه مشترکی با حضورمسئولین شهرستان مقررشده نانوا برای انتخاب و خریداری آرد مختار و آزادانه عمل کند تا بهانه ای برای خریداری آرد نامرغوب از نانوایان مطرح نشود.
وی با تاکید بر اینکه درحال حاضر نانوایان شهرستان از 6 کارخانه آرد، سهمیه مورد نیازخود را دریافت می کنند، گفت: در مجموع کیفیت آرد شهرستان نسبت به گذشته مرغوب تر شده است. در سال گذشته و امسال درحوزه بالا رفتن کیفیت آرد و نان شهرستان اتفاقات خوبی را شاهد بوده ایم.


راه اندازی آزمایشگاه نان در بالا رفتن کیفیت نان شهرستان کمک زیادی کرد
وی با اشاره به راه اندازی آزمایشگاه کیفیت نان شهرستان گفت: با راه اندازی این آزمایشگاه در صورت هرگونه مصرف ماده جوش شیرین درنان مصرفی و خمیرتولید بلافاصله با نانوای متخلف برخورد و سهمیه او به یک سوم کاهش پیدا می کند. این روش کمک زیادی به کاهش تخلف ومصرف جوش شیرین دربین نانوایان شهرستان ونان مصرفی مردم شده است.


نادری با تاکید براینکه با برخورد قاطعانه مسئولین واتحادیه نانوایان مصرف جوش شیرین از 50 درصد به 10 درصد در بین نانوایان کاهش یافته است گفت: درصورت هرگونه تخلف در این حوزه با قاطعیت برخورد خواهیم کرد. ما اجازه به خطرافتادن سلامتی مردم را نمی دهیم، تلاش ما این است که در سال جاری مصرف جوش شیرین را به صفر برسانیم.

 

اعتقاد دارم در مجموع کیفیت نان شهرستان پائین است
رئیس اداره صنعت معدن تجارت تاکید کرد: اعتقاد کامل دارم درمجموع کیفیت نان شهرستان مطلوب نیست ولی نسبت به شهرهای دیگر بالاتر می باشد، ما قبول داریم در این حوزه مشکلات وجود دارد و باید برای رفع آن تلاش کنیم.


نادری با اشاره به اینکه باید زمان تعطیل نانوائی ها با مجوزوهماهنگی باشد گفت: تا زمانی که کیفیت گندم مرغوب نشود کیفیت آرد مرغوب نخواهد بود. موضوع استفاده از نان و آرد سبوس دار یک موضوع ملی است و از حد شهرستان خارج است.


عدم کیفیت ومرغوبیت نان مهم ترین دغدغه مردم است
در ادامه جلسه شیروی یکی از اعضای شورای شهر گفت: نان به عنوان قوت غالب مردم است و کیفیت ومرغوبیت آنها از دغدغه های مهم مردم می باشد ولی درعمل کمتر اهمیت داده می شود. راهکارهای جدیدی برای کاهش و حل این دغدغه وجود ندارد. مدت کوتاهی بعد ازهدفمند کردن یارانه شاهد بالا رفتن کیفیت نان شهرستان بودیم وبعد از مدتی دوباره کیفیت و مرغوبیت نان شهرستان به مشکلات و دغدغه های گذشته خود برگشت.


وی با تشکر از مسئولین و اقدامات انجام شده در این حوزه برای بالا بردن کیفیت نان شهرستان و کاهش تخلفات حوزه آرد و نان گفت: به نظر می رسد در شرایط کنونی نظارت بر حوزه آرد ونان مشهود وملموس برای مردم نیست. ظاهرا محدودیت نیرو و اکیپ های نظارتی باعث شده نانوایان کمتر در هراس نظارت بازرسین و کنترل کیفیت نان شهرستان باشند، امروز نگرانی برای نانوایان جهت نظارت و کیفیت نان مصرفی مردم کمتر مشاهده می شود.


شیروی با اشاره به نظم و انضباط کار و فعالیت نانوایان شهرستان گفت: بعضا مشاهده می شود تعدادی از نانوایان به غیر روز تعطیلی مصوب خود واحد صنفی خود را تعطیل می کنند ونظم وانضباط مقرر را رعایت نمی کنند و هیچ هراسی هم ندارند.


عضو شورای شهر با انتقاد از عدم نظارت بر اجرای نرخ و قیمت های مصوب اعلام شده برای نان مصرفی گفت: در موارد زیادی مشاهده می شود قیمت های توزیع نان توسط نانوایان متغیر است و قیمت گذاری و نوع نان به صورت سلیقه ای انجام می شود و وزن نان های مصرفی متفاوت می باشد و بیشتر نانوایان در خصوص وزن چانه و نان به صورت سلیقه ای عمل می کنند.


وی از مسئولین اداره صنعت ومعدن وتجارت خواست تکلیف استفاده از کنجد و شنبلیله روی نان را مشخص کنند که آیا مصرف اینگونه مواد مجاز یا غیرمجاز است.
شیروی گفت: اگر استفاده از این مواد مجاز است چه مبلغی به نان مصرفی اضافه می شود و اگرغیر مجاز است چرا بعضی از نانوایان از این مواد استفاده می کنند.


استفاده از نان سبوس دار باید ترویج شود
حسن صالحی یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز در ادامه گفت: تخلفات نانوایان فقط محدود به استفاده از جوش شیرین نمی شود و ما شاهد کم فروشی وزن نان وعدم رعایت بهداشت و مصرف سیگار در هنگام پخت نان هستیم.


وی با بیان اینکه سالانه در حدود دو الی سه بار از هر نانوایی بازدید به عمل می آید گفت: ما شاهدیم نانوایان خانگی پز از آرد دولتی و تعرفه مصوب استفاده می کنند و در قیمت گذاری به صورت آزاد و خارج از تعرفه دولتی و مصوب عمل می کنند.


وی با بیان اینکه باید استفاده ازنان سبوس دار در بین مردم ترویج واطلاع رسانی شود گفت: امروزاستفاده ازنان سبوس دارعلاوه برتقویت سلامتی مردم باعث کاهش هزینه درمانی وب یماری ناشی ازعدم استفاده از سبوس طبیعی در نان می شود.


حفظ سلامتی مردم در حوزه نان تعارف بردار و قابل معامله نیست
در ادامه حسین رحیمی یکی دیگرازاعضای شورای شهر با اشاره به اینکه حفظ سلامتی و جان مردم در حوزه نان تعارف بردار نیست گفت: ضمن تشکر از تلاش های مسئولین برای ارتقای کیفیت نان مصرفی باید گفت نان مصرفی مردم خمینی شهر کیفیت لازم و مورد انتظار را ندارد. این سخن و خواسته مردم است که ازمسئولین مربوطه و نانوایان انتظارخرید نان با کیفیت را دارند و به انحای مختلف اعتراض خود را به ما به عنوان نمایندگان مردم انتقال می دهند.


وی در ادامه با اشاره به اینکه عدم کیفت نان مصرفی یک مشکل ملی واستانی است که حل بخش عمده ای از این مشکل به مسئولین کشور و استان برمی گردد گفت: در خواست ما تدبیر و مدیریت حل این مشکل در داخل شهرستان است.


رحیمی با بیان اینکه در ایام عید نوروز و ایام خاص شهر ما از حال نیمه تعطیل خارج و به حالت تمام تعطیل در میاید و مسافرین و مردم برای تهیه مایحتاج خود با مشکلات متعددی روبرو هستند گفت: در خواست ما از مسئولین کنترل وحل این مشکل مردم برای تامین مایحتاج مورد نیاز خود است، اگر نظارت لازم به عمل آید بخش عمده ای از این مشکل حل خواهد شد.


حوزه نظارت برنانوایان ضعیف است
در ادامه حسن املائی از اعضای دیگر شورای شهردرادامه با بیان اینکه در حوزه بالا بردن کیفت نان و برخورد با متخلفین در حوزه قانونی با مشکلی روبرو نیستیم و مشکل اصلی ما در حوزه نظارت برنانوایان است گفت: یکی از مشکلات نانوایان شهر ما تعطیلی خود سرانه و بدون هماهنگی است ومردم بعضی از مناطق برای تهیه نان خود با مشکل روبروهستند.


وی با تاکید براینکه کیفیت نان مصرفی از دغدغه های مهم مردم است گفت: در شهر تعدادی از نانوایان هستند که از نظر نوع کیفت بهترین نان را به مردم عرضه می کنند و در خواست ما از مسئولین مربوطه اعمال تشویق وتنبیه برای کیفیت نان مصرفی است.


املائی از مسئولین حوزه آرد ونان شهرستان خواست از این پس نان مصرفی مردم به صورت کیلوئی توزیع تا حقوق مصرف کننده رعایت و از تخلفات کم فروشی جلوگیری شود گفت:عدم نظارت باعث می شود نان مصرفی مردم با وزن واقعی ودر ازاء بهاء پرداختی به درستی بین مردم توزیع نشود.


از راهکار تشویقی برای بالا بردن کیفیت استفاده کنید
عبداله کیانی از دیگراعضای شورای شهر درادامه با بیان اینکه تعداد زیادی از نانوایان سطح شهر به وظیفه خود به خوبی عمل می کنند و نان مطلبوب و با کیفیت در اختیار مردم قرار می دهند گفت: پیشنهاد من این است که مباحث تشویقی و حمایتی از نانوایانی که نان مطلوب ومرغوب می پزند را در دستور کار خود قراردهید.


وی افزود: تشویق نانوایان که نان مرغوب می پزنند باعث می شود تا دیگران برای بالا بردن کیفیت نان خود ترغیب و تشویق شوند مسئولین وظیفه دارند به تقویت نقاط قوت ومثبت توجه کنند.


باید به آموزش های علمی و مهارتی نانوایان توجه شود
در ادامه سید علی صالح درخشان یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز با اشاره به اینکه کیفیت نان مصرفی در شان وجایگاه مردم نمی باشد و باید از وسایل تشویقی و حمایتی نیزاستفاده شود گفت: به نظر می رسد با توجه به رشد مسائل علمی باید به آموزشهای تخصصی و مهارتی نانوایان و شاغلین در بخش نان توجه بیشتری شود، مهارت آموزی علمی وتخصصی با توجه به نوع پخت نان به حل مشکلات این حوزه کمک زیادی می کند.


وی افزود: تشویق نانوایان به بالا بردن انگیزه برای پخت نان مطلوب ومرغوب کمک زیادی می کند، بالابردن سهیمه آرد نانوایان مرغوب و مطلوب و کاهش سهیمه کسانی که نان نامرغوب به مردم عرضه می کنند ابزار مناسبی برای بالا بردن کیفت نان مصرفی می باشد.


وی با بیان اینکه در خواست ما ازمسئولین حمایت ازسرمایه گذاران بخش راه اندازی نان صنعتی است خاطر نشان کرد: مسئولین طرح فروش کیلوئی نان را بررسی کنند ، فروش کیلویی نان علاوه برایجاد تحول باعث جلو گیری از گسترش تخلفات کم فروشی ورعایت حقوق مصرف کننده براساس بهای پرداختی نان می شود.


خمینی شهر نیاز به احداث بازارچه عرضه تولیدات مشاغل خانگی دارد
در ادامه خانم پریشانی از اعضاء دیگر شورای با بیان اینکه شهرستان خمینی شهر ظرفیت بسیار خوبی برای تولید وعرضه محصولات وتولیدات ومحصولات زنان شاغل ومشاغل خانگی دارد گفت: در خواست ما ازمسئولین شهرستان حمایت ازبخش اشتغال بانوان شاغل ومشاغل خانگی وجانمایی واحداث یک بازارچه ومحل تولیدات شاغلین این بخش می باشد.


وی افزود: شاغلین حوزه مشاغل خانگی اعلام می کنند در صورت حمایت مسئولین از آنها و راه اندازی بازارچه فروش وعرضه تولیدات مشاغل خانگی و بانوان کمک زیادی به کاهش قیمت وحذف واسطه ها ودلالان وعرضه تولید به صورت مستقیم به مردم می شود.

 

محمد علی پورشریعت رئیس شورای شهردر ادامه جلسه با بیان اینکه از گذشته تاکنون خمینی شهر در استقرار صنایع کوچک با مشکلات متعدد روبرو بوده است گفت:عدم امکان استقرار صنایع کوچک باعث شد تا خمینی شهر به یک شهر خوابگاهی تبدیل شود، در گذشته هیچ گونه تدبیری برای این موضوع نشد. در گذشته جا داشت بخشی از شهرک منظریه به جای صدور کاربری مسکونی برای استقرار صنایع کوچک در نظر گرفته شود.


محمدعلی پورشریعت با اشاره به راه اندازی شهرک صنعتی برق والکترونیک وصنایع غذائی در گذشته با همکاری شورای شهر وشهردار وقت گفت: سوالی که توسط مردم و مسئولین از مسئولین اداره صنعت ومعدن وتجارت استان وشهرستان مطرح است این است که راه اندازی این شهرک ها تا چه زمانی به طول خواهد کشید؟


وی با تشکراز زحمات وتلاشهای انجام شده برای ساماندهی اصناف شهرستان توسط مسئولین مجمع امور صنفی شهرستان افزود: طبق شواهد تعداد اصناف فاقد مجوز بیش از آمار به نظر می رسد .
وی افزود: شهرداری و شورای شهر اعلام آمادگی و همکاری برای کمک به ساماندهی و نظام مند نمودن مشاغل و صنوف فاقد مجوز می کند، ساماندهی مشاغل فاقد مجوز علاوه بر کاهش مشکلات مربوطه باعث می شود به درآمدهای شهرداری وعمران وتوسعه شهر نیز کمک شود. درخواست ما از مجمع امورصنفی واتاق اصناف و اداره صنعت ومعدن تجارت نظارت و حمایت از ساماندهی صنوف فاقد مجوز می باشد.


باید به مشکلات نانوایان و شاغلین این حوزه توجه کرد
در ادامه این جلسه رئیس اتاق اصناف ومجمع امور صنفی با بیان اینکه برگزاری این گونه جلسات نمونه ای آشکار از اجرای شعار همدلی وهمزبانی توسط مقام معظم رهبری می باشد گفت: تا قبل از سال 88 ساماندهی ونظم بخشی به اصناف فاقد مجوزدر دستور کار مجمع امور صنفی و مسئولین نبود و از سال 88 تاکنون اقدامات جدی برای ساماندهی مشاغل فاقد مجوز شروع شد با توجه به اسناد ومدارک درحال حاضر17هزار واحد صنفی در شهرستان فعالیت می کنند که از این تعداد 13500 واحد صنفی دارای مجوز وپروانه هستند و3500 واحد صنفی فاقد مجوز در حال فعالیت می باشند.


یداله جوهری با اشاره به اینکه به کلیه واحدهای فاقد مجوراخطار وابلاغ قانونی برای دریافت مجوز انجام شده وتعدادی زیادی از اصناف فاقد مجوز در مرحله دریافت مجوز هستند گفت: هدف تقویت اتحادیه صنفی ومجمع امور صنفی با همکاری وحمایت مسئولین شهرستان می باشد.


وی افزود: اتاق اصناف شهرستان خمینی شهر جایگاه اصناف استان را از نظر تعداد و آمار فعالیت مجاز به خود اختصاص داده است و درحال حاضر بیش از 80 درصد از صنوف شهرستان دارای مجوز هستند، رکود اقتصادی وتورم وهزینه سنگین مالی باعث شده تا تعداد زیادی از صنوف به حالت رکود و نیمه تعطیل وتعطیلی کامل حرکت کنند.


رئیس اتاق اصناف با بیان اینکه با وجود مشکلات وموانع اقتصادی اتاق اصناف شهرستان رتبه برتر استان را به خود اختصاص داده است گفت:تلاش ما این است که کلیه مشکلات ایجاد شده در بخش حوزه آرد ونان را برطرف ورضایتمندی مردم را با افزایش نظارت ومراقبت فراهم کنیم ولی باید به مشکلات وموانع وعدم هماهنگی مسئولین درحل مشکلات وحقوق نانوایان نیز توجه کرد.

 

آمادگی برای اجرائی شدن طرح فروش کیلوئی نان را داریم
در انتهای این جلسه مسئول اتحادیه نانوایان شهرستان بابیان مطالب و دغدغه های اعضاء شورای شهر گفت: تلاش می کنیم با برگزاری جلسه ای مشترک با هیات مدیره کلیه خواسته های اعضاء شورای شهر مطرح وبرای حل مشکلات مطرح شده برنامه ریزی و پیگیری کنیم.


رحمتی با بیان اینکه در شرایط کنونی ما اجبارا و انحصارا از5 کارخانه ملزم به تهیه آرد سهیمه شهرستان هستیم گفت: نانوایان شهرستان هیچ دخل وتصرفی در حوزه مرغوبیت آرد ندارند و طبق سهیمه ومصوبه استان وشهرستان ملزم به استفاده آرد توزیعی هستند، استفاده از آرد سبوس دار و تیره شده باعث کاهش در آمد و فروش وعدم استقبال مردم می شود وسلیقه مردم به سمت استفاده آرد سفید و فاقد سبوس می باشد.


وی با بیان اینکه طبق آمارجمعیت شهرستان با محاسبه مهاجرین خارجی وداخلی درحدود 450 هزار نفر می باشد و سلیقه اقشار مختلف مردم شهرستان برای مصرف انواع نان متفاوت است گفت:تنوع نان باعث افزایش فروش و جلب رضایت وانتخاب مصرف کننده می باشد.


وی با تاکید براینکه استفاده از کنجد اجباری نیست وکاملا اختیاری وسلیقه ای می باشد واستفاده از کنجد باعث بالا رفتن کیفیت ومرغوبیت نان می شود گفت: در حال حاضر حدود 10 درصد از نانوایان شهرستان از جوش شیرین استفاده می کنند و با مدیریت ونظارت قوی تحولات خیلی خوبی برای کاهش مصرف جوش شیرین با همکاری اداره بهداشت وراه اندازی آزمایشگاه نان در شهرستان انجام شده است.


وی با بیان اینکه مصرف نان سبوس دار نیاز به فرهنگ سازی دارد گفت: در گذشته طرح فروش کیلوئی در خمینی شهر اجرا میشد و ما برای اجرای طرح فروش کیلوئی نان در خمینی شهر اعلام آمادگی واستقبال می کنیم اگر مسئولین شهرستان ازاین طرح حمایت کنند نانوایان نیز همکاری لازم را خواهند داشت .